ایلام بیدار16:01 - 1398/10/23

خدمت بیش از ۴۵ هزار متخصص پزشکی در کشور

ملک زاده گفت: مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیر در کشور تقریبا کنترل شده و امروزه بیش از ۴۵ هزار متخصص پزشکی در کشور داریم.

به گزارشايلام بيدار، رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم بیست و پنجمین جشنواره تحقیقات رازی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، اظهار کرد: ما باید یاس و ناامیدی را از خود دور کنیم و امید به آینده را در بین مردم افزایش دهیم؛ در حال حاضر ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و بیش از ۷۰۰ مراکز تحقیقات در حوزه پزشکی در کشور فعالیت می‌کنند به طوری که در مراکز آموزشی علم با عمل ترکیب شده است.

 
معاون تحقیقات وزارت بهداشت ادامه داد: آموزش، پژوهش، فناوری، کارآفرینی و ارائه خدمات بهداشتی- درمانی در کشور ارتقا یافته، شاخص‌های بهداشتی بهتر شده و سن امید به زندگی افزایش داشته است.

رتبه ۱۵ ایران از نظر تولید علم در دنیا

ملک‌زاده با اشاره به اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیر در کشور تقریبا کنترل شده و امروزه بیش از ۴۵ هزار متخصص در ایران مشغول به خدمت هستند گفت: خوشبختانه سالیانه ۲۰ هزار مقاله در کشور تولید می‌کنیم که ۲۷ درصد از آن مربوط به حوزه پزشکی است و رتبه ما از نظر تولید مقالات در سال ۲۰۱۸ در دنیا ۱۶ و از نظر استنادات نیز همین رتبه را کسب کرده ایم.
 
او تاکید کرد: در سال ۲۰۱۹ ایران از نظر تولید علم در دنیا رتبه ۱۵ و در منطقه جایگاه اول را کسب کرد. همچنین از نظر استنادات در سال ۲۰۱۹ رتبه ما در دنیا ۱۴ است.

۳۵۴ پژوهشگر ایرانی جزء دانشمندان یک درصد دنیا هستند

معاون تحقیقات وزارت بهداشت ادامه داد: امروزه ۶۵ دانشگاه ایران در میان دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دارد و ۳۵۴ پژوهشگر ایرانی جزء دانشمندان ۱ درصدی دنیا محسوب می‌شوند. همچنین ۲۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور جزء مراکز آموزشی برتر دنیا هستند.
 
ملک‌زاده بیان کرد: در سال گذشته ۵ میلیون مقاله کشورمان دانلود شده و ۵۵ هزار استناد از مقالات ما در سراسر دنیا انجام گرفته است.

بین ۵ کشور اول دنیا در زمینه سلول های بنیادی هستیم

او ادامه داد: ایران در بین ۵ کشور دنیا از نظر سلول بنیادی است و ما پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های پیوند کبد،مغز استخوانو فناوری نانو به دست آورده ایم.
 
معاون تحقیقات وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف ما پیشبرد برنامه ملی ثبت بیماری‌ها و کوهورت والدین است و ما سعی کردهیم زیرساخت‌های تحقیقات و فناوری را تقویت کنیم.
 
ملک‌زاده گفت: در حال حاضر ۱۲۱۱ طرح مورد پذیرش قرار گرفته شده و ۱۴۵ گرنت و ۱۱ طرح اصلی ازجمله طرح‌های خاتمه یافته ما محسوب می‌شوند.

 بودجه ۱ هزار میلیارد تومانی پژوهش در وزارت بهداشت

در ادامه مراسم شاهین آخوندزاده قائم مقام معاون تحقیقات گفت: در حال حاضر ۸۰ هزار عضو هیئت علمی در حوزه پزشکی داریم. بودجه پژوهش وزارت بهداشت حدود ۱ هزار میلیارد تومان و وزارت علوم ۳ هزار میلیارد تومان است.
 
قائم مقام معاون تحقیقات ادامه داد: ایران در حوزه داروسازی در سال ۲۰۱۸ رتبه هشتم دنیا را در اختیار دارد، اما متاسفانه سهم پژوهش از بودجه در کشور بسیار پایین است و این درحالی بودن که بودجه توسعه پژوهش در ترکیه در حدود ۷ میلیارد دلار است.
 
او بیان کرد : سهم کم بودجه و منابع در پژوهش باعث کاهش کمیت و کیفیت پژوهش‌ها می‌شود.
 
انتهای پیام/ش