ایلام بیدار10:44 - 1399/01/09

محمد بحرانی: «دوپینگ» کمدی متفاوتی از جامعه است/ شهرت برایم اهمیتی ندارد

بازیگر سریال «دوپینگ» گفت: به لحاظ سنی فریدون از من بزرگتر است و این یکی از چالش های بزرگ من برای ایفای این نقش بود و برای طبیعی تر شدن این نقش باید یکسری ویژگی ها را در بازیم رعایت می کردم.

به گزارشايلام بيدار،  وقتی صدای او را از نزدیک یا پای تلفن می‌شنوید قطعا اولین تصویر، عروسکی بنفش با دست‌هایی بزرگ است که پشت صندلی‌های سبز برنامه خندوانه قرار می‌گرفت و با شوخی‌هایی که با افراد مشهور و غیر مشهور می‌کرد و آهنگ‌هایی که برایشان می‌خواند جایی در دل همه باز کرده بود.

هر چند «محمد بحرانی» از جناب خان به بعد شهرت پیدا کرد اما قبلتر از آن کارهای بسیاری در عرصه تصویر و نمایش انجام داده بود. بازی در فیلم سینمایی اتوبوس شب، رفیق بد، طبقه حساس، نزدیکتر، فرار از قلعه رودخان، نزدیکتر و سریال های گل شیفته و هیولا از جمله شاخص ترین کارهای تصویری بحرانی در این سالها بوده است. قطعا این را هم می دانید که او صداپیشه عروسک‌های ببعی و آقوی همساده در مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی نیز بوده است.

بحرانی این شب ها اولین سریال نوروزی و مناسبتی خود را برای شبکه سه بازی می کند. سریالی که کمدی فانتزی و با نمکی را برای نوروز تقدیم مخاطبان کرده است. با بحرانی درباره این سریال و همچنین سایر فعالیت‌هایش در حوزه تصویر و کارهای عروسکی گفت‌وگو کردیم.

**این روزها غیر از بازی در سریال دوپینگ مشغول کار دیگری نشدید؟

- در این ماه‌های اخیر پیشنهادهای زیادی داشتم اما به دلیل اینکه کارم در دوپینگ به صورت تمام وقت بود عملا نمی‌توانستم در کار دیگری نیز مشغول باشم.

** پیشنهادهای بازیگری بود؟

- بله بازی در کارهای دیگر مثل تئاتر و چند سریال و فیلم سینمایی.

** بعد از صداپیشگی در خندوانه دیگر حوزه کاری تان را از صداپیشگی به بازیگری تغییر دادید؟

- این را باید بدانید که در دانشگاه رشته بازیگری خواندم و آن زمان که وارد کارهای عروسکی و صداپیشگی و عروسک گردانی شده بودم حوزه را عوض کرده بودم.

** چرا این اتفاق افتاد که اول با کارهای عروسکی شروع کردید؟

- به نظرم خیلی هم فرقی ندارد چراکه همه اینها زیر شاخه‌های بازیگری هستند. کما اینکه همین الان هم اگر پیشنهادی در زمینه کارهای عروسکی و بازیگری باشد کار می‌کنم به این خاطر که همه اینها در حوزه هنرهای نمایشی است و اساسا فرقی بین آنها نمی‌دانم.

** درست است اما در بازیگری میزان دیده شدن و شهرت یک بازیگر خیلی بیشتر از کارهای عروسکی است. این موضوع از ابتدا برای شما اولویت نبود؟

- نه واقعا و الان هم اصلا این بخش شهرت برایم اهمیتی ندارد. کاری که پیشنهاد شود و دوستش داشته باشم انجام می‌دهم.

** یعنی شهرت اصلا برایتان اهمیتی ندارد؟

- خدا شاهد است که نه. فکر هم نمی‌کنم که کار کردن در هنرهای نمایشی آورده‌ای از این جهت برایم داشته باشد. مصداق بارزش هم این که سالها کار عروسکی انجام دادم و خودتان می‌دانید که فردی که کار عروسکی انجام می دهد اصلا به دیده شدن اهمیتی نمی دهد چراکه پشت عروسک خود قرار می‌گیرد و آنجا هم عروسک دیده می شود نه عروسک گردان و صداپیشه. شاید خیلی ها فکر کنند من با کارهای عروسکی دیده نشدم و به این خاطر به سمت کارهای تصویری آمدم که دیده شوم! اما واقعا می‌گویم که اصلا اینطور نبوده است.

