ایلام بیدار08:19 - 1399/01/27

سامانه پرونده الکترونیک آثار تاریخی،کار زیربنایی است

احمدی روئینی گفت:راه‌اندازی سامانه پرونده الکترونیک آثار تاریخی یک کار بسیار بزرگ زیربنایی است، زیرا اسناد در این سامانه جمع‌آوری شده است.

به گزارشايلام بيدار، سیدهادی احمدی روئینی مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی درباره وضعیت فعلی بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی کشور اظهارکرد:سال گذشته ما براساس سیاست‌های وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی روی تقویت بخش خصوصی و مشارکت با این بخش تمرکز کردیم. خوشبختانه سال ۱۳۹۸ سالی بود که قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی تصویب و ابلاغ شد.

او افزود:بحث بنا‌های در اختیار سایر دستگاه‌ها نیز در سال گذشته پیگیری شد. در قالب پیگیری این بحث به استناد قانون برنامه ششم توسعه و قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی در تمام استان‌ها جلساتی را با نهاد‌های نظارتی و ادارات و نهاد‌هایی که آثار تاریخی را در اختیار داشتند برگزار کردیم و مکاتباتی با آن‌ها داشتیم. این نهاد‌ها و اداره‌ها موظف هستند از محل اعتبارات خودشان و با نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وضعیت آثار تاریخی که در اختیار دارند، رسیدگی کنند. ما در سال گذشته به بسیاری از بنا‌های تاریخی که در اختیار بخش خصوصی و نهاد‌های دولت بودند، کاربری دادیم و به راه‌اندازی کارگاه‌های مرمت کمک کردیم و سعی داشتیم که چراغ این کارگاه‌ها حتی بعد از وقوع مشکلاتی، چون شیوع گسترده ویروس کرونا روشن بماند.

مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی اظهار داشت:ما در اوایل سال گذشته بارش‌ها و سیلاب‌هایی را داشتیم که به بخشی از بنا‌ها و میراث فرهنگی کشورمان خسارت زد البته پیگیر دریافت اعتبار برای جبران این خسارت‌ها بودیم، اما این پیگیری‌ها هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

احمدی روئینی گفت:اجرای طرح بازدید‌های مجازی از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی را نیز اخیرا شروع کردیم. ما در سال گذشته نظام فنی و اجرایی مرمت را با همکاری سازمان مدیریت کلید زدیم و بخشی از کار تدوین آن را انجام دادیم. سامانه پرونده الکترونیک آثار تاریخی را هم راه انداخته‌ایم و در روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی از این سامانه رونمایی می‌شود.

او افزود:راه‌اندازی سامانه پرونده الکترونیک آثار تاریخی یک کار بسیار بزرگ زیربنایی است، زیرا در قالب آن همه اسناد، مدارک و اقدامات راجع به آثار تاریخی در یک سامانه الکترونیکی جمع‌آوری شد و از این به بعد همه کار‌های مرتبط با رسیدگی به آثار تاریخی از طریق این سامانه انجام می‌شوند.

احمدی روئینی گفت: حوادث طبیعی بیشترین آسیب را به جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی می‌زنند البته آثار تاریخی ما از آغاز سال ۱۳۹۹ تا به امروز آسیب چندانی از حوادث طبیعی نخورده‌اند، اما به همه استان‌ها بخشنامه شده است که برای پیشگیری از آسیب‌های ناشی از حوادث طبیعی  به میراث تاریخی، راه ناودان‌ها را باز کنند و پایش‌های دوره‌ای داریم.
انتهای پیام/ش