ایلام بیدار15:24 - 1398/10/30

دانش‌آموزان و آرزوهایی که نقش بر آب شد! +عکس

سیل‌ استان سیستان‌ و بلوچستان مدارس فرسوده و کانکس‌های دانش‌آموزان را با خود برد تا حالا عمق محرومیت‌ها در این جغرافیای محرومیت، ده‌ها برابر شود!

به گزارشايلام بيدار،در منطقه‌ محروم که پا به دنیا بگذاری، خواسته یا ناخواسته در خانواده‌ای محروم قد می‌کشی، بخواهی یا نخواهی از شهر و روستا، محرومیت می‌بارد و کودکی‌، دوران مدرسه‌ و روزهای شیرین تحصیل را تحت تأثیر قرار می‌دهد و نمی‌گذارد اوضاع در مسیر تلاش‌هایت پیش برود؛ تا به امروز از جغرافیای محرومیت کم نگفته‌ایم، از استان سیستان‌وبلوچستان‌ رتبه‌ نخست محرومیت کشور و  دانش‌آموزانی که در جغرافیای فقر و محرومیت از عدالت آموزشی حقی ندارند و حالا با آمدن سیل، ابعاد محرومیت ده‌ها برابر شده است.

سیل کانکس‌ها و مدارس فرسوده را هم از کودکان بلوچستان گرفت

کانکس‌ها یا مدارس فرسوده‌ای که پیش از آمدن سیل در دشتیاری، مکانی برای تحصیل دانش‌آموزان بود و البته که هر لحظه‌اش تهدیدی بود برای جان کودکان! حالا با آمدن سیل و انباشت گل‌ولای، دیگر قابل استفاده نیستند.

تصویری از دانش‌آموزان توابع دشتیاری که به دلیل آسیب سیل به مدرسه در فضای باز درس می‌خوانند

با این وجود، کلاس‌های درس تعطیل نیستند؛ دانش‌آموزان بلوچستان به زندگی با سختی خو گرفته‌اند گویا آنها و معلمانشان به این باور رسیده‌اند که حقشان از روزهای تحصیل و عدالت آموزشی همین حد است.

تصویری از آسیب سیل به یکی از مدارس

شاید به همین دلیل است حالا که سیل تنها مدرسه فرسوده یا کانکسی که کلاس درسشان بود را از آنها گرفته، روی گل و خاک اطراف مدرسه دایره‌وار کنار می‌نشینند،‌ حتی بدون میز و صندلی و تخته سیاه! و معلم شروع می‌کند به درس دادن، "بابا آب داد" بچه‌ها همه تکرار می‌کنند، همه با هم با صدایی بلند و پرانرژی‌، گویی تمام شادی‌های کودکانه‌ در همین کلاس درس زیر سقف آسمان و در میان خاک‌ها خلاصه‌ می‌شود آنها حتی باید ریاضی را هم بدون گچ و تخته بیاموزند!

این  دانش‌آموزان در دورترین نقطه کشور، جایی که صدایشان به هیچ‌کسی نمی‌رسد، منتظرند و امیدوار به آینده، آنها در دنیای کودکانه‌ خود به دنبال رسانه‌ای هستند که صدایشان باشد تا شاید حرف آنها هم در پهنای ایران شنیده شود و از میان خیران یا نهادهای دولتی مانند بانک‌ها، پتروشیمی و نهادهای نظامی کمکی برایشان برسد، می‌گویند شاید مدرسه‌ کوچک روستا با ۴ یا ۵ کلاس درس ساخته شود و ما تحصیل زیر سقف مدرسه را تجربه کنیم.

۳۴۲ مدرسه غیرقابل استفاده و آسیب جدی دیدند

طبق گفته‌های مهراله رخشانی مهر؛ رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ۳۴۲ مدرسه در سیل سیستان‌وبلوچستان غیرقابل استفاده و نیازمند تعمیرات اساسی هستند که برای بازسازی آنها نیازمند مساعدت خیرین نیکوکار مدرسه‌ساز هستیم؛ در سفری که او به این استان داشت، قرار شد با همراهی خیران تعدادی از مدارس آسیب‌دیده، دوباره ساخته شوند.

تصویری از مدرسه‌ای که در آب محصور شده است

همچنین حمیدرضا رخشانی؛ مدیرکل آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستاناز نیاز به ۴۰ میلیارد تومان برای ساختن ۵۶ مدرسه آسیب دیده در سیل خبر داد.

کودکان بلوچستان را هم ببینیم!

با توجه به حجم محرومیت‌ها در منطقه بلوچستان و از سوی دیگر اضافه‌شدن تخریب‌های سیل اخیر، بازسازی مدارس تخریب‌شده به تنهایی با اعتبارات وزارت آموزش‌وپرورش مقدور نیست و در این میان عمل به مسئولیت اجتماعی از سوی شرکت‌ها و از سوی دیگر حضور برخی بخش‌های اقتصادی و نهادهای دولتی یک ضرورت جدی است و کودکان بلوچستان چشم‌انتظار شنیده‌شدن صدایشان هستند، اما چرا کمتر صدایی از آنهایی که آنجا زندگی می‌کنند، مشکلات و محرومت‌هایشان شنیده می‌شود؟!

تصویری از دانش‌آموزانی که سیل به مدرسه فرسوده و کانکس آنها آسیب زده است

و در پایان این آمار را فراموش نکنیم که بیش از ۸۰ درصد کودکان بازمانده از تحصیل برای استان سیستان و بلوچستان هستند و این استان در بحث بازماندگان از تحصیل نیز در رتبه نخست کشور جای دارد، کودکان این منطقه بیشتر به دلیل فقر و نبود امکانات آموزشی نمی‌توانند به مدرسه بروند؛ کودکان و دانش‌آموزان معصوم و پراستعداد سیستان و بلوچستان را دریابیم ...

منبع: تسنیم