ایلام بیدار10:41 - 1399/01/09

سریال‌های آپارتمانی از دهه 70 تا 90/ «میانبر» و تلاش برای پیوند با وقایع روز

«میانبر» نیز یکی دیگر از سریال‌های نوروزی سیما است که سعی داشته فرهنگ جدیدی از آپارتمان نشینی را برای مردم تصویر کند.

به گزارشايلام بيدار، شبکه پنج سیما بعد از چند سال سریالی نوروزی را روانه آنتن تلویزیون کرده است. سریالی که از قبل از نوروز آغاز و تا ماه رمضان نیز ادامه دارد. میانبر به کارگردانی یزدان فتوحی و تهیه کنندگی محمد صالحیان این شب ها از شبکه پنج بروی آنتن می رود حرف های زیادی درباره زندگی آپارتمان نشینی بازگو کرده است که اگر همراه ما باشید بخشی از آنها را خواهید شنید.

** نویسنده‌ای که کارگردان شد

یزدان فتوحی یکی از بچه‌های با استعداد «خنده بازار» به کارگردانی شهاب عباسی بود. او در آن مجموعه تلویزیونی علاوه بر حضور در گروه نویسندگان، در آیتم‌هایی نیز بازی کرده بود که از شاخص ترین آنها می‌توان به آیتمی که برنامه «مردم ایران سلام» را مورد شوخی قرار داده بود اشاره کرد. فتوحی در این آیتم نقش محمدرضا شهیدی فر را با تکه کلام معروفش اجرا کرد. او بعد از خنده بازار در چند مجموعه طنز ناخونک، زیر همکف و ... نیز نویسندگی داشت و این روزها در میانبر نویسندگی را در کنار کارگردانی عهده دار شده است. فتوحی اولین تجربه کارگردانی خود را با حضور در این سریال رقم زده است.

 

 

** «میانبر» بعد از «حرف تو حرف»

محمد صالحیان یکی از تهیه کننده‌های تلویزیونی است. او که قبلتر برنامه‌های طنزی مثل حرف تو حرف، سه دونگ سه دونگ را برای رسانه ملی ساخته است، به گفته خودش کارش را از شبکه پنج آغاز کرده است و حالا بعد از چند سال دوباره به این شبکه برگشته است و کار جدیدی را با گروهی جوان پیش می‌برد.

** سریال‌های آپارتمانی از دهه ۷۰ تا ۹۰

اگر از سریال آپارتمان ساخته اصغر هاشمی که در سال ۷۰ ساخته و پخش شد فاصله بگیریم باید اوایل دهه ۸۰ را به عبارتی اوج شکل گیری این گونه سریال‌های آپارتمانی در تلویزیون بدانیم.

بسیاری از این سریال ها ساخته و پخش شدند که زندگی آپارتمانی را در شهرهای بزرگی مثل تهران نشان می‌دادند. از خانه سبز، همسران، زیر آسمان شهر گرفته تا هیئت مدیره و ... هر کدام هدفی جز نشان دادن دغدغه های ساکنین یک آپارتمان نداشتند و همین هم باعث شد تا بعد از مدتی تمام این سریال‌ها به نوعی به تکرار بیفتند و مخاطب نیز نتواند با آنها ارتباط خوبی بگیرد.

** مدیر ساختمان اولین بخش جدید در سریال‌های آپارتمانی

وقتی زندگی در یک آپارتمان جریان دارد اهالی خانه برای رسیدن به یک نقطه نظر مشترک می‌بایست فردی را از میان خود انتخاب کنند که به عدالت و درستکاری او اطمینان داشته باشند و بعد از این همه امور مربوط به خانه را به دست او بسپارند. در دهه ۹۰ وقتی قرار شد تا سریالی آپارتمانی ساخته شود سازندگان بیش از هر آنچه بود به مدیر ساختمان و افزودن این بخش به سریال خود استفاده کردند تا با این کار از بار تکراری بودن قصه‌ها بکاهند و داستان را در یک فضای پرچالش دیگری روایت کنند.

** سریالی مملو از کمدی موقعیت

با اینکه این سریال از اواخر بهمن ماه سال گذشته آغاز به پخش کرد، اما قرار است پخش آن تا قبل از ماه رمضان امسال ادامه داشته باشد. سریالی که با قرار دادن کمدی موقعیت توسط قصه و برخی بازی‌ها توانسته تا حدی قابل قبول نیز عمل کند.

