ایلام بیدار16:56 - 1399/01/03

پیشنهادی برای یک فراخوان حیاتی

جمعی از اقتصاددانان کشور که به مناسبت های گوناگون در دهه اخیر با نامه‌های سرگشاده به رئیس جمهور راه‌حل‌های مشفقانه در مورد حل مشکلات اقتصادی کشور ارائه کردند می‌توانند نمایندگان منتخب را یاری کنند.

محمدکاظم انبارلویی:: انتخابات دوم اسفند برگزار شد. پیروز مطلق این انتخابات مردم بودند که نمایندگان خود را برای «نجات اقتصاد ایران» به مجلس فرستادند.


 نجات اقتصاد ایران شعار جریانی بود که مدعی است می تواند مشکلات اقتصادی را حل و پاسخ درخور به مطالبات معیشتی مردم بدهد.

هرچند حقیر با این شعار مخالفم و معتقدم وضعیت اقتصادی ما بر اساس داده‌های مراکز علمی و بین المللی هفدهمین یا هجدهمین اقتصاد دنیاست .اینطور نیست که  در حال غرق شدن باشیم تا عده ای در مقام نجات آن برآیند .ما یک کشور غنی با استعدادهای فراوان انسانی هستیم در وسط چهارراه جهان یک حکمرانی خوب داریم. با کمال اقتدار و امنیت ۴۰ سال است روزگار می گذرانیم.
آنچه که یک نماینده می‌تواند اثرگذار روی بهبود وضع اقتصادی مردم باشد بر حسب قانون اساسی تصویب« بودجه»و «برنامه» و نیز «نظارت» هوشمندانه در حسن اجرای قوانین اقتصادی کشور و نیز مراقبت در اجرای سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری در حوزه اقتصاد است . نماینده مجلس در همین محدوده می‌تواند برای نجات اقتصاد ایران خودی نشان دهد. نمایندگانی که آموزه های اقتصادی و یا اهلیت علمی و عملی در این حوزه ندارند کاری نمی توانند بکنند.

تنها کسانی می‌توانند نقش نجات  غریق را بازی کنند همین کسانی هستند که در دانشکده های اقتصادی چند واحد پاس کردند و مدرک گرفتند و در رزومه آن‌ها ردی از فهم اقتصادی را می شود ملاحظه کرد. پیشنهاد می‌شود همین جماعت  در اولین فرصت با یک فراخوان زیر یک سقف گفتگوی صمیمانه جمع شوند و فهم خود را در مورد مهم‌ترین مسائل اقتصادی یعنی رفع «بیکاری» و«گرانی»و «مهار نقدینگی »و «حفظ ارزش پول ملی» به اشتراک بگذارند. پس از رسیدن به  فهم مشترک در مورد حل مهم‌ترین مسائل اقتصادی کشور ربط آن را با بودجه ۹۹ و مقررات اقتصادی موجود پیدا کنند.

چون حوزه اثرگذاری آن‌ها برای نجات اقتصاد کشور همین قانون هایی است که اجازه می‌دهد آنها ورود کنند. نمایندگان و برگزیدگان مردم در دوم اسفند کم‌تر از دو ماه کاری فرصت دارند با تشکیل یک باشگاه گفت‌وگو بر اساس فراخوان یاد شده خود را آماده اصلاح بودجه ۱۳۹۹ کنند. جمعی از اقتصاددانان کشور که به مناسبت های گوناگون در دهه اخیر با نامه‌های سرگشاده به رئیس جمهور راه‌حل‌های مشفقانه در مورد حل مشکلات اقتصادی کشور ارائه کردند می‌توانند نمایندگان منتخب را در این باشگاه یاری کنند .تفریغ بودجه سال ۹۷ به ما نشان می دهد بر سر قوانین اساسی و عادی در مورد بودجه در مقام اجرا چه آمده است. تفریغ بودجه کلید فهم آن چه بر سر اقتصاد کشور آمده می‌باشد. با این کلید می توان قفل سؤالات بی‌پاسخ اقتصاد کشور را باز کرد.

 

انتهای پیام/س