ایلام بیدار12:00 - 1398/10/25
خطر تعطیلی، صنعت تاریخی استان ایلام را تهدید می کند؛

حال ناخوش شهر ملی گلیم نقش برجسته + تصاویر

این روزها تولیدگران استان ایلام با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و روزهای سختی را پیش روی خود می بینند؛ عدم حمایت جدی از سوی دولت راه را برای ادامه فعالیت تنگ کرده است.

گروه اقتصادی ایلام بیدار:: این روزها تولیدگران استان ایلام با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و روزهای سختی را پیش روی خود می بینند؛ عدم حمایت جدی از سوی دولت راه را برای ادامه فعالیت تنگ کرده است.

گلیم نقش برجسته یکی از صنعت های کهنه استان ایلام است که از قدمت تاریخی برخوردار می باشد که از سوغات ایلام نام برده می شود و در دنیا آن را با نام ایلام می شناسند، این صنعت اما این روزها حال و هوای ناخوشی دارد، 

حمایت نکردن دولت حتی به مقدار اندک و به صورت ارائه تسهیلات به زحمت کشان این صنعت کهنه ایلام باعث شده تا خطر تعطیلی صنعت گلیم نقش برجسته ایلامی بیش از پیش احساس گردد.

فعالان این عرصه از وضعیت موجود در بازار و تهیه مواد اولیه و نبود مکان دائم برای فروش محصولات این صنعت گله مندند و از عدم رسیدگی مسئولان به مشکلات این قشر انتقاد دارند.

این فعالان که در دوشیفت صبح و شب تمام هم و غم خود را برای عدم تعطیلی این صنعت کهنه به کار بسته اند اما ادامه شرایط موجود و نبود حمایت ها عرصه را برای ادامه حضور آنان کمرنگ و کمرنگ تر کرده است.

سایه رکود بر سر بازار گلیم نقش برجسته ایلامی/ تولیدات انباشته می شود

"فاطمه حسینی"، مدیر کارگاه گل مریم ایلام، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلام بیدار در رابطه با مشکلات این قشر زحمت کش استان اظهار کرد: ما در این کار با مشکلات عدیده ای رو به رو هستیم که نیازمند حمایت های ویژه از سوی نهادهای مرتبط است و در بحث تهیه مواد اولیه برای گلیم نقش برجسته و فروش آن در استان با مشکل مواجه ایم به طوری که هیچ فروشی در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت: تولیدات این عرصه تنها انباشته شده و بازارچه ای در استان وجود ندارد که این تولیدات دستی در معرض دید و فروش قرار گیرد و مواد اولیه برای گلیم نقش برجسته با چند برابر قیمت تهیه می شود، البته در استان مراکزی هستند برای فروش که با قیمت پایین از ما خریداری کرده یا درخواست درصدی می کنند که در هر صورت نفعی برای تولیدگران این صنعت ندارد و تنها برای آنان که دلالی می کنند منفعت دارد.

این فعال صنعت گلیم نقش برجسته افزود: از انجا وارد کار شده ایم و کارگاه هایی را راه اندازی کرده ایم لذا راه برگشتی وجود ندارد و بافنده هیچ سودی از این کار نمی برد و مجبور است ادامه دهد؛ بافندگان این عرصه زحمات زیادی را در این صنعت متحمل می شوند اما وقتی گلیم ها به فروش نمی رود دیگر برای بافنده هم چیزی به دست نمی آید تا منفعتی داشته باشد.

البته از تلاش های میراث فرهنگی نهایت تشکر را داریم که برای زحمت کشان این عرصه فعالیت هایی را انجام داده اند منتها دولت هیچ گونه پشتیبانی از آن نمی کند، اگر یک بازار و مکانی را در اختیار زحمت کشان این صنعت قرار گیرد تولیدات در اسرع وقت به فروش می رسد.

لزوم حمایت فعالان صنعت با ارائه تسهیلات/ ایجاد بازاچه فروش ویژه گلیم نقش برجسته ضروری است

حسینی ادامه داد: بنده با مشغله های زندگی به دنبال این کار هستم و از صبح تا شب به صورت دو شیفته فعالیت داریم و با این وجود رمقی برای ادامه فعالیت در این عرصه نمی ماند؛ با این وجود وامی که برای این منظور ارائه گردیده تأکید شده تا قسط این وام ها تمام نشود حق تعطیلی کارگاه وجود ندارد و باید پرسید آیا با ادامه این روند پرداخت اقساط ممکن است؟

مدیر کارگاه گل مریم ایلام بیان کرد: بنده نزدیک 12 الی 13 نفر بافنده دارم و چه در خانه و چه در کارگاه در حال فعالیت در این صنعت هستند و بیمه خودشان را واریز می کنند و قانون این است که خودشان با این وضع بیمه خودشان را واریز کنند، بافنده ها در ابتدا بیشتر به خاطر استفاده از مزایای بیمه به این صنعت ترغیب شده اند اما بیمه برای بافندگان انجام نمی گیرد و بیمه بر عهده بافنده است؛ در این زمینه افزایش حق بیمه ها نیز یکی از مشکلاتی است که ادامه حضور بافندگان در این عرصه را با مشکل مواجه ساخته است.

