ایلام بیدار17:30 - 1398/10/17

بهت جهان از تلاطم دریای مردم برای تشییع "فرمانده سلیمانی"/ تخمین الجزیره از احتمال پاسخ ایران/ آغاز انتقام از خیابان‌های تهران با شلیک دوربین‌ها

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز با اذعان به گسترده بودن جمعیت مشایعت کننده پیکر سردار سلیمانی، مدعی شد که قرار است این جمعیت عظیم با "غذای رایگان" پذیرایی شوند!

به گزارشايلام بيدار،تصاویر حضور میلیونی مردم پایتخت ایران برای تشییع پیکر پاک حاج قاسم سلیمانی و یاران شهیدش، بهت جهانی را برانگیخت و عمده رسانه‌های خارجی را مجبور به پوشش پر ضریب این رخداد عظیم کرد.

این رسانه‌ها با انتشار تصاویری از تشییع سردار سلیمانی در اهواز، مشهد و تهران و نیز تصاویر اقامه نماز رهبر انقلاب بر ابدان شهدا، هریک تلاش کردند تا با توجه به خط مشی‌های دوستانه یا دشمنانه خود به انعکاس این رویداد تاریخی بپردازند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید، رصد مشرق از کیفیت پرداخت رسانه‌های نامدار خارجی به تشییع سردار سلیمانی، همزمان با برگزاری این مراسم تاریخی در تهران است:

***

"المیادین" تمام گزارش‌ها و اخبار تاپ خود را به رخدادهای مربوط به شهادت و تشییع جنازه سردار سلیمانی اختصاص داد.

این رسانه عربی همچنین در اصلی‌ترین گزارش صفحه یکم خود، تشییع پیکر پاک سردار سلیمانی در تهران رامیلیونینامید و صحبت‌های دختر مکرّم این شهید در مراسم تشییع در تهران را منتشر کرد.

"یواس‌ای تودی" در یک گزارش تصویری با اشاره به راهپیمایی عزادارانه نمازگزاران تهرانی در روز جمعه گذشته؛ این حرکت را "تظاهرات هزاران نفری ایرانیان علیه آمریکا" نامید و تعدادی از تصاویر سردار شهید سلیمانی را منتشر کرد.[1]

خبرگزاری انگلیسی "رویترز" هم که روز یکشنبه گذشته گزارش تصویری کاملی از تشییع عظیم سردار سلیمانی در اهواز منتشر کرده بود؛ مراسم تهران را"اجتماع عظیم مردم"توصیف کرد و تیتر خود را به صحبت‌های دختر سردار سلیمانی در این مراسم اختصاص داد.

رویترز نوشت: دختر او اخطار "روز تاریک" را به آمریکا داد.

این رسانه همچنین به حضور متحدان ایران در مراسم تشییع جنازه سپهبد سلیمانی نیز اشاره کرد.[2]

شبکه خبری "الجزیره" رسانه دیگری بود که حضور مردم تهران در مراسم تشییع سردار سلیمانی را "دریای عزاداران" نامید و مطالبه آنها را انتقام قتل سردار شهید دانست.

الجزیره به مناسبت شهادت سردار سلیمانی، هدر سایت خود را نیز با تصویری از اجتماع عظیم تهرانی‌ها تغییر داد و به پوشش اخبار مربوط به شهادت سردار سلیمانی پرداخت.

این رسانه عربی در یکی از گزارش‌های خود پیرامون انتقام ایران نوشت: اگرچه هنوز مشخص نیست که ایران چگونه یا چه زمانی می‌تواند پاسخ دهد، اما به نظر می‌رسد هر پاسخی پس از پایان دوره سوگواری سه روزه باشد.[3]

صفحه نخست خبرگزاری الجزیره

پایگاه آمریکایی "دیلی بِست" رسانه دیگری بود که در اصلی‌ترین گزارش امروز خود، به شهادت سردار سلیمانی و خشم ملی ایران علیه آمریکا پرداخت.

