ایلام بیدار08:11 - 1399/01/04
روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ایلام:

«ترس از کرونا»بزرگ تر وخطرناک تر از خود کرونا است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ایلام گفت: درحال حاضر با بحرانی مواجه هستیم که مردم احساس می کنند دچار تهدید شده اند و کنترل بسیار محدودی در برخورد با این رویداد را دارند و سلامت جسمی شان به خطر افتاده است، همین امر باعث شده سلامت روانی آنها نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

به گزارشايلام بيدار، روزهای پایانی سال 98 و همچنین آغاز سال 99 با شیوع و گسترش ویروس کرونا در ایران همراه شده است.

مطمئن‌­ترین راه کنترل و کاهش این بیماری و نجات کشور از شر این ویروس منحوس را، قطع زنجیره تماس افراد سالم با افراد بیمار و ناقل اعلام کرده اند که لازمه­‌ی آن در خانه ماندن، محدود کردن ترددها و مسافرت ها و تعطیلی همه مکان های تفریحی و گردشگری ، صنوف و مراکز خرید بزرگ و پر ازدحام و کنترل مبادی ورودی و خروجی شهرها است.

در این شرایط وسعت وشیوع «ترس از کرونا»بزرگ تر وخطرناک تر از خود کرونا است. یکی از عوامل ایجاد ترس و اضطراب ابهام در رویدادهای روبرو است، چرا که جامعه اطلاعات لازم در برخورد با چنین پدیده ای را ندارد و همین امر سطح استرس جامعه را گسترش می دهد، مساله دیگری که ایجاد استرس در مواجه با رویدادها را گسترش می دهد احساس عدم کنترل گری نسبت به وقایع در حال وقوع می باشد و لذا درحال حاضر با بحرانی مواجه هستیم که مردم احساس می کنند دچار تهدید شده اند و کنترل بسیار محدودی در برخورد با این رویداد را دارند و سلامت جسمی شان به خطر افتاده است، همین امر باعث شده سلامت روانی آنها نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

 

با بیان این مقدمه ، دکتر" شهرام مامی" روانشناس برجسته ایلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام به پاسخ سوالات خبرنگار ما در خصوص اثرات روانی این پدیده بر افراد جامعه و راهکارهای مقابله با آن پرداخته اند که مشروح این گفتگو را در زیر می خوانید:

 

ضمن تشکر و قدردانی از شما لطفا در خصوص اثرات روانی شیوع کرونا برافراد جامعه توضیح بفرمائید؟

دکتر شهرام مامی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام:: ویروس کرونا، درطی مدت کوتاهی توانسته افراد زیادی را در سطح کره زمین آلوده نماید، که با گسترش آن استرس و اضطراب کرونای روانی گسترده ای در سطح جامعه ایجاد کرده است.

این شیوع بالا فقط در بحث پزشکی ومشکلات جسمی آن نیست. بلکه در بسیاری از سطوح وعملکردها برافراد و جامعه تاثیر میگذارد و باعث ایجاد اختلال های مانند هراس، استرس، اختلال خواب، افسردگی، اضطراب، وسواس می شود و به طور کلی سطح سلامت عمومی را پایین می آورد.

افراد مستعد به اختلالات روان ممکن است در برابر این اثرات وحشتناک و تهدید آمیز آسیب پذیر تر باشند و با توجه به اثر افزایش استرس بر کاهش سطح ایمنی بدن عدم توجه به سلامت روان خود زمینه شکل گیری بیماری های ویروسی و عفونی را در جسم ایجاد می‌کند از سوی دیگر این ویروس باعث شده تا افراد به خاطر رعایت بهداشت وشست شو های مکرر و ترس های بی مورد وسواس در آنها گسترش پیدا کرده و افرادی که سابقه اختلال وسواس دارند، وسواس شان تشدید شود، به طوری که این موضوع فعالیت های دیگر آنها را نیز تحت الشعاع قرار داده است.

 

برخی افراد علایم و نشانه ای ندارند ولی با شنیدن اخبار و شایعات فضای مجازی مضطرب شده و به استرس مبتلا می شوند چه توصیه ای برای این افراد دارید؟

دکتر مامی:: این روزهایی که درحال سپری کردن آن هستیم، معمولا اطلاعات متفاوت وگاها متناقضی از آمار ویروس کرونا و نشانه های آن درفضای رسانه های عمومی وجود دارد
لذا بیشترافراد بخشی از نشانه های آن را درخود احساس می کنند( مثل تب درشب، خشکی گلو وسرفه های خشک) جالب تر اینکه نشانه ها را نیز می توان در این افراد واقعا دید، اما واقعیت امر این است که نشانه ها اصلا کرونایی نیستند!!!!!! بلکه بیوفیدبک(پسخوراند زیستی) عامل اصلی شکل دهی به این گونه نشانه هاست.
جالب است که بدانیم ارتباط تنگاتنگی بین افکار و فعالیت های بدنی وجود دارد. کافی است درافکار روزمره خودنیز مرور کنید/چنین موارد بسیارند). پس دراین روزها کمترذهن خود را با نشانه های کرونا درگیر کنید چرا که بدن با افکارتان همراه می شود و همین عوامل و اضطراب شما، بیماری را گسترش می دهد چرا که اضطراب، خود باعث ضعف جسمی و درنهایت آمادگی برای پذیرش بیماری خواهد بود.