در شروع فعالیت هایم تعداد بسیاری کار کودک بازی کردم و اولین کار تلویزیونی ام در سال 81 بازیگری در مجموعه عروسکی «نی نی مون» بود و بعد از آن در تعداد بسیاری از مجموعه های تلویزیونی عروسکی به عنوان بازیگر حضور داشتم. اما خب حضورم در عرصه بازی و صدا به پیشنهادهایی که می شد هم ربط داشت. برای من هم اینطور بود که اگر پیشنهاد خوب عروسکی می شد کار عروسکی انجام می دادم و اگر پیشنهاد خوب بازیگری بود، کار بازی می کردم.

** شما در این سالها در فیلم های سینمایی بسیاری در نقش های کوتاه بازی کردید که البته قبل از حضورتان در برنامه خندوانه بود. اما به نظر می رسد پیشنهادهای بازیگری تان تحت الشعاع کارهای عروسکی قبل از این برنامه بود و بعد از حضور در خندوانه تقدیر طور دیگری برایتان رقم خورد. در اصل در اجرای کاراکتر جناب خان استعداد و توانایی ذاتی شما به همه ثابت شد و بعد از آن نقش های بهتر و اصلی تری را به شما پیشنهاد دادند.

- حرفتان را قبول دارم اما به نظرم بدیهی است. به هر حال عروسک جناب خان در این برنامه دیده شد و افرادی که دوستش داشتند جست و جو کردند تا بفهمند چه افرادی پشت این عروسک هستند و به همین ترتیب نیز بیشتر مرا شناختند. وقتی هم که بیشتر شناخته می شوید و بر همان اساس میزان پیشنهادها و اعتماد سازندگان نیز بالاتر می رود. بهروز شعیبی به من اعتماد کرد و در سریال گل شیفته یکی از نقش های اصلی را به من سپرد و بعد از آن آقای مدیری به من لطف داشتند و در هیولا نقشی را به من محول کردند.

** آشنایی شما با مهران مدیری در برنامه خندوانه و به واسطه کاراکتر جناب خان رقم خورد؟

- اولین بار او را در برنامه خندوانه دیدم و تا قبل از آن از نزدیک آقای مدیری را ندیده بودم و همیشه کارهایشان را دوست داشتم. در دوپینگ هم آقای مقصودی به من اعتماد کردند و یکی از نقش های اصلی و جلو برنده سریال را به من دادند.

** شما تا به حال تجربه بازی در یک سریال تلویزیونی را آنهم در مناسبتی مثل نوروز نداشتید. زمانیکه این سریال به شما پیشنهاد شد از ابتدا مشخص بود که برای باکس نوروز است؟

- بله از همان ابتدا مشخص بود که سریال در نوروز پخش می شود. فیلم نامه را خواندم و از اینکه می خواستم با آقای مقصودی همکاری کنم خوشحال بودم.

** و تا به حال هم با وی همکاری نداشتید؟

- نه. تخصص آقای مقصودی روی فیلم نامه است تا کارگردانی و فیلم نامه نویس شاخصی است و بسیاری از فیلم های سینمایی به قلم او به نگارش درآمده است که بخشی از آنها نیز در ژانر کمدی بوده است. اما با خجالت نکش وارد عرصه کارگردانی شد و امسال نیز اولین سریال تلویزیونی خود را تجربه می کند.

** برزو نیک نژاد نیز در این سریال آقای مقصودی را همراهی می‌کند؟

- بله یک جاهایی به دلیل کمبود زمان باید دو گروهه کار می کردیم و کارگردانی گروه دوم به عهده آقای نیک نژاد بود.

** این سریال نوع کمدی متفاوتی به نسبت سایر سریال‌های کمدی که در سال های اخیر دیده شده است دارد.

- بله، در اصل قصه سریال درباره یکسری اتفاق های فانتزی است که برای دو نوزاد می افتد که تا آینده و بزرگسالی شان نیز ادامه دارد. قصه دوپینگ فانتزی ای دارد که در سینما و تلویزیون ما خیلی به دنبالش نمی روند اما امیدوارم نتیجه طوری شده باشد که مردم نیز دوست داشته باشند و با آن ارتباط برقرار کنند.

