ایلام بیدار08:12 - 1399/01/17

نقش کارت اعتباری در کمک به صنایع آسیب دیده و اقشار کم درآمد/ بانک‌ها تسهیلات نمی‌دهند

عضو انجمن نساجی گفت: دولت برای حمایت مالی از صنایع در بحران کرونا وعده‌هایی داده که برخی بانک‌ها از اجرای آن در نیمه دوم سال خبر می‌دهند.

به گزارشايلام بيدار، "احد کرمانی"  با تأکید بر اهمیت اجرایی شدن وعده‌های دولت در شرایط بحران کرونا برای حمایت از واحدهای تولیدی، اظهار داشت: در چنین مواقعی حرف‌های زیادی گفته می‌شود که متأسفانه بسیاری از آنها محقق نمی‌شوند. در حال حاضر مشخص نیست پرداخت تسهیلات 750 هزار میلیارد ریالی یا 10 میلیارد دلاری به چه صورت انجام خواهد شد و این حمایت‌ها کجا هستند؟

وی تصریح کرد: موضوع پرداخت تسهیلات را از سیستم بانکی پیگیری کردیم، اما پاسخ آنها این بود که طی شش ماه اول سال حرفی از این موضوع نزنید، زیرا خبری از اجرای آن در نیمه اول سال نیست. 

کرمانی تأکید کرد: دولت یا نباید حرفی بزند و یا اگر صحبتی می‌کند، به آن عمل کند.

وی ادامه داد: احتمالاً این موضوع نیز مانند یکسری موارد دیگر در اجرا دچار مشکلاتی می‌شود یا اختلاس‌هایی صورت می‌گیرد و یا این مبالغ به از ما بهتران می‌رسد و در نهایت سر تولیدکننده واقعی بی‌کلاه می‌ماند. 

وی افزود: اخیراً 50 اقتصاددان پیشنهاداتی را برای حمایت اقتصادی از بخش‌های تولیدی کشور و همچنین مردم به رئیس‌جمهور ارائه کردند که یکی از این پیشنهادات، حمایت مالی از تولید است. در این مورد دولت باید هرچه سریعتر وارد مراحل اجرایی وعده هایش شود تا اثرات کرونا بر تولید در مدت کمتری قابل رفع باشد. 

عضو انجمن نساجی با اشاره به نامگذاری مناسب امسال با عنوان جهش تولید، گفت: هم در شرایط شیوع بیماری و هم در غیر از آن، باید به موضوع تولید توجه ویژه شود، زیرا تولید نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی کشور دارد. دولت نیز باید کمک کند تا جهش تولید محقق شود، نه اینکه وعده‌ای بدهد و در نهایت عملی نشود. 

* نقش کارت اعتباری در کمک به صنایع آسیب دیده و اقشار کم درآمد

وی با تأکید بر اینکه بانکها باید در خدمت تولید باشند، افزود: در نامه اقتصاددانان به رئیس‌جمهور، یکی از پیشنهادات، اعطای کارت اعتباری است که می‌تواند نقش مهمی در حمایت از تولید و همچنین کمک به معیشت مردم داشته باشد. در حال حاضر صنوف و واحدهای تولیدی بسیاری در کشور تعطیل هستند که کارکنان آنها درآمد دیگری ندارند و این تعطیلی آنها را متضرر می‌کند. این افراد چطور باید زندگی خود را بگذرانند؟ 

کرمانی ادامه داد: دولت باید به معیشت این افراد کمک کند. حال چه با منابع نقدی و چه به صورت غیرنقدی و کارت اعتباری، این کمک به هر طریقی صورت بگیرد مناسب خواهد بود. 

عضو انجمن نساجی تصریح کرد: در غیر این صورت، بیکاری کارکنان باعث رشد خلافکاری در آینده خواهد شد. 

* راهکارهایی برای حمایت فوری از تولید

وی با اشاره به کمک 2 میلیارد دلاری آمریکا به کشورهای دیگر در شرایط شیوع ویروس کرونا، گفت: دولت ما هم باید حداقل به فکر صنایع داخلی باشد و برنامه‌هایی را برای آنها درنظر بگیرد. 

وی افزود: در روسیه برای حمایت از واحدهای تولیدی، پرداخت سه ماه حق بیمه لغو شده، دولت ما نیز باید حمایت‌هایی را از بخش تولید در این زمینه داشته باشد. 

کرمانی تصریح داشت: در این شرایط هزینه برق و بیمه واحدهای تولیدی را باید با تخفیف درنظر بگیرند و دریافت مالیات اعم از مالیات عملکرد یا مالیات بر ارزش افزوده نیز حداقل برای سه ماه لغو شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا جلسه‌ای در این مورد یا در خصوص حمایت از بخش تولید در شرایط شیوع کرونا با وزارت صنعت و یا سازمان صنایع استانی داشته‌اید نیز گفت: خیر، جلسه‌ای برگزار نشده است. 

انتهای پیام/ر