ایلام بیدار08:18 - 1398/11/17

تئاتر فجر| چالش‌های هنرمندان تئاتر خیابانی و استقبال مردم از این نمایش‌ها

بیش از نیمی از فعالیت‌ هنرمندان سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گذرد و در بین همه گونه‌های نمایشی، آثار خیابانی با استقبال زیادی رو به رو شده با وجود اینکه باد و باران بساط این هنرمندان را بهم زده است.

به گزارشايلام بيدار، روز ششم سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با ادامه برنامه‌های پنجمین بازار بین المللی هنرهای نمایشی ایران و همچنین استقبال مردم از تئاترهای خیابانی پیگیری شد.

*چالش‌های هنرمندان تئاتر خیابانی

بخش نمایش‌های خیابانی که در محوطه تئاتر شهر با  حضور هیات داوران برگزار می شود، روز گذشته شاهد جمعیت قابل توجهی بود که برای دیدن نمایش‌های «سیرک» اثر سمیه  مهری، « سایلنت» اثر احمد نیک قلب، «مم مم شو» اثر مجتبی خلیلی، «تنها یک زمین داریم»، « قهرمان کیست» اثر مارال ایزد بخش بودند.

حسین مسافر آستانه، مجید صالحی و علیرضا استادی که هیات داوران این بخش را تشکیل می دهند، همراه با تماشاگران در هوای سرد تهران و با وجود باد سنگین تا پایان نمایش‌ها در کنار مردم حضور داشتند. 

 

*«شهر بد» پر اقبال شد

همچنین در بخش تئاتر صحنه‌ای نمایش «شهر بد» اثر پاول ژوکوتاک که از لهستان در این دوره حاضر است در تالار قشقایی تئاتر شهر اجرا شد که به دلیل استقبال علاقه مندان با اضافه کردن صندلی و افزایش ظرفیت سالن مواجه شد. در ادامه به مرور اتفاقات روز ششم جشنواره تئاتر فجر می‌پردازیم.

 

*آیین افتتاحیه اولین تماشاخانه سیار مستقل ایران در جشنواره فجر

در روز ششم جشنواره تئاتر فجر، شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولین تماشاخانه سیار در ایران را افتتاح کرد. این مراسم در محوطه تئاتر شهر با حضور اقشار مختلف مردم و هنرمندان برگزار شد.

این مراسم نیز به خاطر باد و باران و برودت هوا از شنبه به سه شنبه موکول شده بود.

همچنین روز گذشته سیامک زمردی مطلق مدیر بخش مسابقه و نمایشگاه عکس جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نامزدهای نهایی این بخش را معرفی کرد. به این ترتیب علی‌اصغر اظهاری خوشکار برای عکس نمایش «گورخواب ها»، مرجانه پورحسین برای عکس نمایش «آی راک»، مریم قهرمانی‌زاده برای عکس نمایش «شهرما»، کیارش مسیبی برای عکس نمایش «لولیتا نسخه12» و مهدی مصباحی برای عکس نمایش «عشق جلاد» در این بخش نامزد شدند.

*قوت بازار بین‌المللی تئاتر

با وجود اینکه امسال خیلی از هنرمندان و گروه‌ها نتوانستند در بخش بین الملل به دلیل شرایط بودجه‌ای حضور پیدا کنند اما باز هم همین تعداد گروه شرکت کننده رونق را به این بخش بخشیده‌اند.

استفانی کرپ دبیر جشنواره تئاتر سه سالانه «روهر» با حضور در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر از شیوه کار این جشنواره در آلمان گفت. وی در این برنامه گفت: جشنواره فضایی برای ملاقات و همکاری را پدید می‌آورد اما جشنواره‌ها در آلمان کمی متفاوت تر برگزار می‌شوند. ما جشنواره های کوچک و بزرگی در آلمان برگزار می‌کنیم اما درباره جشنواره تئاتر «روهر» باید بگویم که این سه سالانه مختص به شهر خاصی نیست و در تمامی شهرها برگزار می‌شود. 

در ادامه برگزاری بخش بازار بین الملل تئاتر ایران بهزاد غلامی، حسین پوریانی‌فر، شهاب آگاهی، رضا شیبانی، فریبرز کریمی و مریم مالمیر به معرفی نمایش های خود برای حاضرین پرداختند.

سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا 21 بهمن در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ر