** زمانی که فیلم نامه را خواندید بزرگترین چالش شما با نقش فریدون چه بود؟

- به لحاظ سنی فریدون از من بزرگتر است و این یکی از چالش های بزرگ من برای ایفای این نقش بود. البته ناگفته نماند که چهره ام به لحاظ سنی بزرگتر از سنم است اما در هر حال با این فرق دارد که بخواهید در نقش فردی بازی کنید که دست کم چند سال از شما بزرگتر است و برای طبیعی تر شدن یکسری ویژگی ها را باید رعایت می کردم.

** در این زمینه آقای مقصودی کمک‌تان کرد؟

- ما زمان زیادی برای پیش تولید و تمرین نداشتیم و سعی کردیم در همان طول تصویربرداری به تعاملی دو سویه برسیم از طرفی هم هر بازیگری تلاش می کند برای خودش جزئیاتی درباره نقش آماده کند و تکه کلام هایی را برای نقش پیدا کند.

** یعنی تکه کلام‌ها همگی برای خودتان بود؟

- سعی می کردم پیشنهاد بدهم و با تعداد زیادی از آنها هم موافقت می شد.

**‌ در چند سریالی که اخیرا بازی کردید مثل گل شیفته و هیولا کاراکترها تا حدی به هم نزدیک بودند. در دوپینگ نیز فریدون شباهت‌هایی به آن دو دارد.

- فریدون یک کاراکتر دیگر است و زندگی دیگری متفاوت تر از آنها را تجربه می کند. اما امیدوارم از این منظر باورپذیر بوده باشد. علاوه بر این به این دلیل که بازیگر هر سه این سریال ها یک نفر بوده است ممکن است این شباهت از دید مخاطب نیز ایجاد شود.

** شما همیشه از طنز درونی خودتان در کارها استفاده می‌کنید. در این سریال قدر امکان استفاده از بداهه را داشتید؟

- بله اجازه داشتیم. معتقدم اگر در کار کمدی نخواهی از بداهه استفاده کنی، جریان زندگی را از آن می گیری و باید این امکان فراهم شود تا از توانایی هر بازیگری در جهت شکل گیری کمدی استفاده کرد.

 

** نکته بعدی که شاید برای خیلی ها که شما را می‌شناسند جذاب باشد حضور شما و هادی حجازی فر در یک سریال است.

- ما سالها با همدیگر هم دانشگاهی و هم خوابگاهی بودیم. هادی ورودی ۷۷ هنرهای زیبا بود و من ورودی ۷۹. بسیاری از کارهایی که هادی کارگردانی کرده را من بازی کردم. خیلی ها نمی دانند که هادی یک وجه کمدی جدی و مختص به خودش را دارد و بیشترمردم با توجه به فیلم هایی که از او دیدند وجه جدی اش را مشاهده کردند و شاید حضورش در این سریال مخاطب را شگفت زده کند چراکه با حجازی فر جدیدی روبرو هستند.

** هم بازی شدن در کنار هادی حجازی فر چقدر خاطره‌هایتان را تداعی می‌کرد؟

- روزهایی که با هم و در مقابل هم کار داشتیم که همان روزهای دانشگاه بود و پشت صحنه هم همان خوابگاه بود.

** این سریال از جمله سریال‌های پر لوکیشن بود.

- آقای مقصودی از آنجایی که بیشتر سینمایی کار کرده جنس این کار هم شبیه به کارهای سینمایی اش بوده و خیلی هم پر لوکیشن است.

** و اینکه دوپینگ از همه سریال‌ها دیرتر کلید خورد. چرا؟

- واقعا فرایندهای تهیه و تولید کار را نمی دانم و از آنها بی خبر هستم.

** تصویربرداری سریال به پایان رسیده است؟

- هنوز نه. البته بخش نوروزی مان تمام شده است و باید زمان دیگری تولید را از سر بگیریم.

** اتفاق‌های روز جامعه نیز در این سریال جایگاهی دارد؟

- فکر نمی کنم چونکه فیلم نامه تا قبل از شیوع ویروس کرونا به طور کامل به پایان رسیده بود و در بخش هایی که من بازی داشتم به این بیماری اشاره ای نشد و سایر بخش ها را نمی دانم.

