ایلام بیدار17:08 - 1399/01/03

بعثت، اخلاق را به بشریت هدیه داد/ تلاش‌های ۲۳ ساله نبوی منجر به ایجاد تمدن بزرگ شد

کارشناسان دینی با اشاره به فلسفه وجودی عید مبعثت در ارتقای کمال و سعادت جامعه بشری، از دستاوردهای مهم پیامبر خاتم (ص) در مدت 23 سال رسالت ایشان سخن به میان آوردند.

به گزارشايلام بيدار، بعثت خاتم انبیا حضرت محمد مصطفی (ص) در 27 رجب سال چهلم عام الفیل و ۱۴ سال قبل از هجرت موجب تحول‌های عظیم بشری در این کره خاکی شد. جهانی که در آن روزگار رفته رفته داشت آرمان‌ها و اهداف بلند انسانی را به فراموشی می‌سپرد. ظلم و جور و ستم در همه جا ریشه‌ دوانده بود و منیت‌های انسانی بر رفتارهای و سکنات بشریت سایه افکنده بود. در چنین شرایطی پیامبر خاتم (ص) به رسالت مبعوث شدند تا چراغ راهی بر آن روزگار و روزگاران آینده باشد. به مناسبت این روز فرخنده پای سخن ۳ نفر از کارشناسان دینی و اساتید حوزه نشستیم تا درباره اثرات عید مبعث بر تعالی انسان و مجاهدت‌های نبوی برایمان بگویند که در ادامه می‌خوانید:

حجت‌الاسلام اعتمادی:‌ بعثت باعث شد بسیاری از مذاهب اشکالاتشان را اصلاح کنند/ هدیه مهم نبوی برای بشریت 

حجت‌الاسلام علی اعتمادی استاد فقه، حدیث، کلام و فلسفه حوزه علمیه قم با بیان اینکه پیامبر (ص) با یک برنامه‌ریزی دقیق اجتماعی، بردگی را از صحنه روزگار ریشه‌کن کرد، ابراز داشت: پیامبر اکرم (ص) نقشه‌ای را عملیاتی کردند که در مدت ۲۰ سال بخش اعظمی از بردگی از بین رفت، بدون اینکه صدمه‌ای به مشاغل اجتماعی وارد شود.

وی با اشاره به زنده به گور کردن دختران در عرب جاهلی آن روزگار افزود: رسول اکرم (ص) با طرحی نو، علاوه بر اینکه این سنت زشت را از بین برد، با اکرام و عزیز دانستن دختر بزرگوارشان حضرت فاطمه زهرا (س) خط بطلانی بر همه آن تفکرات پوچ و باطل کشیدند.

حجت‌الاسلام اعتمادی با بیان اینکه جنگ‌های چندین ساله بین قبایل عرب با درایت و تدبیر پیامبر (ص) خاتمه پیدا کرد، اظهار داشت:‌ اعراب با کوچک‌ترین مسأله‌ای جنگ‌های چندین ساله به راه می‌انداختند و در این اثنا انسان‌های زیادی از بین می‌رفت. مهم‌ترین آن‌ها جنگ بین دو قبیله اوس و خزرج بود که تقریباً ۲۰۰ سال به طول انجامید.

وی ادامه داد: پیامبر (ص)  با حذف سنت‌های باطل، بیهوده و مضر و پویایی و هدایت هنرهای موجود به سوی تعالی و تکامل گام برداشتند. همچنین حضرت (ص) انسان‌ها را تحت لوای کلمه «لا اله الا الله» جمع کردند. ایشان نه تنها تمام اختلافات قومی و قبیله‌ای را برداشتند، بلکه محبت و عاطفه و دوستی را جایگزین آن کردند.

این استاد حوزه تصریح کرد: سلمان فارسی از ایران، بلال حبشی از آفریقا، اویس قرنی از یمن و ابوذر غفاری از عربستان و همه را کنار هم جمع کردند و از قید بندگی اعتباریات بدون ثمر، به فطرت انسانی بازگرداندند که همان پرستش خداوند تبارک و تعالی است.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیامبر(ص) را القای ریشه‌های اخلاقی در کالبد جامعه انسانی دانست و گفت: پیامبر (ص) با اخلاق حسنه وصف‌ناپذیر، صفاتی به جهان انسانی آموخت که حضرت عیسی(ع) آرزوی آن را داشت، به طوری که تمام ادیان و مذاهب با تمام اختلافاتشان درباره اسلام، نحوه معاشرت و زندگی را از اسلام یاد گرفتند و مبعث باعث شد بسیاری از مذاهب اشکالاتشان را اصلاح کنند.

حجت‌الاسلام اعتمادی با بیان اینکه اگر مبعث نبود، حیات مسیحیت هم به خطر می‌افتاد، خاطرنشان کرد: زیرا چنان از روح اخلاقیات و فرامین الهی فاصله گرفته بودند که روز به روز به انحطاط و نابودی نزدیک‌تر می‌شدند. 