دیلی بست با انتشار تصاویری از تشییع جنازه سپهبد سلیمانی، نوشت:قتل سردار سلیمانی برای رهبران و شهروندان ایرانی، یک عمل جنگ طلبانه محسوب می‌شود.

نشریه آمریکایی "نیویورک تایمز" هم با تیتر "اجتماع عزاداران در خیابان‌های ایران برای تشییع سلیمانی" به این خبر پرداخت و در متن خبر خود مدعی شد که مراکز دولتی در ایران قرار است پشتیبانی از مراسم تشییع را با آب و غذای رایگان بر عهده داشته باشند![4]

تصویری که نیویورک تایمز از تشییع سردار سلیمانی در اهواز منتشر کرد

خبرگزاری آلمانی "دویچه‌وله" نیز با انتشار اخبار مربوط به تشییع پیکر سردار سلیمانی در اصلی‌ترین گزارش صفحه اول خود؛‌ مدعی شد که اگرچه تلویزیون ایران جمعیت حاضر در این مراسم را میلیونی توصیف می‌کند ولی منابع خارجی نمی‌توانند این موضوع را تأیید کنند!

دویچه‌وله در عین حال تصویری از جمعیت متراکم تشییع‌کنندگان تهرانی در میدان انقلاب را در همین گزارش منتشر کرد.

نشریه "فارین پالیسی" نیز در جدیدترین مقاله خود با موضوع شهادت سردار سلیمانی، به یک نظرسنجی در آمریکا اشاره کرد که به موجب آن، اکثریت مردم آمریکا ترامپ را مقصّر افزایش تنش با ایران می‌دانند.

این نشریه تصریح می‌کند که آمریکایی‌ها در قبال اهداف ترامپ برای ایران دچار اختلافات عمیقی هستند.[5]

نشریه انگلیسی تایمز ناگزیر به انتشار خبر مربوط به تشییع جنازه عظیم حاج قاسم در ایران شد و در انتهای گزارش خود اینطور ادعا کرد که یکی از فرماندهان سپاه قدس به تایمز گفته است که سربازان انگلیسی آسیب جانبی حمله ما به نیروهای آمریکایی هستند![6]

ایندیپندنت، دیگر نشریه بریتانیایی هم در گزارش اول خود با انتشار تصویری از خودروی حامل ابدان حاج قاسم و همرزمانش در میان خیل تشییع‌کنندگان تهرانی، به شرح مواضع خصمانه نخست‌وزیر این کشور علیه ایران اسلامی پرداخت.

در همین حال، رسانه آمریکایی "نیوزویک" طی خبری از هشدار دولت چین به شهروندان این کشور برای سفر به آمریکا خبر داد.[7]

شبکه خبری راشاتودی در کشور روسیه نیز تشییع سردار سلیمانی را بصورت زنده پخش کرد.

***

1_https://www.usatoday.com/picture-gallery/news/world/2020/01/03/iranian-military-leader-qasem-soleimani-killed-us-airstrike/2803040001/

2_https://www.reuters.com/article/us-iraq-security/huge-crowds-in-iran-for-commanders-funeral-daughter-warns-u-s-of-dark-day-idUSKBN1Z50KU

3_https://www.aljazeera.com/news/2020/01/mourners-flood-tehran-calls-revenge-soleimani-grow-200106061955097.html

4_https://www.nytimes.com/2020/01/05/world/middleeast/iran-suleimani-funeral.html

5_https://foreignpolicy.com/2020/01/03/killing-suleimani-iran-tension-trump-fault/

6_https://www.thetimes.co.uk/edition/news/we-will-kill-uk-troops-warns-iran-wfwl77zzl

7_ https://www.newsweek.com/china-warns-citizens-traveling-us-stay-alert-take-safety-precautions-iran-tensions-increase-1480481