ایلام بیدار10:45 - 1399/02/28

جزئیات درآمدهای مهرآباد در شیوع کرونا/کاهش 97 میلیارد دلاری درآمد فرودگاه های دنیا

مدیرکل فرودگاه مهرآباد با اشاره به وصولی صفر فرودگاه مهرآباد از محل و منابع درآمدی خود در اردیبهشت 99 گفت: دوره زمانی بازگشت صنعت به شرایط پیش از شیوع کرونا 24 تا 28 ماه تخمین زده شده است.

به گزارشايلام بيدار، "ابراهیم مرادی"درباره آخرین وضعیت صنعت فرودگاهی در دوران شیوع کرونا، اظهار داشت: کاهش چشمگیر پروازها، مسیرهای پروازی و همچنین مسافران هوایی، تعطیلی اماکن خدماتی و غرف تجاری، کاهش شدید موقعیت های پارک هواپیماها جهت پذیرش هواپیماهایی که به دلیل کرونا به اجبار استراحت می کنند و نگرانی فزآینده جهت حفظ سلامت کارکنان تبعاتی است که شیوع ویروس کرونا بر صنعت فرودگاهی داشته است.

وی ادامه داد: تبعات فوق الذکر تغییرات بنیادی در بحران حادث شده کسری بودجه بالای فرودگاه ها جهت تامین هزینه های روزمره و اجرای برنامه های توسعه ایی راهکارهای مناسب برای خروج از بحران را می طلبد و مهم ترین راهکار پیش رو، انجام اقداماتی جهت جلب اطمینان و اعتماد مسافران هوایی است، آنان باید اطمینان حاصل کنند که هیچ معضل بهداشتی آنها را تهدید نمی کند و در صحت و سلامت می توانند به سفر بپردازند. 

راهبر فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: در همه فرودگاه های کشور تلاش کرده ایم این راهکار را اجرایی کنیم، اما همکاری و تعامل هندلینگ کننده ها، ایرلاین ها و ارگان ها و سازمان های خدمت رسان در اجرای این مهم تاثیر بسزایی دارد و با عنایت به کاهش سفرهای هوایی ضرورت تعامل چند جانبه و اهتمام نسبت به حل این مشکل که مستقیماً با معیشت و اشتغال هزاران نفر در کشور ارتباط دارد، یک امر مهم ضروری است.

* پیش بینی کاهش 97 میلیارد دلاری درآمد فرودگاه های دنیا در سال 2020

وی گفت: پیش بینی اتحادیه بین المللی فرودگاه ها حاکی از کاهش درآمد فرودگاه های جهان به میزان قریب به 40 میلیارد دلار در سه ماهه دوم سال جاری میلادی و بیش از 97 میلیارد دلار تا پایان سال است.

* وصولی صفر فرودگاه مهرآباد از محل و منابع درآمدی خود در اردیبهشت 99

مرادی درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا و کاهش سفرها بر درآمدهای فرودگاهی توضیح داد: کاهش میزان درآمدهای فرودگاه ها در خاورمیانه بیش از 53 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته خواهد بود، متاسفانه فرودگاه بین المللی مهرآباد در دومین ماه سال 99 نیز وصولی صفر را از محل و منابع درآمدی خود تجربه کرده است و این شرایط فرودگاه های کشور که همگی به صورت درآمد هزینه ایی اداره شده و بخش بزرگی از زیر ساخت های عمرانی –خدماتی و اقتصادی کشور محسوب می شوند روز به روز با چالش جدی تر مواجه می شوند.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد تاکید کرد: اگر دولت از این صنعت حمایت نکند زیرساخت های این صنعت دچار ضعف و شکست می شود.

* دوره زمانی بازگشت به شرایط پیش از شیوع کرونا حداقل 24 تا 28 ماه

وی بیان کرد: در شرایط فعلی و به جهت مدیریت شرایط بحرانی موجود و برای ادامه حیات فرودگاه ها در چرخه اقتصادی کشور به همه روش های مدیریت هزینه، بازاریابی، راهکارهای جدید اقتصادی و اعتمادسازی تقاضای سفر نیازمند هستیم. 

مرادی گفت: اکنون در شرایطی که درآمدها کاهش یافته و وصول مطالبات به صفر رسیده است، به طور مداوم درخواست هایی از قسمت های مختلفی که قبلا از منابع کلان درآمدی ما بودند، جهت بخشودگی یا امهال مطالبات فرودگاهی دریافت کرده ایم که در این شرایط فکر می کنم بانک ها با ارائه تسهیلات و تضمین های مالی می توانند به این واحدها یاری رسانده و گذشتن از این بحران را آسان تر کنند و شرایط برای بازگشت فرودگاه ها به چرخه اقتصادی پیش از کرونا نیز از این طریق تسهیل شود. 

مدیرکل فرودگاه مهرآباد افزود: هر چند مطابق مطالعات انجامی از سوی ایکائو و یاتا، ACT دوره زمانی بازگشت شرایط پیش از شیوع کرونا حداقل 24 تا 28 ماه زمان نیاز دارد.

مرادی با اشاره به بسته های حمایتی دولت در راستای کمک به شرکت های هواپیمایی و پیگیری های وزیر راه و شهرسازی در این باره، گفت: امید داریم که شرکت های هواپیمایی دریافت کننده این بسته ها هر چه سریع تر نسبت به پرداخت بدهی های خود به فرودگاه های کشور خاصه فرودگاه بین المللی مهرآباد اقدام کرده تا این فرودگاه نیز توانایی ادامه خدمات خود را مثل گذشته داشته باشد.

* حمل 65 میلیون تن بار به ارزش 35 درصد از کل تجارت جهانی با حمل و نقل هوایی در سال 2019

وی یادآور شد: حمل و نقل هوایی یکی از موتورهای محرکه اقتصادی جوامع بشری است، آمارهای رسمی نشان می دهد که در سال 2019 میلادی بالغ بر 5/4 میلیارد نفر (9 میلیارد اعزام و پذیرش) و بیش از 65 میلیون تن بار به ارزش 35 درصد از کل تجارت جهانی از طریق حمل ونقل هوایی جا به جا شده است، 10 میلیون نفر به صورت مستقیم و 55 میلیون نفر به صورت غیر مستقیم و القایی در صنایعی نظیر گردشگری، هتل داری و غیره به واسطه این صنعت امرار معاش می کنند.

انتهای پیام/