 

** قصه به سمت کرونا هم رفته است

یکی از سریال‌های نوروزی تلویزیون که به طور مستقیم به موضوع روز و مبتلابه کشور و درگیری مردم با ویروس کرونا پرداخته است، سریال «میانبر» بوده است. در قسمت‌هایی که قبل از نوروز پخش شد مخاطب شاهد ورود فردی چینی به قصه بود که می‌گفتند حامل ویروس کرونا است و در آخر مشخص شد اشتباه فکر می‌کردند. همچنین در ادامه داستان نیز قرار است موضوع‌های روز جامعه نیز در قالب داستان‌هایی در این سریال تصویر شود.

** تاسیس شبکه آموزش مجازی

میلانی یکی از شخصیت‌های این سریال است که اشکان اشتیاق نقش او را بازی می‌کند. او با سن و سال کمی که دارد معلم یک مدرسه است و با تعطیلی مدرسه‌ها بر اثر شیوع بیماری کرونا تصمیم می‌گیرد تا شبکه آموزش مجازی را با کمک چند نفر از دوستان خود راه اندازی کند. در این مسیر تعدادی از اهالی ساختمان نیز درگیر این شبکه می‌شوند. ستار و غفار، مراد، مسک آبادی و ... از شخصیت های اصلی این سریال تلویزیونی هستند.

** میانبر اولین سریال شبکه پنج بعد از دو سال

«محمد صالحیان» تهیه کننده این سریال در گفت‌‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس،‌ گفت: فصل قبلی این سریال که قبل از نوروز پخش شد، برای شبکه پنج بود اما برای تولید فصل جدید که نوروزی است سیما فیلم با شبکه پنج سیما مشارکت داشته است.

 

وی ادامه داد: حدودا دو سالی می شود که شبکه پنج سیما هیچ سریالی را تولید و پخش مستقیم نکرده است و من این را به فال نیک می‌گیرم که بعد از این مدت تقریبا طولانی اولین سریال میانبر بوده است.

این تهیه کننده همچنین افزود: قرار بر این است تا ۳۰ قسمت سوم این سریال نیز بزودی ساخته شود اما هنوز زمان تولید آن مشخص نیست.

صالحیان درباره تصویربرداری این سریال نیز گفت: منهای دو سه روز ابتدای سال، برای رسیدن به آنتن نوروزی و بعد از آن می‌بایست تا پایان تعطیلات نوروزی و با حفظ و رعایت نکات بهداشتی این سریال را ضبط کنیم.

** بازیگرانی که سابقه کمدی داشتند

غلامرضا نیکخواه، محمود جعفری، کمند امیر سلیمانی ، شهین تسلیمی، سیاوش چراغی پور، آرش نوذری، مهران رجبى، اشکان اشتیاق، امیر نوری، بهراد خرازی، مرضیه صدرایی، حمید نیک نبرد، سالار کریمخانی، فاطمه مرتاضی، جابر وثوق ، وحید اسمى خانى، وحید چنانی، مرتضی علی آبادی ، حنانه احدی، ترگل جعفری، ریحانه سرلک، شاهکار صالحیان از بازیگران این سریال هستند که تعدادی از آنها در ژانر کمدی کارهای شاخصی را تا به حال در تلویزیون بازی کرده‌اند. همچنین تمامی بازیگران مرد این سریال هر از گاهی با هماهنگی قبلی دور هم جمع شده و به بررسی مشکلاتی که در ساختمان رخ می‌دهند می‌پردازند.

 

** سریالی در ۹۰ قسمت

طراح سریال حمید برزگر است و نیما حسن نیا، پیمان جزینی، شاهرخ باقری نژاد، داریوش رعیت، داود روستا و سیاوش چراغی نیا تیم نویسندگان «میان بر» هستند که به سرپرتس یزدان فتوحی هدایت می‌شود.

«میان بر» یک مجموعه ۹۰ قسمتی است که در فاز نخست، ۳۰ قسمت از آن تولید و برای پخش از شبکه پنج سیما و شبکه تلویزیونی شما در نظر گرفته شده است. این سریال هرشب ساعت ۲۳، بازپخش آن ساعت ۲:۳۰بامداد و ۱۰:۳۰ صبح از شبکه پنج، ساعت ۲۰ شبکه البرز و ساعت ۲۱ از شبکه شما بروی آنتن می رود.

انتهای پیام/ر