ایلام بیدار08:34 - 1399/01/20

خروج ۶۰ فیلم از ترافیک اکران با عرضه اینترنتی/ مشوق‌های سازمان سینمایی درجه‌بندی شود

مدیر هدایت فیلم می‌گوید: عرضه اینترنتی فیلم‌ها، ۶۰ فیلم را از ترافیک اکران امسال خارج می‌کند. او البته معتقد است ارقامی که موسسات پخش ویدیویی در این شرایط به صاحبان آثار پیشنهاد می‌دهند، بسیار پایین است و مشوق خوبی نیست.

به گزارشايلام بيدار، روز گذشته سازمان سینمایی اعلام کرد؛ فیلم‌های سینمایی اکران‌نشده درصورت عرضه در شبکه نمایش خانگی معادل ۲۰ درصد مبلغ قرارداد علاوه بر قراردادی که با آن سامانه‌ها دارند مورد حمایت قرار می‌گیرند. در این باره با برخی سینماگران گفت‌وگو کردیم که نظرات آن‌ها در پی می‌آید.

* مشوق‌های سازمان سینمایی درجه‌بندی شود

سیدضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران درباره مصوبه سازمان سینمایی در حمایت ۲۰ درصدی از نمایش آنلاین فیلم‌ها گفت: با توجه به اینکه سینما ظرفیت اکران نمایش همه آثار را ندارد، اینکار بسیار ارزشمند است و تجربه بسیار خوبی خواهد بود تا آثار آماده نمایش خود را در معرض دید مخاطب گسترده‌ای قرار دهند. کاری که شرکت‌های بزرگی همچون نتفلیکس یا HBO انجام می‌دهند و کاملا در دنیا شناخته شده هستند.

وی ادامه داد: دو امکان برای آثار وجود دارد؛ واگذاری VOD که مبلغ مورد توافق دریافت می‌شود و صورت دوم پخش آنلاین آثار است که بر اساس کلیک‌های مخاطب از شرکت پخش مبلغ توافق شده را دریافت می‌کنند که مبلغ قابل توجهی است.

هاشمی در ادامه گفت: مشوق سازمان سینمایی در شرایط فعلی و در خانه ماندن افراد بسیار خوب است که می توان برای آن اگر قرارداد ثابتی ندارند، بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در نظر گرفته شود که بسیار شایسته است. دولت باید مشوق‌ها را به نوعی درجه‌بندی کند و برای آثار پر مخاطب درصد بیشتری در نظر بگیرند

وی در ادامه تاکید کرد: در شرایط فعلی که پیش بینی برای گشایش اماکن فرهنگی از جمله سالن‌های سینما وجود ندارد، بهتر است شبکه خانگی از فیلم ایرانی تغذیه کند زیرا هر زمان که  امکان اکران جدی به وجود بیاد حداقل سینما ۴ ماه کلیدی خود را از دست داده است از سوی دیگر با بازگشایی سینماها اقبال مخاطب به روزهای گذشته به سرعت بر نخواهد گشت، و ماه‌هایی را پیش رو خواهیم داشت که با کمی مخاطب سالن ها مواجه هستند‌  سازمان سینمایی به جای برگزاری جشنواره‌هایی که بیشتر برای ارائه آمار و بیلان کاری برگزار می‌شود و هیچ خاصیت دیگری ندارد، بودجه‌ها را برای سالن‌های سینما که متضرر شدند، تولید، تهیه کنندگان و... سوق دهند.

رئیس جامعه صنفی تهیه کنندگان در خاتمه گفت: سازمان سینمایی بهتر است در شرایط فعلی، موسسات زیرمجموعه را که چندان کارایی ندارد، ادغام کند و در جهت کوچک‌سازی بدنه فعال‌تر شود تا بودجه‌ها در جایی که نیاز  بیشتری دارد، هزینه شود. ستادی که برای این امر شکل گرفته باید به جزئیات مطرح شده توجه کند تا از بضاعت‌های موجود بهترین بهره برداری شکل بگیرد.

