ایلام بیدار08:23 - 1399/04/26
طبیب یار طب سنتی عنوان کرد؛

محصولات تراریخته تهدیدی برای سلامتی

طبیب یار طب سنتی گفت: میوه ها ، غذاها یا محصولاتی که از نظر ژنتیکی دستکاری می‌شوند، تاثیرات بسیار بدی بر سلامتی افرادی که از آن‌ها استفده می‌کنند بر جای می گذارند.

"ایوب عزیزی"، طبیب یار طب سنتی در گفتگو با  ايلام بيدار  گفت: دلایل و شواهد محکمی وجود دارد که مواد غذایی یا محصولاتی که DNA آن‌ها دستکاری شده است حامل ژن‌هایی هستند که می‌تواند از طریق مکانیسمی ناشناخته وارد سیستم گردش خون انسان شود.

وی اظهار کرد: آکادمی پزشکی زیست‌ محیطی آمریکا (AAEM)  این محصولات را  موجب اختلالات دستگاه گوارش و دستگاه ایمنی بدن، افزایش سرعت پیر شدن و ناباروری عنوان نموده است.

عزیزی افزود: این محصولات  که اصطلاحا "ترا ریخته"  نام دارند و بذر محصولات  سالم  با بذر آنها قاطی شده  و کشاورزان صرفا با طمع تولید افزون تر به آنها روی می آورند؛ مخرب سلامتی و آسیب به مزرعه نیز هستند. 

طبیب یار سنتی گفت: برخی متخصصین دلسوز کشاورزی  بار‌ها اعلام داشته‌اند که  با داشتن ذخایر غنی کشاورزی  در ایران  چه ضرورتی وجود دارد که بذر"تراریخته "با شتاب بسیار زیاد وارد مزارع شود.

وی یادآور شد: کشورهای مهم جهان در تلاشند که مانع اشاعه و ورود  چنین محصولاتی به کشورشان شوند. اما "در همین راستا علیرغم مخالفت دانشمندان و فعالان سلامت برای استفاده از محصولات تراریخته، معاونت فناوری ریاست جمهوری اقدام به تولید برنامه‌های متنوع در تائید استفاده از این گونه محصولات کرده و سعی در بی ضرر و حتی سودمند نشان دادن محصولات دست‌کاری ژنتیکی شده دارد.

عزیزی تصریح کرد: شرکت های بزرگ آمریکایی و کانادایی که تولیدکننده عمده اینگونه محصولات غذایی هستند به دلیل سود هنگفتی که  از این راه به جیب می زنند، تمامی تحقیقات در زمینه این محصولات را  کنتر می کنند.

این محقق طب سنتی اذعان کرد: در کشور ما متاسفانه این نوع محصولات وجود دارند و در عرصه های مختلف توزیع شده و در سبد غذایی مردم جای گرفته اند ولی تاکنون راه چاره ای برای مقابله با آنها  نشده است.

وی در پایان گفت: وقتی میوه دستکاری ژنتیکی شده را با  نوع  معمولی مقایسه می کنید هیچ تفاوتی در مزه احساس  نمی شود، اما ضرر و زیان آن مخفی می ماند.

به نظر می رسد که اطلاع رسانی عمومی  و فرهنگ سازی، یکی از راهکارهای  لازم برای مقابله با این خطر بزرگ باشد.این محصولات در بدو ورود به کشور باید شناسایی شوند و  مانع ورود آنها شد.

 

انتهای پیام/