ایلام بیدار07:33 - 1399/02/22
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

چراغ خاموش صنعت در ملکشاهی/ شهرستانی که از نبود سرمایه گذاری رنج می برد

شهرستان ملکشاهی همچنان از محرومیت‌ها و نبود سرمایه گذاری‌های اقتصادی رنج می‌برد.

به گزارشايلام بيدار، بخش صنعت، معدن و تجارت با دارا بودن بيشترين سهم اقتصادي كشور، داراي تعامل گسترده ای با ساير بخش هاي اجتماعي، اقتصادي و سياسي کشور است و مي‌تواند يكي از موثر ترين پيشبران های اقتصادی كشور باشد.

 

ارتباط گسترده اين بخش با بخش هاي مختلف مانند حوزه پولي و بانكي، بورس، توليد، توزيع، اشتغال، واردات، صادرات، ارتباط بين مصرف كننده و توليد كننده و بسياري بخش هاي ديگر و ميزان اثر گذاري و اثر پذيري از اين بخش ها نشانگر اهميت بالاي شناخت صنعت، معدن و تجارت كشور است.

 

بخش صنعت محرك اصلي رشد، موفقيت و نوآوري كشورها محسوب مي‌شود. اين بخش علاوه بر ايجاد ارزش‌افزوده بيش از ساير بخش‌هاي اقتصاد منجر به ايجاد اشتغال خواهد شد.

 

بسياري از مشاغل به طور مستقيم يا غيرمستقيم به صنعت وابسته هستند.

 

ملکشاهی از عدم سرمایه گذاری رنج می برد

سرمایه گذاری و کارآفرینی کار بسیار دشواری است و طبق آمار و ارقام و تحقیقات دریافت شده بسیاری از افراد قادر به حصول موفقیت در این عرصه نمی باشند.

 

موفقیت در سرمایه گذاری و شروع یک کسب و کار اصولا به توانایی های فردی، سازمان دهی و بصیرت فرد بستگی دارد، اما بخشی از موفقیت نیز به سیاست و پشتوانه ی منطقه ای نیز بستگی دارد و گفتنی است سرمایه گذاری با پذیرش ریسک و مخاطرات شروع می شود.

 

لازمه ی موفقیت در کارآفرینی، داشتن برنامه ای درست و سنجیده است و باید گفت عوامل بسیاری در شکست یک سرمایه گذارموثر می باشد.

 

شهرستان ملکشاهی همچنان از محرومیت‌ها و نبود سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی رنج می‌برد و گلایه‌های مردم منطقه ملاکی بر این امر است.

 

در شهرستان ملکشاهی، بیکاری و مهاجرت بزرگترین بحران پیش روی این شهرستان است که عامل عمده آسیب های اجتماعی شده است و حل این معضل همت مسئولان و خود جوانان را می طلبد.

 

این شهرستان با توجه به داشتن ظرفیت ها و پتانسیل های موجود( در زمینه های کشاورزی،گردشگری و…)در حال حاضر با پدیده شوم مهاجرت که تأثیرات منفی در خصوص کسب اعتبارات لازم را دارد، مواجه است.

 

نبود شغل مناسب و امکانات رفاهی و تفریحی، نبود سرمایه گذار جهت ایجاد مراکز تولیدی و کارگاهی از مهم ترین معضلاتی است که ملکشاهی را تهدید می کند.

 

کم توجهی چند سال اخیر به بیکاری جوانان و نبود شرایط کاری مناسب برای آن ها به ویژه جوانان تحصیل کرده که توانایی ایجاد یک کسب و کار جدید از طریق سرمایه ی خود را ندارند، معضل مهاجرت و مشغول شدن به کارهای غیرمرتبط با تخصص جوانان ملکشاهی را به همراه داشته است.

 

مهاجرت جوانان تحصیل کرده ملکشاهی رشدی منفی برای شهرستان ایجاد کرده که برون رفت از این وضعیت نیاز به یافتن راه کارهای مناسب و تحقق وعده های مسئولین دارد.

 

متاسفانه هنوز زمینه و زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری سرمایه داران در این شهرستان فراهم نشده و از طرفی در حال حاضر اقدامی برای آوردن سرمایه گذاران با برنامه ریزی های لازم انجام نشده است.

 

از دیگر مشکلات اساسی ملکشاهی نبود جاده‌های استاندارد است که باعث شده سرمایه گذاران رغبتی برای سرمایه گذاری در این شهرستان نداشته باشند.

 

به راستی که وجود یک جاده استاندارد مطالبه اصلی و به حق مردم منطقه بوده است و برای اینکه آمار گردشگران و از طرفی رغبت سرامایه گذاران در منطقه افزایش یابد مهمترین راهکار ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای است.

 

اگر نگاهی به پتانسیل های شهرستان ملکشاهی بیاندازیم متوجه می شویم که چقدر می توان در این شهرستان ایجاد اشتغال نمود،که بدلیل ناتوانی در سرمایه گذاری و همچنین جذب سرمایه گذار از این حیث عقب ماندیم.

 

اینک به برخی از راهکارهای برون رفت از مشکلات سرمایه گذاری و اشتغال در شهرستان ملکشاهی اشاره می کنیم:

*حذف بروکراسی های اداری و حذف برخی اقدامات در ادارات و همچنین ارتباط ادارات شهرستان با سایر جاها، ازعوامل جذب سرمایه گذار است.

*فراهم سازی زیرساخت ها اولیه سرمایه گذاری و احداث جاده های استاندارد در شهرستان

*با برنامه ریزی مدون جهت سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار و تهیه گزارشی ازظرفیت ها و فرصت های شغلی می توان از این وضعیت بیرون آمد.

* در اختیار گذاشتن زمین هایی از جمله شهرک صنعتی می تواند نقش بسزایی در جذب سرمایه گذار در شهرستان ملکشاهی را ایفا کند.

* تقویت نیروی کار ماهر و تکنولوژی، تقویت افراد در حوزه های مدیریت

* ایجاد اتاق فکر با حضور افرادی با ایده های جدید

*حوزه کشاورزی شهرستان را با رویکرد صنایع تبدیلی احصا کنیم.

 

امیدواریم مسئولان امر با ایجاد زیرساخت‌های سرمایه گذاری و اقتصادی دغدغه و نگرانی مردم منطقه را برطرف سازند چرا که ارائه خدمات رفاهی، تفریحی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی مطالبه به حق مردم منطقه بوده که نیاز است مسئولان کمر به همت بسته و اقدامات عملی برای توسعه منطقه انجام دهند.

 

انتهای پیام/ش