ایلام بیدار07:08 - 1398/10/23
گزارش؛

چاقوسازی؛ هنری دیرینه و قدیمی در ملکشاهی

صنعت چاقوسازی و آهنگری در ملکشاهی با ظرفیت تبدیل شدن به یک قطب در غرب کشور همچنان تشنه توجه مسئولین برای سرمایه گذاری و توسعه است.

به گزارشايلام بيدار، بسیاری از مردم شهرستان ملکشاهی از گذشته های دور با سرانگشتان هنرمند خود به تولید صنایع دستی مشغول بوده و علاوه بر تولیدات منحصر به فرد هنری، از این راه امرار معاش می کرده اند.

 

استقبال هموطنان از صنایع دستی و خرید صنایع دستی نشان دهنده هنرمندی صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی این شهرستان و زیبایی و ظرافت تولیدات آنهاست.

 

«چاقوسازی» یکی از این آثار است که از هنرهای بومی و قدیمی شهرستان ملکشاهی در استان ایلام به شمار می رود و قدمتی دیرینه دارد .

 

سابقه صنعت چاقو سازی در ملکشاهی به زمانهایی برمی گردد که داشتن سلاح سرد از ضروریات زندگی هر فرد به شمار می رفت باورود سلاح گرم بتدریج حمل و استفاده از سلاح سرد منسوخ شد و صنعت شمشیر سازی نیز رو به افول رفت و در حد چاقو سازی و ساخت اشیاء برنده مورد نیاز روزمره زندگی به حیات خود ادامه داد.

 

هم اکنون صنعت چاقوسازی در شهرستان ملکشاهی رونق دارد و بسیاری از جوانان در کنار پیشکسوتان به این صنعت روی آورده اند و علاوه بر رونق بخشیدن به این صنعت از همین طریق امرار معاش می کنند .

 

صنعت چاقوسازی در شهرستان ملکشاهی ظرفیت تبدیل شده به یک قطب در غرب کشور دارد، اما این صنعت همچنان تشنه توجه مسئولین برای سرمایه گذاری و توسعه است .

 

فعالان صنعت چاقوسازی در ملکشاهی دارای مهارت و تخصص بالایی می باشند و اگر به این صنعت در شهرستان ملکشاهی توجه شود به قطب صنعتی غرب کشور تبدیل خواهد شد که هم براشتغال زایی این منطقه تاثیرخواهد داشت و هم باعث تولید و رونق فراوان این صنعت خواهد شد.

 

همچنین با توجه به عرصه اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری، رونق و توسعه این صنعت در عرصه اقتصادمقاومتی نقش بسزایی خواهد داشت.

 

 

ضرورت توجه به صنایع دستی در ملکشاهی

 صنعت چاقوسازی یکی صنایع بومی و قدیمی شهرستان ملکشاهی است که از قدیم الایام در این شهرستان با هنرمندی آهنگران ملکشاهی فعال بوده و علاوه بر هنرنمایی، صنعتی برای کسب درامد بوده است.

 

اکنون در شهرستان ملکشاهی، جوانان در کنار پیشکسوتان به این صنعت روی آورده اند و قابلیت تبدیل به یک صنعت مهم را دارد.

 

در شهرستان ملکشاهی بالغ بر 15 کارگاه چاقو سازی فعالیت دارد که این صنعت زمینه اشتغال برای جوانان شهرستان را فراهم آورده است و درصورت حمایت از سوی متولیان امر، می تواند موجب اشتغالزایی بیشتری در شهرستان گردد.

 

انتظار می رود میراث فرهنگی و نهادهای مربوطه برای حمایت از کارگاه های صنایع دستی ضمن شناسنامه دار کردن با ارائه تسهیلات کم بهره و بلند مدت زمینه توسعه این کارگاه ها را فراهم سازند.

 

 

انتهای پیام/ش