ایلام بیدار09:31 - 1398/12/26
بررسی فرهنگ برخورد مردم و رسانه ها با کرونا؛

یار بودیم؛ بار نباشیم!

پاره ای موارد و رفتارها حتما ایرادهایی وجود دارد که باید مرتفع گردند اما ایجاد هیاهو برای مشوش نمودن ذهن مردمانی که نیاز اصلی امروزشان آرامش است حتما کار درستی نخواهد بود و قطعا ما را به نتیجه معقول و منطقی نخواهد رساند.

رضا رستمی: شیوع گسترده ویروس کرونا در سطح کشور و جهان نگرانی های زیادی را ایجاد نموده است.

آثار و تبعات این بیماری آن چنان وسیع و سریع در حال خودنمایی است که برخی از چهره های مرجع جهان، معادلات موجود و پیش روی را به دوران قبل و بعد از کرونا تقسیم بندی می کنند.
در چنین شرایطی طبیعتا دولتها به عنوان تنها مرجع رسیدگی و برنامه ریزی و اجرایی می توانند در راستای مهار، کنترل و درمان این ویروس و بیماری اقدامات لازم را انجام داده و مردم را به همراهی بیشتر خود ترغیب نمایند.

فرهنگ برخورد با چنین مواردی در سطح عمومی جوامع حتما می تواند تاثیر اصلی را در پیشبرد اهداف و برنامه های اعلامی دولت ها ایفا کند.

به هر میزان که مردم در عرصه های عمومی میزان مشارکت فعال و بالایی داشته باشند علاوه بر کمک به دولت برای مهار چنین بحران هایی؛ عملا سلامت خود و دیگران را نیز تضمین نموده و از آسیب های احتمالی و پیش بینی شده خواهند کاست.
 
رسانه های جمعی به واسطه مرجعیتی که در افکار عمومی دارند یکی از ارکان مهم این مشارکت و البته نحوه آن هستند ، در واقع اصحاب رسانه در شرایط کنونی رسالتی بسیار مهم بر عهده دارند.
 
تاکنون البته میشود گفت که نمره ای قابل قبول هم دریافت کرده اند، هم در حوزه آگاهی‌بخشی و هشدارهای پیشگیرانه کوشا بوده اند و هم مطالبات و کمبودها و نیازها را فریاد زده اند.
 
در این فضا و جوی که فراوانی خبرهای بد و آمارهای رو به افرایش تعداد مبتلایان بر جامعه حاکم کرده است انتظار تامل و تعمق بیشتر از اهالی رسانه نمی تواند توقعی بی جا باشد.
 
اینکه برخی از ماها همه دیدگاهها و نظرات خود را درست و کامل بدانیم و بر اجرای آنها بدون در نظر گرفتن ابعاد گسترده و مختلف آن اصرار بورزیم شاید نه تنها گره گشا نباشد بلکه بر انبوه مشکلات نیز بیفزاید.

اعمال قرنطینه کامل و بستن راههای ارتباطی شهری و بین شهری حتما هم ضوابط خاصی دارد و هم شرایط ویژه ای را می طلبد که یقینا با وضع موجود در کشور همخوانی نداشته است ، اگر چنین شرایطی بنا به هر دلیلی حاکم نشده است قرار نیست همه خدمات و کارهای انجام شده و یا برنامه های در دست اجرای کنونی را نادیده گرفته و یا زیر سوال ببریم.

گشتن در شهر و خیابان و کوچه و یافتن پلاک ماشینی که متعلق به حوزه انتظامی استان نیست و انتشار گسترده آن در فضای مجازی با عناوین شبهه انگیز و غیرواقعی اصلا کار یک رسانه حرفه ای نیست، در حالی که همه می دانند سالهای سال است که اینگونه تقسیمات در حوزه مالکیت (حداقل خودروها ) دیگر محلی از اعراب ندارد.
یا بدون در نظر گرفتن چارچوب های قانونی دادستان را توصیه کنیم که دستور رییس جمهور را وتو کند و ...
این‌گونه رفتار کردن و فضا را مبهم و غبارآلود نشان دادن هیچ کمکی به بهبود اوضاع نمی کند.

وقتی که در سطح ملی ستادی به نام فرماندهی مبارزه با کرونا تشکیل شده و بالاترین مقامات اجرایی و سیاسی و امنیتی و قضایی کشور در آن حضور داشته و تصمیم می گیرند طبیعتا نباید با رفتارهای احساسی که حتما هم از سر دلسوزی هستند وقفه ای در اجرای برنامه ها ایجاد نمود.
به نظر اکنون همه باید به این ستاد و برنامه های اعلامی آن اعتماد کرد و همگام با آن پیش رفت.

البته که در پاره ای موارد و رفتارها حتما ایرادهایی وجود دارد که باید مرتفع گردند اما ایجاد هیاهو برای مشوش نمودن ذهن مردمانی که نیاز اصلی امروزشان آرامش است حتما کار درستی نخواهد بود و قطعا ما را به نتیجه معقول و منطقی نخواهد رساند.

 

انتهای پیام/ش