وی افزود: هدیه مهم پیامبر(ص) برای بشریت بعد از خود، معرفی اولیای الهی یعنی ایثارگران عرصه انسانیت بود. ایشان کار خود را ابتدا نگذاشتند؛ بلکه برای صحنه انسانی افرادی را معرفی کردند که این افراد همیشه خودشان را فدای احیای اصول اخلاقی می‌کردند، زیرا زنده ماندن سنت‌های حسنه همیشه تاوان می‌خواهد.

حجت‌الاسلام رفیعی: «بعثت» اخلاق را به جامعه بشری ارزانی داشت/ تلاش‌های ۲۳ ساله نبوی منجر به ایجاد تمدن بزرگ شد

حجت‌الاسلام ناصر رفیعى استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مبعث پیامبر (ص) مبنا و سرمنشأ تمامی مناسبت‌هاست و اگر این روز وجود نداشت، نیمه شعبان، موالید ائمه و ... هیچ کدام معنا نداشتند، اظهار داشت:‌ خدای متعال پس از گذشت ۶ قرن از  پیامبری حضرت عیسی (ع) در شب ۲۷ رجب منت بر سر عالمیان گذاشت و پیامبری از میان و جنس مردم برگزید.

وی با اشاره به محبوبیت رسول اکرم (ص) نزد پروردگار افزود:‌ خداوند در یک کلمه کل صحبت خود را گنجانده که هر چه من را دوست دارید از پیامبر اطاعت کنید و هیچ‌گاه از پیامبر (ص) جلو نیفتید. خداوند در آیه ۱۵۷ سوره اعراف بعد از بیان ۱۰ ویژگی، مردم را موظف به اطاعت پیامبر (ص) می‌کند.

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به مخالفت خویشاوندان پیامبر (ص) با رسول شدن ایشان بیان داشت: نخستین کسانی که بعد از بعثت، مقابل پیامبر ایستادند خانواده خودشان بودند و رسول‌ الله (ص) بعد از آن با موج مخالفت‌ها مواجه شدند، به جز حضرت خدیجه (س) و امام علی (ع) تنها فرد همدل با ایشان حضرت ابوطالب (ع) بود.

وی با تأکید بر مجاهدت‌های ۲۳ ساله رسول خاتم (ص) برای دین اسلام ادامه داد: ما برای یک تغییر کوچک گاهی ناتوانیم، اما آن حضرت (ص) توانستند تمدنی بزرگ ایجاد و قرآن و نماز را پایه‌گذاری کنند. فساد و بت‌پرستی را از بین ببرند و اخلاق را به جامعه ارزانی دارند.

این استاد حوزه با بیان اینکه اخلاص در عمل رمز اول پیروزی پیامبر (ص) بود، خاطرنشان کرد: تمامی مسؤولانی که درد دین دارند، باید این امر را رعایت کنند.قرار نیست اسلام به هر قیمتی پیش برود، مسؤولان با وسیله صحیح در پى اهداف مقدس باشند. زیرا اسلام هدف مقدس را با وسیله نامقدس نمى‌خواهد، مسؤولان باید اعتدال را رعایت کنند و عدالت در عمل باید داشته باشند.

حجت‌الاسلام رودگر:‌ «حکمت محض» رهاورد وحی نبوی است/ حکمت ناب در شخصیت پیامبر خاتم (ص) متبلور است

حجت‌الاسلام محمدجواد رودگر عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به آیاتی از سوره بقره «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً» و مفهوم «حکمت» در اندیشه نبوی ابراز داشت: پیامبر (ص) مظهر اسم شریف «حکیم» هست و حکمت به معنای معرفت ناب و زلال ریشه در عالم غیب و آسمان دارد. در واقع حکمت در تقابل با جهل علمی و جهالت عملی است.

وی افزود: آموزه‌های نبوی ناظر به حکمت نظری(هست‌ها) و حکمت عملی(بایدها) است. یک وجه حکمت عملی، حکمت سیاسی است که مدینة النبی در واقع تجلی این حکمت سیاسی نبوی بود. در واقع تکوین جامع و کاملی چون پیامبر(ص) حاکم مدینة النبی است، نه تنها حاکم بلکه مکون و مبلغ حکومتی است که بر پایه حکمت اداره شده است.

حجت‌الاسلام رودگر ابراز داشت: حکمت نبوی در همه ساحت‌های حکمت علمی و عملی و از جمله در ساحت سبک زندگی اسلامی متبلور است. بنابراین می‌توانیم سبک زندگی نبوی را نوعی حکمت عملی در حوزه زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی بنامیم و بدانیم. زیرا حکمت نبوی در رابطه‌های چهارگانه انسان با خداوند ، انسان با خود، انسان با جامعه و انسان با جهان قابلیت تحقیق و تحقق دارد.

وی رهاورد وحی نبوی را  «حکمت محض» دانست و ادامه داد: چنان که یکی از اوصاف ثبوتیه قرآن کریم، حکیم است: «وَالْقُرْآنِ الْحَکِیمِ» و این خود دارای بار معنایی مهم و وسیع و غنی است. بنابراین حکمت ناب را می‌توان در شخصیت حکیم ناب که خود پیامبر خاتم (ص) است، مشاهده کرد.

انتهای پیام/س