ایلام بیدار08:05 - 1398/12/26

پیش‌بینی پژوهشکده آمار از رشد اقتصادی سال 98: بدون نفت صفر

پژوهشکده آمار ایران در گزارشی برای اولین بار پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی سال 98 با نفت 7.2- درصد و بدون نفت صفر درصد شود.

به گزارشايلام بيدار، عملکرد واقعی اقتصاد در 9 ماهه سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در 9 ماهه سال ۱۳۹۸ به رقم ۵۰۰۴۱۳۴ میلیارد ریال با نفت و ۴۷۸۹ ۴۳۰ میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسیده است.

براساس اطلاعات رشد اقتصادی پژوهشکده آمار ایران، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت ۵۴۱۳۴۳۷ میلیارد ریال و بدون نفت ۴۳۰۳۵۳۰ میلیارد ریال بوده که نشان از رشد ۷.۶- درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و صفر درصدی محصول ناخالص داخلی بدون نفت در نه ماهه سال ۱۳۹۸ دارد.

نتایج مذکور حاکی از آن است که در 9 ماهه سال ۱۳۹۸ رشته فعالیت های گروه کشاورزی ۳.۲، بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی ۳۷-، گروه صنایع و معادن (بدون نفت) ۲ و گروه خدمات ۰.۲ درصد نسبت به 9 ماهه سال قبل، رشد داشته است.

پژوهشکده آمار ایران برای اولین بار در گزارشی آورده است: پیش بینی نرخ رشد سال ۱۳۹۸، که بر اساس عملکرد واقعی اقتصاد در 9 ماهه نخست سال و پیش بینی فصل زمستان سال ۱۳۹۸ بر مبنای روش دنتون انجام شده است، نشان می دهد که در سال ۱۳۹۸ نرخ رشد محصول ناخالص داخلی با نفت به ۷.۲- درصد و نرخ رشد محصول ناخالص داخلی بدون نفت به صفر درصد خواهد رسید.

 پیش بینی می شود در سال ۱۳۹۸ رشته فعالیت های گروه کشاورزی ۳ درصد، بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی ۳۷-، گروه صنایع و معادن (بدون نفت) ۲.۲ و گروه خدمات اره - درصد نسبت به سال قبل، رشد داشته باشند.

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در سطح ۴۲ رشته فعالیت بر مبنای طبقه بندی ISIC.Rev4 انجام می‌شود که نتایج آن به صورت تجمیع شده در قالب گروه کشاورزی شامل زیر بخش های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل داری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیر بخش های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تأمین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان می باشد و گروه خدمات شامل زیر بخش های عمده و خرده فروشی فعالیت های خدماتی مربوط به تأمین جا و غذا، حمل و نقل، انبارداری، پست، اطلاعات و ارتباطات، فعالیتهای مالی و بیمه، مستغلات، کرایه و خدمات کسب وکار و دامپزشکی، اداره امور عمومی و خدمات شهری، آموزش، فعالیتهای مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی و سایر خدمات عمومی، اجتماعی، شخصی و خانگی منتشر می‌شود.

انتهای پیام/ر