ایلام بیدار07:07 - 1398/11/22
از راهسازی و ایجاد پایانه مرزی تا صادرات کالا؛

دستاوردهای انقلاب اسلامی در شهرستان مهران/ توسعه همه جانبه مناطق مرزی

یکی از مناطق مرزی که در عمر با برکت انقلاب اسلامی توجه ویژه ای به آن شد، شهرستان مهران است که در تمامی زمینه ها پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.

به گزارشايلام بيدار، پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 مهمترین رویداد سیاسی قرن در منطقه و جهان بود، این رخداد عظیم حاوی دستاوردهای بزرگی برای ملت ایران است که این دستاوردها همچنان در حال رویش و ثمردهی است.

این انقلاب از پدیده های الهی و مبارک بود که در اواخر قرن بیستم ، جهان را به لرزه درآورد و نور امید را در دل مسلمانان و مستضعفان عالم روشن کرد.

اکنون پس از گذشت چهار دهه از عمر گرانمایه ی این شجره ی پر امید، نیکوست به بازخوانی برخی دستآوردهای آن پرداخته شود تا برخی نینگارند که به سادگی به بار نشسته و در حفظ آن کوشاتر باشند.

این انقلاب عظیم، دستآوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سالها طول میکشد تا همه  آثار و نتایج این پدیده الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد.

طی عمر پر برکت انقلاب اسلامی؛ دستاوردهای جهشی متکی به معنویت این نظام الهی از چنان گستردگی و تنوعی برخوردار بوده که امروزه نه تنها اندیشمندان و صاحبنظران بی‌طرف غربی و شرقی، بلکه دشمنان قسم خورده این مرز و بوم نیز بر عظمت آن اذعان داشته و به کارآمدی بالای آن اعتراف دارند.

برکات انقلاب اسلامی برای آحاد جامعه و همه ملل آزاد جهان اظهر من الشمس بوده و احصاء آن نه در این مقال و مجال بلکه از توان مجموعه های کتاب چند جلدی نیز خارج می باشد.

انقلاب اسلامی از زمان شکل گیری تاکنون مایه عمران و آبادانی کشور بوده است. خدمات غیرقابل وصف جمهوری اسلامی ایران برای آحاد ملت قدرشناس انقلابی قابل توجه و در خور شان مردم است.

خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در طی این مدت از عمر با برکت خود آن گونه است که بنا بر شواهد و آمار موجود قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست و در برخی کاراکترهای پیشرفت مقایسه میان بودن و نبودن است.

یکی از استان هایی که با شکل گیری انقلاب اسلامی از روند توسعه ای برخوردار بوده استان ایلام که در غربی ترین نقطه کشور قرار دارد؛ استانی که دستاوردهای آن در بعد از انقلاب هنوز که هنوز مورد توجه رسانه ها است.

 



دستاوردهای انقلاب اسلامی در شهرستان مهران

 مهمترین هدف انقلاب نگاه ویژه به استان های و مناطق محروم بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مناطق محروم پیشرفت قابل ملاحظه ای کردند و از امکانات بالایی برخوردار شدند.

یکی از این مناطق محروم شهرستان مرزی مهران می باشد که در تمامی زمینه ها پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.

دستاوردهای 41 ساله انقلاب اسلامی در این شهرستان در حوزه های آموزش، سلامت، راهسازی، پایانه مرزی و... خیلی چشمگیر است و با توجه به اینکه در ایام الله دهه مبارک فجر هستیم لازم است به دستاوردهای انقلاب در این شهرستان بپردازیم.

 


مقایسه وضعیت راه های ارتباطی در مهران قبل و بعد از انقلاب

قبل از انقلاب راه های مواصلاتی مهران به صورت فرعی و اصلی بود که هم اکنون اکثر راه های شهرستان به واسطه تردد و همچنین همجواری با کشور عراق و بحث افزایش تردد زائرین از این مرز و همچنین تردد کامیون‌های صادراتی به بازار چه از نظر کمی و کیفی ارتقا یافته است.

از نظر عرض راه ها در سالهای گذشته تنها ۷ متر بوده که با اصلاح نقاط حادثه خیز راههای محورهای مواصلاتی به راه های شریانی و بین ۲۲ تا ۲۴ متر ارتقا یافت.

