ایلام بیدار10:10 - 1399/01/10

اول فروردین بر انقلاب و دفاع مقدس چه گذشت؟

روز اول فروردین در تاریخ ده ساله۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ حوادث مختلفی را به خود دیده است.

به گزارشايلام بيدار، روز اول فروردین در تاریخ ده ساله۱۳۵۷ تا ۱۳۶۷ حوادث مختلفی را به خود دیده است.

اول فروردین ۱۳۵۸

بهره برداری تبلیغاتی از حوادث سنندج برای کوبیدن ارتش و نظام ؛ عزالدین حسینی : ارتش سبب کشتار خلق کرد است . مسلمانان سنی و خلق کرد را ضدانقلابی و کافر شمردن با ادعای جمهوری اسلامی فرسنگها فاصله دارد .

شورای موقت انقلاب سنندج : نظامیان شروط آتش بس را رعایت نکرده و گروگانها را آزاد نکرده اند .

پیامهای شماره ۵ ، ۶ و ۷ شورای انقلاب سنندج مبنی بر بازداشتن مردم از رفتن به طرف پادگان و رعایت مقررات آتش بس و اعلام این خبر که هیأتی مرکب از رهبران دینی و شخصیتهای ملی کرد از مهاباد ، بوکان ، سقز برای دیدار با هیأت نمایندگان دولت وارد سنندج خواهد شد .

 هیأت اعزامی از تهران مرکب از آقایان طالقانی ، بهشتی ، صدر حاج سیدجوادی ، بنی صدر و هاشمی رفسنجانی در ساعت ۸ شب به سنندج وارد شد .

پیام رادیو - تلویزیونی وزیر کشور در ساعت ۹ شب خطاب به طرفهای درگیر : از تیراندازی به یکدیگر خودداری کنید .

اعتراض سازمان یافته جمعیتها و گروههای سیاسی به درگیری سنندج : اعتراض دانش آموزان کرد هوادار سازمان چریکهای فدایی در سنندج به درگیریهای این شهر و تقاضای آزادی گروگانها ؛ مجازات تحریک کنندگان به کشتار ؛ اداره شهر به دست نیروهای مترقی ؛ قطع سلطه ارتش لغو سانسور .

 تظاهرات در بوکان در اعتراض به آنچه " هجوم ناجوانمردانه ارتشیان معتاد به خونریزی در سنندج " خوانده شد . قطعنامه پزشکان و کارکنان بیمارستانهای سنندج در حمایت از حرکتهای قومی و گروههای سیاسی درگیر در رویدادهای سنندج . تحصن افسران ، درجه داران و سربازان کرد پادگان سنندج در مسجد جامع شهر در اعتراض به آنچه " کشتار و تحرکهای سربازان غیربومی بر ضد افراد محلی و استقرار سلاحهای سنگین رو به شهر سنندج " خوانده شد .

اعلام موضع ستاد مرکزی شورای ترکمن صحرا در مورد حوادث سنندج : ارتش مسؤول وقایع سنندج است . ختم این جنایات بستگی مستقیم به تصفیه ارتش ضدخلقی و ایجاد ارتش خلقی دارد .

 اعلام مواضع گروهی به نام " سرمچاران ( فداییان ) خلق بلوچ " در مورد حوادث سنندج و خواستهای آن : «ریختن خون برادران کُرد را بشدت محکوم می کنیم . خودمختاری را حق مسلم تمامی خلقهای تحت ستم از جمله خلق بلوچ می دانیم و … »

گزارش سفارت آمریکا در تهران از درگیری سنندج : ظاهراً امروز هم درگیری متوقف شده است ، ما شک داریم که اعزام نماینده شخصی از جانب خمینی تأثیر زیادی [در کاهش درگیریها] داشته باشد . ناآرامی اقلیتهای قومی مشکل بسیار جدی را برای دولت موقت مطرح خواهد کرد .

هشدارها و تذکرات امام خمینی در پیام نوروزی خطاب به ملت دربارة توطئه ها ، تفرقه افکنی ها و نتایج آن ، خطر بازگشت اختناق و چپاولگری و عقب ماندگی ، پرهیز از غفلت ناشی از پیروزی ، حمایت از ارتش : «توطئه ها هست باز و ما اگر چنانچه خود را پیروز بدانیم و گمان کنیم پیروز شدیم خدای نخواسته دچار غفلت می شویم . ملت موظف است که از ارتش حمایت بکند . ارتش را تضعیف نکنید . » خطاب به رؤسای ارتش که اشخاص شرافتمند را در رأس ارتش به کار بگیرند . خطاب به دولت که دولت ، دادگستری ، فرهنگ و سایر ادارات باید تصفیه بشود .

اول فروردین ۱۳۵۸

عملیات قوچ سلطان.

اول فروردین ۱۳۶۱

آغاز عملیات فتح المبین در شمال خوزستان

اول فروردین ۱۳۶۴

اعزام هیات صلح به دو کشور ایران و عراق از سوی راجیو گاندی

اول فروردین ۱۳۶۷

ورود یک هیئت عراقی به ریاست معاون وزیر خارجه عراق به انگلیس برای کسب اطمینان مجدد از غرب

 

انتهای پیام/ر