ایلام بیدار07:20 - 1398/12/06
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

لزوم شناسایی گونه های درختان مناسب با آب وهوای مناطق مختلف استان

شناسایی گونه های درختان مناسب با آب وهوای مناطق مختلف استان ایلام، یکی از راهکارهای توسعه سطح باغات و جنگلهای وحشی استان می باشد.

به گزارشايلام بيدار، حیات گیاهی بویژه درختان از عوامل اثرگذار بر چرخه حیات جانداران، اکوسیستم طبیعی، زندگی انسانی و آب وهوای منطقه است.

 

استان ایلام با داشتن آب وهوای متنوع از معتدل کوهستانی گرفته تا گرم و خشک، از لحاظ پوشش جنگلی و نوع درختان و درختچه های اهلی و وحشی دارای تفاوتهای چشمگیری است.

 

جنگلهای وسیع نیمه شمالی پوشش سرسبزی برای طبیعت این استان فراهم آورده اند و حفاظت از آنها ضروری است.

 

باتوجه به خشکسالی های پی در پی اخیر، آتش سوزی ها، توسعه بیش از حد دام و توسعه زمینهای کشاورزی، این جنگلها همواره در معرض خطر هستند و علاوه بر حفاظت و حراست به توسعه و کاشت درختان جدید نیاز ضروری وجود دارد.

 

غنای جنگلی منطقه سبب می شود که آب وهوای محلی تعدیل گردد، حیات وحش سرپنایی داشته باشند و مهمتر از همه با پدیده ریزگردها مقابله شود.

 

به منظور توسعه سطح درختان باید گونه هایی را که با منطقه سازگارند و با کم آبی مقاوم هستند را شناسایی و با انتشار بذر و نهال آنها اقدام به درختکاری اصولی نمود.

 

متناسب به گونه های وحشی حاضر از جمله ارجن که به بادام وحشی معروف است، اینگونه درختی برای احیا و توسعه از طرفیتهای خوبی برخوردار است و بعد از حدود هشت سال به ثمر می نشیند.

 

زالزالک نیز گونه ای از درختان منطقه است که با توجه به داشتن خار زیاد در برابر چرای بی رویه دامی منطقه مقاوم است و میوه و ثمره آن ارزش دارویی و غذایی بالایی دارد.

 

در مناطق نیمه گرمسیری استان و حاشیه دره های با خاک آهکی درختچه " مورد" با نام محلی "مورت" برای احیا و توسعه و باتوجه به ارزش دارویی آن حائز اهمیت است.

 

در سنگلاخهای نیمه کوهستانی استان ایلام ، دو گونه از بادام وحشی با نام های محلی " تنگس" و "وایم" از طریق اشاعه بذر قابل کاشت هستند.

 

در دشتهای جنوبی استان نیز درختچه های معروف "سدر" با نام محلی "کنار" قابل کشت می باشند که در بی آبی و گرما مقاوم اند و از گسترش بیابانی شدن منطقه جلوگیری می کنند.

 

باتوجه به وجود گونه های وحشی در مناطق مرتفع کوهستانی استان، کاشت انجیر وحشی موجب توسعه این گونه و استفاده از محصول آن خواهد شد.

 

علاوه بر این گونه ها در حوزه باغداری و درختان آبی ، بخشهای وسیعی از شهرستانهای استان ایلام باتوجه به گرمسیر یا سردسیر بودن هر منطقه از استعداد خوبی برای پرورش درختان زیتون، انار، گردو، هلو، انگور، خرما، انجیر و ... برخوردارند.

 

انتظار می رود نهادهای مرتبط با توزیع نهال و بذرهای رایگان در بین اهالی، نسبت به ترغیب مردم به نهالکاری اقدام نمایند و مخصوصا نسبت به حفظ ذخائر موجود جنگلی و مرتعی استان همت مضاعف داشته باشند.

 

انتهای پیام/ش