 با رونق سیستم حمل و نقل شامل بار ومسافر طی سال‌های اخیر افزایش چند درصدی بوده به‌ گونه‌ای که اکنون سالیانه بیش از یک میلیون تردد رفت و برگشت در جاده های مواصلاتی مهران صورت می گیرد در صورتی که در قبل از انقلاب در حد بسیار ناچیزی در طول سال از این راه‌ها تردد می‌کردند که قابل مقایسه با سالهای اخیر نیست.

برای تامین سفر مسافران و هموطنان در جاده های منتهی به مهران ۱۵۰ مورد نقطه حادثه خیز و مستعد تصادفات در محورهای مواصلاتی در این شناسایی و حذف شدند که شاهد کاهش از تصادفات در سال‌های اخیر در این مسیر بودیم.

 
از دیگر اقدامات برای تسهیل در تردد مسافران که از شهرستان عبور می کنند ایجاد کمربندی جنوب غربی به طول ۱۱ کیلومتر آسفالت شده و از آن بهره برداری می شود همچنین ۱۱ کیلومتر کمربندی غربی آماده بهره برداری آسفالت است.

پنج کیلومتر اصلاح و بهسازی مسیر مهران به صالح آباد ، ساخت ۱۲ کیلومتر بزرگراه ، ساخت ۱۱ کیلومتر جاده مهران به پایانه و روشنایی این مسیر، تعریض و بهسازی ۲۵۰ دستگاه پل و احداث یک پل بزرگ در مسیر بانرحمان به مهران از دیگر خدمات نظام جمهوری اسلامی ایران برای تردد بهتر و روان مسافران در این شهرستان بوده است.

نصب دو هزار سه هزار مترمربع تابلو اطلاعاتی، بیش از یک هزار و ۸۰۰ مورد انواع تابلو انتظامی اخباری، ایجاد سر درب پایانه مرزی و خط کشی ۶ کیلومتر گاردریل از دیگر اقدامات راه سازی در شهرستان مهران بوده است.

 

 

در سالهای اخیر همچنین  چهار کیلومتر اصلاح مسیر جاده دسترسی به ملکشاهی در نقطه حادثه‌خیز ترشابه و روکش آسفالت به طول ۵۰۰ کیلومتر در کل حوزه شهرستان که در چندین مرحله به اجرایی شده در این شهرستان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

سالانه ۱۰ هزار کیلومتر به صورت خط کشی در چندین مرحله انجام شده و ساماندهی ۵ تقاطع عمومی شهرستان به صورت غیر همسطح ،جدا سازی و نصب نیوجرسی به طول ۷ کیلومتر از دیگر خدمات نظام به مردم شهرستان مهران در طی انقلاب اسلامی می باشد. تعمیر و مرمت و نگهداری بیش از ۳۰۰ پل شانه سازی و آسفالت ۴۰۰ کیلومتر و درختکاری به میزان ۲۰ کیلومتر در طی ۴۰ سال انقلاب اسلامی شهر در شهرستان مهران صورت گرفته است.

احداث و نصب چراغ های راهنمایی و رانندگی و کنترلی به میزان ۱۵۰ مورد نیز برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد انجام شده است.

 ایمن‌سازی مسافران راه روکش آسفالت تعریض و بهسازی ساماندهی تقاطع‌ها نصب علامت گارد ریل گذاری و نگهداری راه ها به طول ۲۰۰ کیلومتر نیز از دیگر اقدامات اداره راه و شهرسازی مهران می باشد.

مطالعه و بررسی حذف بیش از صدها نقطه حادثه‌خیز دیگر انجام شده و بخش قابل توجهی از این نقاط اجرا و به بهره برداری رسیده و مابقی در دست انجام می باشد.

خرید تجهیزات و امکانات راهداری به میزان بیش از یکصد و پنجاه دستگاه شامل ؛لودر، گریدر ،کامیون، بولدوزر ، غلطک ، ماشین آلات نیمه سنگین و سنگین جهت نگهداری راه های شهرستان بخصوص در فصل بارش از آنها برای شبکه راه شهرستان استفاده می شود.

