ایلام بیدار08:36 - 1398/10/14

چند نکته درباره قیمت ارز بعد از شهادت سردار سلیمانی

این که حدود افزایش به صورت درونزا محدود است تا حد زیادی نشان می دهد بازیگران بازار اطمینان دارند بانک مرکزی ابزار و قصد مداخله را دارد.

به گزارشايلام بيدار، مجید شاکری در کانال اقتصاد سیاسی نوشت:

۱. در غروب پر غم شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، یک نکته ارزی قابل توجه است. با وجود افزایش نسبتا سریع دلار فردایی تا عصر، بعد از آن شاهد ثبات و بعد کاهش قیمت نسبی بودیم. این مسئله علیرغم آن بود که عملا بانک مرکزی مداخله ای در بازار نداشت.( فارغ از محدودیتهای روز جمعه برای مداخله)

۲. این که حدود افزایش به صورت درونزا محدود است تا حد زیادی نشان می دهد بازیگران بازار اطمینان دارند بانک مرکزی ابزار و قصد مداخله را دارد. همچنین به خوبی می دانند امکان اجرای معامله های سنگین برای مقابله با مداخلات بانک مرکزی عملا وجود ندارد.

۳. در طی دو هفته گذشته دو اتفاق یکی رسانه ای و یکی کمتر رسانه ای شده در بازار ارز رخ داده که توانایی مقابله بازیگران با اراده بازارساز را شدیدا تحت تاثیر قرار داده.

اول محدود شدن کل مبلغ قابل انتقال غیر حضوری به ١٠٠ میلیون.
دوم، و مهمتر و ناشنیده تر، افزایش شدید شیب پوزهای بسته شده خارج از کشور.
این دو موضوع مهم عملا توان بازیگران برای بستن سمت ریالی معاملات اعم از امروزی و فردایی را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است.

۴. عملا حدود  و شیب افزایش به دلایل فوق از کنترل خارج نمی شود. افزایش امروز هم علیرغم شدت افزایش ریسکهای سیاسی در غیبت مطلق مداخله بانک مرکزی رخ داده.
کسی نمی تواند آینده را پیش بینی کند ولی بنظر می رسد در بسیاری از سناریوها نگرانی از کنترل خارج شدن نرخ ارز فعلا بعنوان یک محدودیت مطرح نخواهد بود.

 

انتهای پیام/ر