ایلام بیدار09:18 - 1398/12/17

جا‌های دیدنی استان تهران؛ راهپیمایی سخت اما شیرین در غار رود افشان!

بازدید از غار رود افشان استان تهران می‌تواند برای کسانی که به جاذبه گردشگری پایتخت علاقه دارند، جذاب باشد.

به گزارشايلام بيدار، ایران ما گذشته از جاذبه‌های گردشگری تاریخی، در خصوص جاذبه‌های طبیعی نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

اگر زمانی راهتان به شهرستان دماوند تهران افتاد، سراغی از غار رودافشان بگیرید. این غار زیبا در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شرق تهران و در نزدیکی روستای رودافشان قرار گرفته است.

طی کردن مسیر تهران تا محل قرارگیری غار رودافشان دو ساعت طول می‌کشد. برای گذراندن این مسیر باید از تهران به سمت جاده فیروزکوه حرکت کنید. ۳۰ کیلومتر پس از دماوند به روستای سید آباد می‌رسید و باید در سید آباد از مسیر فیروزکوه خارج شده و به فرعی سمت راست به طرف روستای کَلاک برانید. پس از کلاک به دو راهی روستای مشهد–رودافشان می‌رسید. مسیر سمت راست به سمت روستای مشهد و مسیر سمت چپ به طرف رودافشان می‌رود. ۱۰ کیلومتر دیگر بپیمایید تا به روستای رودافشان برسید. پارکینگ غار رودافشان بعد از روستا و مقابل غار قرار دارد.

غار رودافشان در جنوب روستای رودافشان و در دامنه جنوبی دره‌ای که رودخانه دلی‌چای در آن جاری‌ است، قرار دارد که در اثر ساز و کار پدیده کارست (پدیده خوردگی و انحلال توده‌سنگ‌های کربناته) تشکیل شده. در بالای ارتفاعات شمال شرقی، روستای رود افشان واقع شده است.

جا‌های دیدنی استان تهران؛ غار رود افشان

غار رود افشان دهانه‌ای با ارتفاع ۲۰ متر و طول ۲۹ متر دارد. این غار از نظر زمین‌شناسی در سنگ آهک‌های دوره کرتاسه (سومین دوره دوران میانه‌زیستی) شکل گرفته است. در دوره کرتاسه آب و هوا گرم و معتدل بوده و گیاهان پرگل و گیاهان نهان‌دانه در سطح زمین پراکنده شدند.

برخی کارشناسان معتقدند که غار رود افشان در دوره پالئوسن (جزئی از دوران نوزیستی) تشکیل شده است.

جا‌های دیدنی استان تهران؛ غار رود افشان

در هر صورت وجود تعدادی ایوان ساخته شده با سنگچین و خرده‌سفال در درون غار رود افشان نشان می‌دهد که در گذشته انسان‌ها در داخل این غار زندگی می‌کردند.

گفتنی است مسیر راهپیمایی در غار رود افشان حدود ۸۰۰ متر است. غار نوردی در این غار کمی سخت است؛ بنابراین افرادی که علاقه مند به راهپیمایی در آن هستند باید به چراغ قوه مجهز باشند.

جا‌های دیدنی استان تهران؛ غار رود افشان

در برخی از قسمت‌های مسیر راهپیمایی غار رود افشان نردبان‌های فلزی قرار داده شده تا طی مسیر برای علاقه مندان آسان‌تر شود.

از جذابیت‌های غار رود افشان می‌توان به وجود دهلیزی در ابتدای مسیر راهپیمایی درون غار اشاره کرد. این دهلیز به دلیل حوض آب و ستونی که در میانه اش دیده می‌شود، به نام معبد آناهیتا معروف است. آناهیتا براساس باور‌های زرتشتیان عهده‌دار هدایت و نگهبانی تمام آب‌های جهان و الهه آب است.

جا‌های دیدنی استان تهران؛ غار رود افشان

در تالار اصلی و مسیر غار  رود افشان همواره قطرات آب از سقف به زمین می‌ریزد و همین قطرات طاقدیس و ناودیس‌های زیبایی را ایجاد کرده‌اند. این طاقدیس‌ها و ناودیس‌های زیبا یکی دیگر از جذابیت‌های غار رود افشان به حساب می‌آیند.

غار رودافشان در تیرماه ۱۳۸۴ به ثبت ملی رسید.


انتهای پیام/ش