ایلام بیدار08:12 - 1399/02/02

علت تخریب بخشی از دیوار کاخ سعدآباد مشخص شد/ مرمت این دیوار تاریخی چقدر هزینه می‌خواهد؟

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد علت تخریب دیوار تاریخی این مجموعه را تشریح کرد.

به گزارشايلام بيدار، کیا پارسا مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، در خصوص چرایی تخریب بخشی از دیوار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد و تدابیر لازم برای مرمت آن گفت: دیواری که بخشی از آن تخریب شده، یک دیوار قدیمی و متعلق به دوره پهلوی است. بنابراین علت تخریب بخشی از آن قدمت دیوار است. دلیل دیگر تخریب بخشی از دیوار تاریخی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد این است که خیلی از جوی‌های آبی که شهرداری در مسیر دربند به تجریش درست کرده، خراب شده‌اند و آب به پایین می‌رود و در نتیجه دیوار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد که از جنس کاهگل و سنگ است، رطوبت را به خود جذب می‌کند.

او افزود: روز چهارشنبه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بخش تخریب شده دیوار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد بازدید کرد و پس از آن کارشناسان و معاون میراث فرهنگی کشور به همراه مدیرکل‌ها آن را دیدند. با توجه به اینکه منطقه مورد نظر تحت مدیریت ریاست جمهوری است، تلاشی دو جانبه برای مرمت دیوار تخریب شده شروع شده؛ ما در راستای همین تلاش دوطرفه با نهاد ریاست جمهوری جلسه گذاشتیم و شرح خدمات مرمت بخش تخریب شده دیوار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد آماده شده است.

علت تخریب بخشی از دیوار کاخ سعدآباد مشخص شد/ مرمت این دیوار تاریخی چقدر هزینه می‌خواهد؟

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد گفت: مرمت این بخش تخریب شده دیوار مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد پس از مشخص شدن پیمانکار و تأمین اعتبارات لازم آغاز خواهد شد البته برنامه این است که اگر بتوانیم بودجه کافی را تأمین کنیم. کل دیواری که بخشی از آن تخریب شده است، مرمت شود. طول این دیوار بیشتر از یک کیلومتر با ارتفاع ۴ متر است و برآورد میزان بودجه مرمت آن نیازمند بررسی‌های بیشتری است، اما منطقه‌ای از دیوار که ریزش کرده نزدیک به ۱۵ متر است و به نظر می‌رسد که با صرف هزینه بالغ بر ۲۰ میلیون تومان مرمت شود.

گفتنی است پیش از این در خبرها آمده بود، بارش‌های روزهای اخیر منجر به تخریب بخش‌هایی از دیوار کاخ‌ سعدآباد در خیابان جعفرآباد شده است.


انتهای پیام/ش