ایلام بیدار12:28 - 1398/09/12

ازدیاد آهن خون چه عوارضی دارد؟

افزایش آهن خون اگر بیش از حد نرمال باشد خطرناک است و باید سریع تشخیص داده شود, چطور از ازدیاد آهن در خون جلوگیری کنیم؟

به گزارشايلام بيدار،آهن یکی از عناصر ضروری در بدن انسان است. اکثر پزشکان بر این باورند که ازدیاد آهن به ندرت اتفاق می افتد و اگر هم باشد بیشتر جنبه ارثی و ژنتیکی دارد.

آهن خون

وجود آهن بیش تر از حد نرمال در خون دارای عوارضی است و می تواند قلب و غدد را گرفتار سازد از این رو افرادی که در معرض این بیماری هستند باید مکررا آهن خود را چک کنند.

آهن خون

علت افزایش آهن در خون

بیماری افزایش آهن در خون بیماری نادری است که از طریق آزمایش بر روی کبد و سپس آزمایشات تکمیلی قادر به تشخیص آن هستیم.
این بیماری بیشتر به دلیل مشکلات ژنتیکی و یا تزریق خون مکرر رخ می دهد. در کشور شایع ترین شکل این معضل در بیماران تالاسمی و در افرادی که مکررا خون به بدنشان وارد می شود دیده می شود.
به همین دلیل برای بیماران تالاسمی دارویی تجویز می شود تا آهن اضافی را از بدن این بیماران دفع کند. این بیماری بسیار نادر است و عواملی چون مصرف زیاد آهن یا تزریق آن نیز در موارد بسیار کمی ممکن است منجر به بروز آن شوند.

آهن از فلزاتیست که دفع آن برای بدن بسیار مشکل است، پزشکان معمولاًاهدای خونو یا داروهای شیمیایی که به نام شوینده فلزات سنگین هستند مانند Defresal ،Penicilamine و EDTA را تجویز می کنند.

معایب این روش ها:
1. دراهدای خونآهن فعال و غیر فعالی که فقط در خون می باشد دفع می شود که البته دفع آهن فعال نکته جالبی نمی باشد و معمولاً آدرس درستی به جایی که آهن تجمع پیدا کرده داده نمی شود. همچنین سایر مواد مفید بدن نیز دفع می گردد. در ضمن هموگلوبین و سایر فاکتورهای خونی نیز کاهش می یابد.

2- این شوینده ها نیز همان مشکلات اهدای خون را به همراه دارند یعنی کاهش آهن فعال و غیر فعال خون همراه با دفع سایر فلزات مفید مانند روی، منگنز و....، این داروهای شیمیایی عوارض جانبی شدیدی مانند تخریب کبد و کلیه ها را همراه دارند و استفاده از آن ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود.