ایلام بیدار07:42 - 1399/02/19
مدرس دانشگاه:

وزارت خارجه پاسخگوی صدور استوارنامه سفیر جاسوس آلمانی باشد

مدرس دانشگاه گفت: وزارت خارجه در بحث سفیر آلمان بسیار جدی ورود کند و این مسئله باید جایگاه مهمی در تصمیمات وزارت خارجه داشته باشد.

به گزارشايلام بيدار، "ایوب عزیزی"، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با ایلام بیدار با اشاره به مسائل مطرح شده درباره جاسوس بودن سفیر آلمان در ایران گفت: متأسفانه این امر در کشور ما سابقه داشته و در آشوب‌های سال ۹۸ و فتنه‌های گذشته برخی سفارت‌خانه تحرک هایی داشت ‌اند و حتی گرداننده اصلی این فتنه و آشوب‌ها بوده‌اند.

 

وی اظهار کرد: برخی کشورها همچون آلمان و انگلیس به سفیر خود نگاه جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات دارند و این مسئله برای امنیت کشور قطعاً مضر است.

 

عزیزی افزود: غربی ها برای جمع آوری اطلاعات ، عناصر اطلاعاتی و  بلند پایه خود را به عنوان سفیر به سایر کشورها اعزام می کنند تا به اطلاعاتی که می خواهند دست پیدا کنند و فعالیت های اطلاعاتی سفیر آلمان در ایران بی ربط با منافع نامشروع آمریکا در جمهوری اسلامی ایران نیست.

 

مدرس دانشگاه گفت: ایالت متحده آمریکا بارها از طریق سفارت خانه های استرالیا ،آلمان ،انگلیس ،فرانسه ، به جاسوسی از ایران پرداخته است.

 

وی تاکید کرد: وزارت خارجه باید بسیار جدی‌تر به این مسئله ورود پیدا کند و در استوارنامه سفرای کشورهای خارجی دقت لازم را داشته باشد چرا که بر اساس استاندارهای قوانین بین‌المللی این اختیار را دارد که  درباره سفیر تحقیقات انجام دهد.

 

عزیزی ادامه داد: هیچ نقطه مبهمی در پرونده‌ سفیر نباید وجود نداشته باشد و در غیر این صورت نباید استوارنامه آن صادر شود.

 

مدرس دانشگاه یادآور شد: وزارت خارجه در بحث سفیر آلمان بسیار جدی ورود کند و این مسئله باید جایگاه مهمی در تصمیمات وزارت خارجه داشته باشد.

 

وی با اشاره به اقدامات و رفتار ناشایست دولت آلمان با اسدالله اسدی دیپلمات ایران بیان کرد: اگر کشوری با حوزه سفارت‌خانه ما برخورد کرده و استانداردهای دیپلماتیک اجرا نمی‌کند ما باید مقابله ‌به ‌مثل داشته باشیم تا اقتدار ما را درک کنند.

 

عزیزی در پایان گفت: بی‌تفاوت بودن به این مسئله یک نوع توهین به سفرای ما بوده و جایگاه سفارت‌خانه‌های ما را تنزل می‌دهد و این زیبنده کشور ایران مقتدر نیست.

 

انتهای پیام/ش