ایلام بیدار08:29 - 1399/01/14
یادداشت/

شایعات و واقعیات کرونایی در فضای مجازی

این روزها یکه تازی کرونا در فضای مجازی را شاهد هستیم که شاهد انتشار اخبارمختلف در شبکه های اجتماعی هستیم که هر کدام با هدف خاصی انتشار داده می شوند.

به گزارشايلام بيدار،اواخر سال 2019 میلادی بود که شیوع یک بیماری در چین در لابلای اخبار رسانه‌ها اعلام می‌شد، ویروس کرونا با شیوع  این ویروس در جهان، اخبار و رویدادهای مربوط به آن در بیشتر مناطق کشورمان از جمله استان ایلام  در بین کاربران فضای مجازی به سرخط تبدیل شد و کاربران در فضای مجازی تلگرام، واتساب، اینستاگرام، تویتیر با انتشار جدیدترین اخبار و اتفاقات مربوط به این ویروس سعی در بازار گرمی دارند.

درروزهای نخست ورود این ویروس بیشتر کاربران مطالب خود را حول راهکارهای پیشگیری و مقابله باکرونا معطوف کردند و در این خصوص با راه‌اندازی گروه‌ها و پویش‌های جدید با عنوانی مختلف «همه با هم کرونا را شکست می‌دهیم»، «همه در خانه بمانیم» و «من دست نمی‌دهم، چون شما را دوست دارم» و«خانه از هر جایی امن‌تر است» سنگ تمام گذاشتند.

تعطیلی مدارس و دانشگاه‌های کشور و خانه‌نشین شدن بسیاری از خانواده‌ها و اصناف مختلف، بر عطش‌ مردم برای دریافت اخبار و اطلاعات جدید در مورد ویروس کرونا افزود و بسیاری از کاربران فضای مجازی بدون توجه به منبع خبر و حتی نادرست بودن، آن را دوباره بازنشر کردند.

فضای مجازی باعث شد که برخی مدیران و معلمان از نخستین روز تعطیلی مدارس ارتباط خود را با دانش‌آموزان حفظ کرده و مطالب درسی را در کانال‌های شبکه‌های مجازی بارگذاری کنند و با دانش‌آموزان خود در ارتباط باشند.

در این مدت کانال‌ها و گروه‌های مختلفی در فضای مجازی تلگرام و واتساپ تشکیل و هر روز بر تعداد این کانال‌ها و گروه‌ها و شمار کاربران آنها افزوده می‌شود و لغو مراسم‌ها و آیین‌های مختلف و حتی مسابقات ورزشی باعث شده است تا مردم این اجتماعات چندین هزار نفری را در فضای مجازی تشکیل دهند.

اخبار مربوط به تعطیلی بخشی از بازار کالاهای مختلف، کمبود و افزایش قیمت‌ برخی اقلام از جمله ماسک، مواد ضدعفونی، الکل طبی، برخی میوه‌ها و سبزیجات و اقلام خوراکی در فضای مجازی قابل توجه است و همین امر باعث شده تا مسوولان هر چند با تاخیر اما برای جبران اقلام مورد نظر دست به کار شوند و در این مدت چندین واحد برای تولید این اقلام به خط تولید بازگردند.

 

نکته جالب و قابل توجه در مورد این آمارهای نادرست این است که هر لحظه این آمار و اطلاعات نیز بروز رسانی می‌شود و اخبار توسط منابعی بیان می‌گردد که صلاحیت انتشار و حتی دسترسی به چنین اطلاعات را ندارند.

برخی از کاربران فضای مجازی برای بازار گرمی خود پا را فراتر گذاشته‌اند و مطالب بسیار تخصصی را از زبان افراد غیرمتخصص مانند یک شهروندی که هم اکنون در بخش اورژانس بیمارستان فلان حضور دارد یا یکی از پرستاران یا کارکنان بخش ایزوله بیمارستان بیان می‌کنند که چنین امری مغایر با اصول اطلاع‌رسانی و قوانین مربوط به آن است.

 

کاربران خوش ذوق در این ایام نیز مطالب جذاب و خنده‌داری در مورد کرونا در فضای مجازی منتشر می‌کنند که در نوع خود جالب و قابل توجه است به عنوان مثال یکی از کانال‌های تلگرامی کرونا را اینگونه تعریف می‌کند: کرونا با بچه‌ها خوب است، زندانیان را آزاد کرد، همه را به یاد و ذکر خدا انداخت، قیمت برخی خدمات هواپیمایی و هتل‌ها را کاهش داد، مصرف بنزین، ترافیک و آلودگی هوا را کاهش داد.

طی این ایام در فضای مجازی کلیپ‌ها و مطالب جالبی از فعالیت پرستاران و کادر درمانی در بیمارستان‌های مختلف کشور منتشر می‌شود که در برخی از آنها ابراز شادمانی و روحیه خوب پرستاران و بیماران کرونایی باعث دلگرمی شهروندان و کاهش استرس‌ها ناشی از شیوع کرونا شده است.

 

انتهای پیام/الف