* بازدهی واگذاری فیلم به مؤسسات ویدیوی چگونه است؟

 تهیه کننده و کارگردان سینما گفت: با توجه به اینکه اساسا در آینده عرضه و اکران آثار سینمایی به سمت vod و نمایش خانگی  خواهد رفت این طرح می تواند در تسریع شکل گیری این روند موثر باشد.

محمدعلی سجادی نیز با اشاره به مزیت طرح حمایت از عرضه فیلم‌های اکران نشده در شبکه نمایش خانگی گفت: مشکلی با اجرای این طرح  نیست و در همه جای دنیا مثل نتفلیکس این کار را انجام می دهند اما با توجه به شرایط خاص عرضه و تقاضا و چرخه اکران در سینمای ایران بحث بر این است که در اجرای این طرح هزینه‌های یک فیلم تا حدودی تأمین و جبران شود.

کارگردان فیلم «شیفته» با استقبال از هدف این طرح در حوزه اکران سینما ادامه داد: باید مشخص شود که بازدهی واگذاری فیلم به موسسات ویدیوی چگونه و تا چه میزان است؟ صاحبان آثار در زمینه توافق قیمت و بعد شکل و نوع توزیع و نمایش اثر دچار نقصان نخواهند شد؟ و سوالات دیگری از این دست که لازم است اجرای طرح با شفافیت بیشتری برای طرفین ذی‌نفع تبیین شود.

برنده بهترین فیلم جشن انجمن منتقدان و نویسندگان ۱۳۷۸ خاطر نشان کرد این طرح همانطور که برای برخی آثار پرمخاطب ممکن است سوددهی مناسبی نداشته باشد اما برای بسیاری از آثار تولیدی سینمای ایران مفید است و به عنوان معبری برای عرضه و نمایش عمومی قابل حمایت و رشد است.

سجادی بیان کرد: اگر در این شرایط بازار بخواهند قیمت‌هایی را پیشنهاد کنند که خیلی پایین‌تر از هزینه‌های انجام شده برای فیلم باشد این طرح به انجام نخواهد رسید و حداقل امیدواری برای انجام این طرح با احتساب حمایت سازمان سینمایی پایاپای شدن هزینه های فیلم با مبلغ دریافتی است.

* عرضه اینترنتی ۶۰ فیلم را از ترافیک اکران خارج می‌کند

مرتضی شایسته مدیر هدایت فیلم با تایید طرح حمایت سازمان سینمایی از عرضه آثار سینمایی در نمایش خانگی گفت: با اجرای درست این طرح حدود ۶۰ فیلم از صف اکران سال‌جاری جدا خواهد شد و بار اکران سبک می‌شود.

وی، اصل طرح حمایت از عرضه آثار سینمایی در حوزه نمایش خانگی را مناسب حال این روزهای سینما دانست و گفت: در شرایط کنونی و تعطیلی ناخواسته سالن های سینما و شلوغی صف اکران چاره ای نیست جز اجرای درست این طرح که می‌تواند باری از دوش سینمای ایران بردارد.

شایسته در ادامه با تاکید بر پایین بودن درصد رقم حمایت از آثار مشمول این طرح گفت: سازمان سینمایی می‌تواند به نوعی با تضمین جلوگیری از زیان‌دهی آثار در شکل‌گیری درست این طرح نقش حمایتگری خود را افزایش دهد.

وی خاطر نشان کرد: با اطمینان می‌گویم ارقامی را که موسسات پخش ویدیویی در این شرایط به صاحبان آثار پیشنهاد می‌دهند آنقدر کم است که با افزودن ۲۰ درصد حمایت سازمان سینمایی به آن هم چاره‌ساز و مشوق برای بهره‌برداری از این طرح نیست.

تهیه کننده فیلم «آتش بس» با توجه پایین بودن مبالغ دریافتی صاحبان آثار و اینکه فیلم‌هایشان امکان اکران سراسری را از دست می‌دهند، خواستار تعیین حداقل مشخص در کف قیمتی برای خریداری آثار از سوی موسسات نمایش خانگی و نظارت پیگیر و مستمر سازمان سینمایی در این خصوص شد.

انتهای پیام/ر