 

با خانه نشینی و محدودیت رفت و آمدها مردم چگونه روحیه خودرا حفظ کرده و افسرده نشوند؟

دکتر مامی: با توجه به گسترش و افزایش میزان شیوع یکی از بهترین راهکارهای مقابله با شیوع کرونا وحفاظت ازخود و خانواده خود ماندن درخانه و گذراندن این ایام درکنار خانواده می باشد پس باید برای جلوگیری از خستگی، بی حوصلگی و افسرده شدن محیط خانه را مناسب کنیم.
استراحت کافی و توجه تمرینات ذهن آگاهی به این صورت که سعی کنیم از زمان حال خود به نحو احسن استفاده کنیم و اینکه در حال بمانیم و همچنین خواب خوب و رژیم غذایی سبک، به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند، ورزش کششی در خانه را نیز جدی بگیرید.
با اعضای خانواده فیلم های کمدی وخنده دار ببینید، موسیقی آرامش بخش اضطراب شما را کاهش می دهد. انجام کارهای کوچک لذت بخش مثل مطالعه، نقاشی، رنگ آمیزی، اجرای مسابقه بین اعضای خانواده به کاهش اضطراب کمک می کند.
انجام کارهای که ناتمام مانده اند و در اثر کمبود وقت انجام نشده اند را به اتمام برسانید. همچنین برای جلوگیری از یکنواختی محیط خانه ، به جای دید و بازدید حضوری ازفضای مجازی استفاده کنید.

 

در این شرایط بحرانی چگونه باید مراقب کودکان و نوجوانان باشیم؟

با توجه به شرایط پیش آمده در تمام جوامع و اخبارهای موجود و همچنین واکنش ما، کودکان نیز به طور ناخواسته دچار استرس و ترس می شوند در این شرایط واکنش های متفاوتی دارند مثلا پرخاشگری میکنند، بهانه گیر می شوند، مضطرب، وگوشه گیر میشوند وحتی دچار وسواس و شب ادراری میشوند و بیشتر به والدین خودمی چسبند.
شاید ما فکرکنیم که کودکان کمتر صدمه می بینند وکمتر متوجه می شوند ولی واقعا اینطور نیست، کودکان نیز مانند بزرگسالان دچار هیجانات خوشایند و ناخوشایند متفاوتی با توجه به سن خود می شوند.
به هرحال اتفاقی که افتاده و ما باید درپی جلوگیری ازعواقب ناگوار این بحران درکودکان و نوجوانان باشیم. یکی از راهکارهای مناسب این است که با آنها گفتگو کنیم تا سطح اطلاعات آنها را بسنجیم که چه می دانند، چه فکر می کنند، چه احساسی دارند اینطور از دادن اطلاعات اضافی و نا به جا به آنها خودداری می کنیم و هرجا هم اشتباه بود اصلاح میکنیم.
همیشه درکنار آنها باشیم تا بتوانند سوالات خودرا از ما بپرسند. می توان با صحبتهای صادقانه و متناسب با سن آنها استرس را کاهش داد چون گفتگو باعث می شود اضطراب کاهش پیداکند و احساس کنند که تنها نخواهند بود.
از بازگو کردن تکراری اخبار منفی و نیز هیجانات منفی و دغدغه های اجتماعی موجود درجمع خانواده وکودکان خودداری کنید. بیشتر تلاش کنید محیطی شاد و سرگرم کننده در فضای خانه ایجاد کنید.

 

در پایان اگر صحبت یا توصیه ای با مردم دارید بفرمائید؟

دکتر مامی: ما باید تفکرات سالم وجدی درمورد این ویروس اتخاذ کنیم وازافکار ناسالمی مثل فاجعه سازی و شایعه سازی ویاناچیزشماردن وکوچک نمایی این ویروس جدا خودداری کنیم.
ودراین راستا با اعتماد به توصیه های متخصصین و دست اندرکاران امر سلامت، نگرانی خود را مدیریت کنیم تا سیستم ایمنی قدرتمند تر و قوی تر به مقابله با کرونا برویم.
بزرگنمایی ابتلا به ویروس کرونا، باعث می شود ما خودمان را در برابر ویروس کرونا ناتوان در نظر بگیریم و شدت احساس نا امنی و درماندگی و افسردگی کنیم.
در شرایطی که خطر شیوع ویروس همه گیری، مثل کرونا جامعه را تهدید می کند، درک و آگاهی مردم از بیماری اغلب چندان دقیق و درست نخواهد بود. مثلا خبرها و اطلاعات ضد نقیضی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. خطر شیوع و ابتلا به بیماری را پرنگ تر و نگران کننده از چیزی جلوه می دهد که در واقعیت وجود دارد.
بنابراین برای کسب اطلاعات راجع به بیماری و پیگیری اخبار فقط به خبرگزاری های رسمی و منابع اطلاعاتی مورد اطمینان محدود کنید.

 

ضمن تشکر و قدردانی از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید برای شما سالی پراز سلامتی و موفقیت آرزو میکنیم.

دکتر مامی: امیدوارم مردم فهیم استان ایلام توصیه های پزشکی را جدی گرفته، در خانه بمانند، تا با سلامتی و تندرستی این روزهای باقی مانده تا نابودی ویروس کرونا را پشت سر بگذارند.

 

انتهای پیام/ش