ایلام بیدار10:15 - 1399/01/18
ایلام بیدارگزارش می دهد؛

سایه سنگین گرانی بر بازار نیمه تعطیل/ کرونا بهانه ای برای افزایش قیمت کالاها

در سایه شیوع ویروس کرونا عده ای سودجو با سواستفاده از این موقعیت اقدام به افزایش خودسرانه قیمت کالاها کردند، کالاهایی که این روزها مردم به آنها نیاز دارند و جزو اقلام ضروری محسوب می شوند.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::"کرونا ویروس" نامی که این روزها کسی نیست، آن را نشنیده و با شنیدنش آن تصوری وحشتناک به عنوان یک هیولای ریز میکروسکوپی کشنده از آن نداشته باشد، ویروسی که اگر چه خطرناک است، اما خطرناکی آن به دلیل میزان کشندگی آن نیست، خطرناک بودن این بیماری  و تلاش جهانی برای کنترل آن، به دلیل سرعت انتشار و شیوع کرونا ویروس است.

با ورود این ویروس به کشورمان ستاد مبارزه با کرونا شکل گرفت، ستادی که ازاعضا مختلف همچون رئیس جمهور، وزرا، مسئولین اقتصادی و سایر اعضا که در راستای مبارزه با این ویروس منحوس هرکدام راه کاری را ارائه می دادند.

شاید یکی از مواردی که می توان به آن اشاره کرد افزایش قیمت کالاها در روزهای کرونایی است، روزهایی که مردم برای در امان ماندن در منازلشان مانده و ازترددهای غیرضرور خودداری می کنند.

طی روزهای گذشته طرح بسته شدن اصناف غیرضرور به اجرا درآمد، طرحی که اصناف غیرضرور باید تعطیل می شدند و فقط صنف هایی اجازه فعالیت داشتند که اقلام ضروری را عرضه می کردند.

افزایش سرسام آور قیمت کالاها

در این میان و در سایه شیوع ویروس کرونا عده ای با سواستفاده از این موقعیت اقدام به افزایش خودسرانه قیمت کالاها کردند، کالاهایی که این روزها مردم به آنها نیاز دارند و جزو اقلام ضروری محسوب می شوند.

همه رسانه ها ومسئولان به کرات اعلام کرده اند که مردم از منازلشان خارج نشوند و مردم هم  تا حدودی رعایت کرده اند اما برای تامین مایحتاج زندگی مردم مجبور هستند چند وقت یکبار اقدام به خرید کنند و معمولا شاهد هستیم که همه اقلام را با هم خرید می کنند.

اگر نگاهی به قیمت اجناس داشته باشیم ومقایسه اجمالی کنیم شاهد افزایش قیمت چند درصدی در اجناسی همچون،برنج،تخم مرغ و روغن هستیم که برخی از مغازه داران اقدام به افزایش قیمت کرده اند.

لزوم برخورد شدید قضایی و قانونی

"قاسم سلیمانی"، استاندار ایلام در این خصوص به خبرنگار ایلام بیدار گفت: چرا باید همزمان با نیاز بیشتر مردم به میوه برای تقویت سیستم ایمنی بدن شهروندان، شاهد گرانی‌های غیرمنصفانه باشیم.

وی بر رعایت انصاف در شرایط کنونی کشور تاکید و اظهار کرد: متاسفانه شاهد گرانی برخی میوه جات و مواد غذایی هستیم که در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر گذارند.

نماینده عالی دولت در استان ایلام با تاکید بر همکاری مردم و رعایت بهداشت فردی در بحث بیماری کرونا، افزود: معمولا در شرایط سختی همه به هم کمک می کنند اما سوء استفاده برخی از شرایط پیش آمده در بحث کرونا در احتکار و گران کردن مواد مورد نیاز مردم ظلم و گناه نابخشودنی است.

استاندار ایلام بیان کرد: در اینجا قیمت واقعی را باید بر مبنای فاکتور واقعی گذاشت و راستی آزمایی این موضوع بر عهده تعزیرات و صنعت و معدن است.

نظارت ها افزایش می یابد

"عزت اله عبد خانی"، معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام نیز در گفتگو با ایلام بیدار گفت: 19 گروه با 40 بازرس در دو نوبت صبح و عصر بر رعایت بهداشت، جلوگیری از تقلب، درج قیمت، پرهیز از کم‌فروشی، صدور برگ خرید رسمی، قیمت‌گذاری کالاها و برخورد جدی با متخلفان در بازار ایلام حضور دارند.

وی بابیان اینکه با متخلفان و گران‌فروشان برابر قانون برخورد می‌شود؛ تأکید کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف گران‌فروشی، کم‌فروشی، درج نکردن قیمت و عدم صدور برگ خرید مراتب را با سامانه 124 مطرح نمایند.

وی افزود: تمامی واحدهای صنفی موظف به نصب قیمت کالا و نرخ نامه در معرض دید عموم هستند.

هرچند مسئولان نظارتی از حضور19 گروه با 40 بازرس در دو نوبت صبح و عصر خبرمی‌دهند اما هنوز بازار ایلام با وضعیت عادی خود فاصله زیادی دارد که نشان می‌دهد چنین برخوردهایی کافی نبوده و هنوز نتوانسته بازدارندگی لازم را در شرایط بحران کرونا ایجاد کند.

در این شرایط علاوه بر تشدید شدن نظارت‌ها و برخورد با متخلفان و محتکران لازم است که بازارچه‌های موقتی برای فروش بدون واسطه و باقیمت مصوب محصولات بهداشتی و اقلام خوراکی مانند میوه ایجاد شوند تا بتوانند نیازهای مردم را در کمترین زمان و با حداقل قیمت برآورده سازند.

هشدار شدید به گران فروشان و محتکران اقلام بهداشتی

بعد از انتشار خبر ویروس کرونا میزان خرید ماسک در ایلام روند صعودی را طی کرد تا اینکه به یکباره هیچ ماسکی در داروخانه های ایلام پیدا نشد.

این شرایط تا آنجا پیش رفت که قیمت این کالا تا 10 برابر قیمت افزایش پیدا کرد، گرانی و افزایش قیمت این کالای پزشکی در استان ایلام موجب آن شد تا دستور شدید برخورد با متخلفان و احتکار کنندگان در استان ایلام را صادر شود.

دادستان ایلام در این باره گفت: هرگونه احتکار، اختفاء و امتناع، کم‌فروشی، گران‌فروشی، عدم عرضه کالا محصولات بهداشتی و پزشکی یا تقلبی و غیراستاندارد از سوی داروخانه‌ها به مصرف‌کنندگان جرم تلقی و با متخلفین به‌شدت برخورد قضایی می‌شود.

همچنین تعزیرات حکومتی استان ایلام به هر گونه گران فروشی در سطح بازار هشدار و از ازعمال جریمه های سنگین برای متخلفان خبر داد.

 

انتهای پیام/الف