وی اضافه کرد: در استان ایلام هیچ گونه بازارچه ای برای تهیه مواد اولیه و فروش تولیدات این عرصه وجود ندارد و ادامه حضور با این چنین در نمایشگاه های شهرستان ها سخت است و در ایلام نیز دلالان کار را سخت کرده اند.

این فعال صنعت گلیم نقش برجسته تأکید کرد: علیرغم اینکه از دوران کودکی با همین صنعت آشنا بوده ایم و تاکنون به فعالیت در آن پرداخته ایم اما مدت زیادی است که هیچ گونه رونقی ندارد و کسی هم رسیدگی به این موضوع نمی کند.

حسینی عنوان کرد: بحث های زیادی در راستای مشاغل خانگی توسط مسئولان صورت می گیرد اما آیا حمایت می شود؟ لازمه ادامه پیشرفت تولید حمایت در همه مراحل است نه اینکه فقط وامی در ابتدا داد و انتظار تولید داشت؛ باید گفت با این اقدام نه تنها مشکلی حل نخواهد شد و بیکاری از بین نمی رود بلکه مشکلی بر مشکلات جامعه می افزاید.

مدیر کارگاه گل مریم ایلام خاطرنشان کرد: یکی از انتظاراتی که وجود دارد این است که تسهیلاتی ارائه گردد تا مواد اولیه برای بافندگی تهیه گردد و سرمایه ای را به این قشر در اختیار قرار دهد.

وی تصریح کرد: در جلسه ای که برگزار شده بود اعلام شد که باید به تعاونی تبدیل گردد و هفت نفر به عضو این تعاونی اضافه گردد و نمی توان به راحتی هفت نفر را آورد چونکه مشکلاتی را به وجود خواهد اورد، اگر بناست وامی داده شود، همین کارگاه قانونی که بافندگانی را هم دارد ملاک است نه اینکه تعداد هفت نفر تعاونی تشکیل دهند؛ با این شرایط تبدیل به تعاونی برای ما میسر نیست اما به تسهیلات احتیاج داریم.

خطر تعطیلی صنعت گلیم نقش برجسته ایلامی

یکی دیگر از فعالان این عرصه به خبرنگار ما گفت: اگر بافندگی به همین منوال ادامه داشته باشد که برای دستمزد ناچیزی برای گلیمی در حد دو الی سه ماه وقت بگذاریم آن دست مزد تا قبل از بازگشت به خانه به اتمام رسیده است.

وی اظهار کرد: اگر به هیمن صورت ادامه یابد وضعیت جسمانی با مشکل مواجه می شود و هیچ کدام از بافندگان به ادامه در این عرصه نخواهند پرداخت؛ اذا بافندگی در حال حاضر به این علت است تا شاید تسهیلاتی داده شود تا کار رونق بگیرد که البته تسهیلاتی هم داده نمی شود.

این فعال صنعت گلیم نقش برجسته ایلامی ادامه داد: پارسال هم تمام کارها برای این منظور انجام گرفت اما وقتی تسهیلات ارائه می گردد که اعلام می کنند یک روز یا دو روز فرصت دارد و ما در این مدت کوتاه نمی توانیم کارهای مقدماتی را انجام دهیم و این ها فقط به بهانه است.

رفع مشکلات در دستور کار مسئولان

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام در گفتگو با ایلام بیدار در این باره گفت: گلیم نقش برجسته مهمترین صنعت دستی و بومی استان ایلام است و با وجود سابقه کم بافندگان چیره دست ایلامی در امر گلیم نقش برجسته پیشرفت چشم گیری در تولید این صنعت دستی ایجاد شده است.

شنبه زاده اظهار کرد: حدود 24 کارگاه فعال در سطح استان ایلام فعالیت دارند و میزان فروش این کارگاه ها حدود 9 میلیارد ریال است.

وی افزود: سالانه 3400 گلیم نقش برجسته در استان با سر انگشت بافندگان هنرمند ایلامی تولید و روانه بازارهای داخلی وبین المللی می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام بیان کرد: بر سر راه  تولید گلیم نقش برجسته و بازاریابی آن مشکلاتی وجود دارد و یکی از این مشکلاتی که وجود دارد تهیه مواد اولیه است و به صورت پراکنده محصولات گلیم نقش برجسته را به فروش می رسانیم.

شنبه زاده اضافه کرد: در تهیه مواد اولیه به این دلیل که در استان ایلام رنگرزی سنتی نداریم و تولید اقتصادی برای افرادی که در این زمینه فعالیت دارند نداریم و برای تهیه مواد اولیه مجبوریم به شهرهای دیگر از جمله اراک مراجعه کنیم.

 

وی عنوان کرد: برنامه معاونت صنایع دستی این است که مواد اولیه سنتی را در اختیار این عزیزان قرار دهیم.

شنبه زاده افزود: رایزنی هایی با برخی تجار خارجی برای بازاریابی متمرکز و فروش بدون واسطه گلیم نقش برجسته تولید شده در استان صورت گرفته است.

بدون شک اهتمام مسئولان استان برای رفع مشکلات شهر ملی گلین نقش برجسته که در آستانه جهانی شدن قرار دارد می تواند علاوه بر اشتغال در حوزه های اقتصادی نیز کمک کار استان باشد.

 

انتهای پیام/س