ایلام بیدار13:06 - 1398/11/05

دلیل اختلاف‌نظر دو نهاد مهم درباره انتخابات الکترونیک

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به جزئیاتی از جلسات وزارت کشور و شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات تمام‌الکترونیک مجلس، گفت: هنوز شورای نگهبان مراحل در حوزه نرم‌افزار، سخت‌افزار و جاگیری سِروِر اصلی را تأیید نکرده است.

به گزارشايلام بيدار،محمدجواد کولیوند رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات وزارت کشور و شورای نگهبان برای بررسی روند فرآیند انتخابات الکترونیک، گفت: جلسات مشترک شورای نگهبان و وزارت کشور برای الکترونیکی شدن انتخابات یازدهمین دوره مجلس همچنان از چند ماه قبل ادامه دارد، اما هنوز به نتبجه قطعی و نهایی نرسیده است.

وی در ادامه به تشریح فرآیندهای انتخابات الکترونیک پرداخت و آن را شامل 23 مرحله دانست و اظهار داشت: برخیب از این 23 مرحله در الکترونیکی شدن انتخابات الکترونیک، شامل ثبت‌نام، تأیید صلاحیت، رفع اشکال، تعیین حوزه‌ها و تعیین شعب و.. است که در حال حاضر، تمام اینها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در دوره‌های قبلی انتخابات نیز به همین روش بوده است.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس اضافه کرد: موضوعی که بین وزارت کشور و شورای نگهبان در حال بررسی است و در جلسات مشترک این دو نهاد نیز درباره آنها بحث و تبادل نظر می‌شود، مربوط به مرحله اخذ رأی از رأی‌دهندگان و نیز تجمیع آراء است که فعلا این مرحله به صورت دستی انجام می‌شود.

کولیوند با بیان اینکه دو مرحله اخذ رأی از رأی‌دهندگان و تجمیع آراء در مجموع الکترونیکی نیست، افزود: ما بقی کل فرآیند انتخابات، به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و قرار شده در یازدهمین دوره انتخابات مجلس در روز دوم اسفند نیز با همین روال انجام شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر جلسات شورای نگهبان با وزارت کشور پیرامون الکترونیکی شدن تمامی فرآیند انتخابات یازدهمین دوره مجلس به صورت مشترک برگزار می‌شود که مبنای این جلسات بر پایه "فرآیند اخذ رأی از رأی‌دهندگان و تجمیع آراء است که این دو فرآیند نیز در مراحل انتخابات باید الکترونیکی شود تا بتوان گفت که تمامی مراحل انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس در پایان با اشاره به اختلاف نظر وزارت کشور و شورای نگهبان برای برگزاری تمام‌الکترونیک انتخابات مجلس، خاطرنشان کرد: هنوز شورای نگهبان و وزارت کشور برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس به صورت تمام‌الکترونیک در حوزه نرم‌افزار، سخت‌افزار و اینکه سِروِر اصلی در کجا باید قرار گیرد در حال بحث و بررسی هستند، شورای نگهبان باید این مراحل را تأیید کند تا انتخابات به صورت تمام‌الکترونیک برگزار شود که هنوز از سوی این شورا تأیید نشده است.

منبع: تسنیم