ایلام بیدار08:35 - 1398/11/19

در دهه ۲۰۲۰ انتظار ورود چه فناوری‌هایی داریم

پیش‌بینی می‌شود مهمترین پیشرفت فناوری در این دهه، برقراری ارتباط بین همه تجهیزات و امکانات مورد استفاده بشر باشد.

به گزارشايلام بيدار،دهه ۲۰۱۰ میلادی نقش فناوری را در زندگی روزمره نشان داد. نمایشگرهای هوشمند، ابزارهای کنترل دمای محیط، سیستم‌های امنیتی پیشرفته، انواع تجهیزات پوشیدنی و محافظتی، تنها بخشی از فناوری‌هایی هستند که در دهه مذکور وارد زندگی روزمره ما شدند.
انتظار می‌رود در دهه ۲۰۲۰ میلادی پیشرفت‌های فنی سرعت بیشتری بگیرند و فناوری‌های نوظهور دهه ۲۰۱۰ بهبودهای قابل توجهی یابند. پیش‌بینی می‌شود مهمترین پیشرفت فناوری در این دهه، برقراری ارتباط بین همه تجهیزات و امکانات مورد استفاده بشر باشد. در ادامه به بررسی برخی پیشرفت‌های فناوری در دهه پیش‌رو می‌پردازیم.

خانه هوشمندتر با خودکارسازی واقعی
در چند سال گذشته شرکت‌های اپل، آمازون و گوگل در یک رقابت شدید تلاش کردند تا به محور فناوری‌های خانگی تبدیل شوند. دستیارهای مجازی این شرکت‌ها با دریافت دستورالعمل‌های صوتی، امکان پخش موسیقی، کنترل نور و فعال‌سازی جاروبرقی‌های رباتیک را فراهم می‌کنند. البته بسیاری از کاربران به دلیل پیچیدگی تجهیزات هوشمند خانگی قادر نیستند از تمام امکانات آن‌ها استفاده کنند و دستیارهای مجازی Alexa، Google Assistant و Siri را تنها برای وظایف اولیه مانند فعال‌کردن زمان‌سنج آشپزخانه یا اطلاع از وضعیت آب و هوا مورد استفاده قرار می‌دهند.
به همین علت شرکت‌های اپل، گوگل و آمازون در پایان سال گذشته اعلام کردند قرار است با همکاری یکدیگر استاندارد جدیدی را برای ایجاد سازگاری بین تمام محصولات هوشمند خانگی با یکدیگر، توسعه دهند. بدین ترتیب امکان کنترل تمام این محصولات با هریک از دستیارهای مجازی سه شرکت مذکور فراهم می‌شود و تمام گجت‌های هوشمند بدون دخالت انسان و به سادگی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

توسعه ارتباطات ۵G
استفاده از فناوری ۵G از سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز شد. این فناوری امکان برقراری ارتباط بیسیم را با چنان سرعتی فراهم می‌کند که با استفاده از آن می‌توان یک فیلم سینمایی را تنها در چند ثانیه دریافت کرد. با وجود این گسترش فناوری ۵G به صورت نامتناسب رخ داده است. برای مثال در آمریکا تنها در چند شهر امکان استفاده از این فناوری فراهم شده است و تنها چند مدل از گوشی‌های هوشمند عرضه شده در سال گذشته قابلیت اتصال به این نوع شبکه ارتباطی را دارند.
اما انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ میلادی فناوری ۵G با سرعت بیشتری توسعه یابد و در طول این سال تمام شهرهای آمریکا و برخی کشورهای دیگر از این فناوری بهره‌مند شوند. همچنین انتظار می‌رود در سال‌های پیش‌رو این فناوری به سرعت در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد و تجهیزات الکترونیکی جدید با قابلیت اتصال به این نوع شبکه ارتباطی به بازار عرضه شوند.
برای مثال شرکت سامسونگ از همین حالا شروع به عرضه مدل‌هایی از خط تولید Galaxy کرده است که قابلیت اتصال به شبکه‌های ۵G را دارند. همچنین انتظار می‌رود شرکت اپل نیز اولین آیفون سازگار با شبکه‌های ۵G را در سال جاری عرضه کند.
فناوری ارتباطی ۵G به دلیل فراهم کردن امکان برقراری ارتباط بلادرنگ بین تجهیزات مختلف، زمینه‌ساز ظهور فناوری‌های جدید در عرصه رباتیک، خودروهای بدون راننده و هواپیماهای بدون خلبان خواهد بود.

توسعه بازار تجهیزات پوشیدنی
از سال ۲۰۱۵ میلادی که شرکت اپل ساعت هوشمند خود را عرضه کرد، شرکت‌های مختلفی مانند شیائومی، سامسونگ، هواوی و گوگل وارد بازار تجهیزات پوشیدنی شده‌اند. اخیرا شرکت گوگل اقدام به خرید شرکت Fitbit با قیمت ۲.۱ میلیارد دلار کرد تا بتواند رقابت خود را درحوزه تجهیزات پوشیدنی با شرکت اپل ادامه دهد. در حال حاضر تراشه‌های کامپیوتری راه خود را به تجهیزات الکترونیکی مختلف مانند هدفون‌ها پیدا کرده‌اند و انتظار می‌رود به زودی نسل جدیدی از این تجهیزات با قابلیت ردگیری سلامتی، بهبود شنوایی و قیمت ارزان به بازار عرضه شود.
ساعت‌های هوشمند، هدفون‌های دارای قابلیت ردگیری سلامتی، لباس‌های هوشمند و عینک‌های واقعیت مجازی تنها بخشی از فناوری‌های پوشیدنی هستند که تاکنون به کاربران معرفی شده است، اما در دهه ۲۰۲۰ میلادی انتظار می‌رود علاوه بر بهبود این فناوری‌ها نسل جدیدی از تجهیزات پوشیدنی هوشمند به بازار عرضه شود که زندگی روزمره کاربران را برای همیشه متحول خواهد کرد.

تحول در پخش آنلاین محتوا
در سال ۲۰۱۹ میلادی حدود یک چهارم از فعالیت آنلاین کاربران به مشاهده آنلاین محتوای ویدیویی اختصاص داشته است. در این سال شرکت Netflix رکورددار پخش محتوا در آمریکا بود و کاربران به طور متوسط روزانه ۲۳ دقیقه از خدمات این شرکت استفاده کردند. اما با توجه به ورود شرکت‌های دیگر به بازار، انتظار می‌رود سهم این شرکت در سال ۲۰۲۰ کاهش یابد. همچنین با توجه به رقابتی که به زودی در این حوزه رخ خواهد داد، انتظار می‌رود در بازار پخش آنلاین محتوا نیز تحولاتی مانند آنچه در بازار تجهیزات خانگی هوشمند رخ داد، به قوع بپیوندد و علاوه بر ورود شرکت‌های مختلف به حوزه، شاهد توسعه و رشد خدمات و فناوری‌های جدید در این زمینه باشیم.

منبع: ایرنا