** و اینکه سایر اتفاق های روز جامعه نظیر مشکلات اقتصادی و ... چطور؟

- بله ببینید کار فانتزی است و اینطور نیست که دقیقا برداشت ها عین واقعیت های روز جامعه ایرانی باشد. اما نوع کمدی اش تا حدودی متفاوت است.

** در نقش‌هایی که پیشنهاد می‌شود اولویت انتخاب‌هایتان کمدی است؟

- نه اولویت پیشنهاد دهنده ها بیشتر کمدی است چراکه هر بازیگری هر نقشی را که خوب بازی کند، دیگر کارهای بعدی و پیشنهادهایش به همان سمت می روند. اما من همیشه از نقش های جدی استقبال می کنم مثل فیلم سینمایی نزدیکتر که ژانر جدی تلخ داشت. که اتفاقا واکنش های مثبتی هم از بازی در این فیلم دریافت کردم.

** تا به حال برایتان پیش آمده تهیه کننده‌ای نقشی به شما پیشنهاد دهد و از شما بخواهد سبک شوخی‌های «جناب خان» را در نقش درآورید؟

- بله، حتی با همان لهجه و با همان کاراکتر پیشنهاد شده است.

** قبول نکردید؟

- طبیعتا نه و فکر هم نمی‌کنم که قبول کردنش آنهم الان کار درستی باشد.

** از جناب خان چه خبر؟

- واقعا خبری ندارم و دلم خیلی برایش تنگ شده است.

** فکر می‌کنم تا زمانیکه کار حرفه‌ای بازیگری انجام می‌دهید «جناب خان» بخش مهمی از کارنامه کاری‌تان را تشکیل می‌دهد.

- نمی‌توانم مخالفتی کنم. بالاخره این عروسک برای گروه عروسکی ما که مدت هاست با هم کار می کنیم، جایگاهی باز کرد که همه مان واقعا با او زندگی می کنیم. هنوز هم در حرف هایی که بین خودمان رد و بدل می شود با یادی از جناب خان صحبت می کنیم و می گوییم که اگر جناب خان بود این جمله را می گفت. برای ما موجود زنده و مستقلی است و تا زمانی که خودش تصمیم بگیرد، زنده خواهد ماند چونکه ما در این سالها خیلی برایش تصمیم نگرفتیم.

** رفتارهای این عروسک به خود واقعی شما نزدیک است؟

- نه واقعا با هم فرق داریم. البته خیلی دوست دارم که شبیهش باشم چونکه آدم بامزه و جذابی است. جناب خان از من خیلی حاضر جواب تر است.

** قرار نیست جناب خان غیر از برنامه خندوانه در برنامه دیگری یا کار دیگری حضور داشته باشد؟

- تصمیمی که رامبد جوان برای برنامه جدیدش از طریق صفحه اینستاگرامش گرفت، در زمان شیوع کرونا بود و ما مطلقا تصمیمی برایش نگرفتیم و هنوز هم نمی دانیم که چه اتفاقی قرار است بیفتد و من هم مثل همه مردم شوکه هستم. تصمیم گرفتن درباره این مسائل و ادامه دادن برنامه و حضور جناب خان نیاز به جمع شدن دورهم دارد که الان هم مدتی است این جمع ها شکل نگرفته است و همه سعی می کنیم از این بحران عبور کنیم. جناب خان هم که فعلا در خانه خودش است و خودش را قرنطینه کرده است. فکر می کنم باید صبر کنیم تا بعد از این بحران بتوانیم تصمیمی برایش بگیریم.

** در گفت‌وگویی که با تهیه کننده مجموعه عروسکی کوچه مروارید داشتیم درباره تولید ادامه این سریال سخن گفت. احتمال دارد که جناب خان در ادامه این سریال حضور داشته باشد؟

- خبری ندارم و مدت ها است که با آقای سالارزهی صحبت نکردم.

** کار عروسکی جدیدی پیشنهاد نداشتید؟

- فعلا نه و در این مدت هم زیاد ندیدم که کار عروسکی ساخته شود.

** تصمیمی برای کارگردانی کار عروسکی ندارید؟

- فرصت نشده تا بخواهم به این موضوع دقیق فکر کنم و نمی دانم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. از طرفی وقتی صحبت از یک کارعروسکی می شود کل بچه های گروه ذهنشان به سمت جناب خان می رود چونکه هنوز پرونده اش در ذهنمان باز است.

انتهای پیام/