از اقداماتی که اکنون در در دست اجراست تعریض و بهسازی پنج کیلومتر از جاده مهران به دهلران و نیز پیشرفت ۴۵ درصدی تقاطع‌های بانرحمان و شهرک اسلامیه جهت ساماندهی عبور و مرور می باشد که حفظ و نگهداری حریم راهها و جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز و آماده سازی بستر تعریض و توسعه راه ها از ماموریت های اولیه راهداری و حمل و نقل جاده ای مهران به شمار می رود.

طول کل شبکه راه‌های اصلی فرعی و شریانی همچنین روستایی این شهرستان حدود ۲۱۰ کیلومتر می باشد.

 


 

پایانه مرزی مهران نمادی از خدمت و تلاش

در زمان جنگ شهرستان مرزی مهران به دلیل قرار گرفتن در کنار کشور عراق از نظر استراتژیک خط مقدم جنگ به شمار می رفت.

پس از جنگ تحمیلی و با ورود شهروندان مهرانی به خانه و کاشانه خود اقدام به ساخت و ساز خانه های خود کردند و تا هنگام حضور حزب بعث در عراق این شهرستان مرزی ارتباط تجاری و مسافری با عراق نداشتند..

همجواری با عراق در سالهای قبل از انقلاب و شیعه بودن استانهای همجوار باعث شد تا مردم و مسئولین پس از فروپاشی حزب بعث نگاهی ویژه به مرز مهران داشته باشند..

وجود امنیت کامل، نزدیکی مشترک های فامیلی و مذهبی نزدیکی شهرستان مهران به شهرهای مذهبی عراق، دست به دست هم داده است تا کلیه زوار ایرانی و عراقی و حتی مسوولان امنیتی و سیاسی دو کشور خروجی مهران را بهترین مسیر برای تردد خود انتخاب کنند.

 

شهر مرزی مهران با بغداد حدود 230 کیلومتر فاصله دارد و به عنوان نزدیکترین شهر مرزی کشور به پایتخت عراق و عتبات عالیات به شمار می رود که امروز به کانون فعالیت های صادراتی و تردد زوار با کشور همسایه تبدیل شده است.

این شهر مرزی در زمان قبل از انقلاب اسلامی مراودات رسمی با کشور نداشت اما با فروپاشی رژیم بعث، فرصت جدیدی برای تردد زوار و صدور کالای ایرانی به کشور عراق رقم خورد به نحوی که مرز مهران به دروازه عتبات عالیات مبدل شد.

در کنار تردد زوار فعالیت های صادراتی رسمی نیز رونق گرفت و اکنون سالانه بیش از یک میلیارد دلار انواع کالای غیرنفتی از مسیر پایانه مرزی مهران به کشورز عراق صادر می شود.

در ابتدا مرز فاقد هرگونه امکانات لازم بود و بیشتر فعالیت های صادراتی به شکل سنتی در خروجی مهران با عراق انجام می شد که این وضعیت نیازمند ساختاری جدید بود.

در سال 83 بازارچه مرزی مهران در نقطه صفر مرزی ایجاد شد و فعالیت های اقتصادی و تردد زوار در این منطقه رسمیت یافت.

 

 در ابتدای شروع فعالیت مرز رسمی مهران پایانه مرزی مهران در دو بخش تجاری و زوار در دستور کار قرار گرفت که برای ظرفیت 20 هزار زایر در روز فعال شده بود.

 زیرساخت‌های خوبی در مرز مهران از جمله آبرسانی، گیت‌های ورود و خروج، سرویس‌های بهداشتی، حمل و نقل مناسب و غیره ایجاد شده است.

 

 علاوه بر تردد مسافر ترانزیت کالا نیز با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با کشور عراق انجام می شود.

 نگاهی به وضعیت آمار فعالیت های تردد زوار از سال 84 تاکنون در مرز رسمی مهران بیانگر این واقعیت است که مرز مهران فرصتی مطلوب برای توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی منطقه رقم زده است.

تردد بالغ بر 30 میلیون زوار عتبات عالیات از مرز مهران نیز مصداق بارز اهمیت این مرز از حیث امنیت، نزدیکی به شهرهای عراق و سهولت در ارایه خدمات است.

 

 

انتهای پیام/ش