ایلام بیدار08:20 - 1398/11/26

قطعه سازان، غریبه‌ای در بازار پول ایران

پرداخت وام به خودروسازان برای پرداخت بدهی به قطعه‌سازان نشان می‌دهد که خودروسازی ناکام ایرانی، همچنان بر قطعه‌سازی کارآمد ایرانی اولویت دارد.

به گزارشايلام بيدار، توجه ویژه به خودروسازانی که به‌ندرت عملکرد قابل دفاعی از خود در دهه‌های اخیر نشان داده‌اند با تصمیم برای پرداخت وام باهدف تسویه بدهی به قطعه‌سازان؛ با مصوبه شورای پول و اعتبار ادامه دارد.

چندی پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد با این موضوع که طبق مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی؛ تا مبلغ ۱۰هزار میلیارد ریال تسهیلات از طریق بانک مرکزی صرفا جهت پرداخت مطالبات قطعه‌سازان، به خودروسازان پرداخت می‌شود که صرف پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان که به بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده است، خواهد شد.

با این حال فعالان حوزه قطعه‌سازی تاکید دارند که این وام تنها ۴۰ درصد از معوقات قطعه‌سازان را پوشش می‌دهد و مانند مسکّن فقط بخشی از مشکلات آنها را حل خواهد کرد.

قطعه‌سازان که بار بیش از ۸۰ درصد از اشتغال ایجاد شده در صنعت خودرو را به دوش می‌کشند از نظر نظام بانکی کشور نقش اصلی نداشته و طفیلی هستند و مطالبات آنها در حد یک بیست و پنجم، قرار است با ورود بانک مرکزی حل و فصل شود.

منبع: تسنیم
 
انتهای پیام/ر