ایلام بیدار17:32 - 1398/09/11
سیر تا پیاز ماجرای تبعید معلول ایلامی از خرم آباد به افغانستان؛

تلاش برای پیدا کردن "حامد آس" در کنسولگری ایران در افغانستان/ دادگستری لرستان: "آس" پرونده ای در دستگاه قضایی خرم آباد ندارد

دادگستری استان لرستان هر گونه تشکیل پرونده در دستگاه قضایی خرم آباد در رابطه با معلول ایلامی را قویا تکذیب کرد.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::از صبح امروز؛ 11 آبانماه خبری در کانال های تلگرامی مبنی بر تبعید یک نوجوان معلول اهل مهر شهرستان ملکشاهی استان ایلام بنام "حامد آس" منتشر شده، خبری که تفسیر و برداشت های متفاوتی از آن شده است.

برپایه این اخبار، "حامد آس" بعد از خروج از منزل در خرم آباد دستگیر و به خاطر عدم توانایی در تکلم توسط قاضی خرم آباد به اشتباه از اتباع افغانی تصور شده و بر همین فرضیه به کشور افغانستان تبعید شده است.

به همین منظور خبرنگار ایلام بیدار در ملکشاهی بلافاصله خود را به شهر مهر شهرستان ملکشاهی رسانده تا مصاحبه ای با خانواده و یا اطرافیان وی داشته باشد.

جزئیات مفقود شدن "حامد آس" از زبان دایی اش

"نبی نمازی"، دایی این نوجوان اهل مهر ملکشاهی در گفتگو با خبرنگارایلام بیداردر ملکشاهی گفت: این جوان 18 ساله دارای مشکل شنوایی و ساکن شهر مهر ملکشاهی است.

وی اظهار کرد: این نوجوان به خانواده خود اعلام کرده بود که می خواهد با موتورسیکلت به زیارت امام رضا(ع) برود، علیرغم اینکه خانواده وی قضیه را زیاد جدی نگرفته بودند اما وی به هوای امام رضا (ع) با موتورسیکلت از خانه خارج می شود.

نمازی افزود: وی در روز 22 آبان ماه در خرم آباد بازداشت می شود و بعد از بازداشت بر این فرضیه که این نوجوان کر ولال نیست و خود را به کر و لالی زده است و قاضی پرونده با این تشخیص که این نوجوان یک افغانی است دستور تبعید وی به افغانستان را صادر می کند. لذا پس از چند روز در مرز تایباد در مورخ 28 آبان این نوجوان به کشور افغانستان خروج می کند.  

نمازی ادامه داد: قاضی بایستی از نوع پوشش کردی این نوجوان و پلاک موتورسیکلت وی به شماره ایلام تشخیص می داد که ایشان کرد زبان و ایرانی هستند و ایشان را به افغانستان نمی فرستاد. این نوجوان از 28 آبان تا امروز آواره کشور افغانستان است.  

وی تصریح کرد: هم اکنون خانواده این نوجوان به کنسولگری ایران در افغانستان مراجعه کرده تا وی را همراهی کنند.  

نمازی در پایان گفت: پدر وی در مرز تایباد عکس پسر خودش را در میان نیروهای خروج کننده از مرز تایباد در تاریخ 28 آبان مشاهده کرده است.

ورود بهزیستی ایلام برای بازگشت معلول مفقود شده در افغانستان

"زهرا همتی"، مدیر کل بهزیستی استان ایلام نیز در این باره گفت: بر اساس اعلام خانواده این معلول، وی ۲ هفته پیش سوار بر موتورسیکلت از منزل خارج شده که در یکی از استان های همجوار توسط پلیس شناسایی می شود.

وی با ذکر اینکه این جوان ۲۰ ساله دارای معلولیت شنوایی است، ادامه داد: بر اساس اعلام خانواده این معلول، وی پس از اینکه مورد تحقیقات پلیس قرار می گیرد و هیچ پاسخی به علت ناتوانی در بیان نمی تواند ارایه دهد با تصور اشتباه اینکه وی تبعه خارجی است به کشور افغانستان تحویل داده می شود.

مدیرکل بهزیستی ایلام تاکید کرد: این مساله روز گذشته از طریق خانواده این معلول در فضای مجازی اعلام و با مراجعه این خانواده صبح امروز این دستگاه برای پیدا کردن این معلول وارد کار شد.

به گفته همتی، در این زمینه بستگان این معلول صبح امروز به این اداره کل مراجعه و مکاتبه و رایزنی لازم با حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور انجام تا از طریق مراجع ذیربط اقدام لازم برای بازگشت این معلول به کشور انجام شود.

وی از خانواده های معلولان خواست در صورت مفقود شدن معلولان در گام نخست از طریق این اداره کل پیگیری لازم را انجام دهند.

حامد آس,معلول ایلامی,افغانستان,استان ایلام,دادگستری لرستان,ایلام بیدار

تصویری جدیدی از "حامد آس" که توسط خانواده وی در کشور افغانستان بدست آمده است

دادگستری لرستان تکذیب کرد/ "حامد آس" هیچ پرونده ای در دستگاه قضایی خرم آباد ندارد

ایلام بیداربه منظور روشن شدن ماجرا موضوع را با دادگستری استان لرستان پیگیری کرده است، "علی سبزواری"، مدیر روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان لرستان در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ایلام بیدار هر گونه تشکیل پرونده در دادگستری این استان در رابطه با فرد معلول ایلامی که به افغانستان تبعید شده را تکذیب کرد.

معاون رئیس کل دادگستری لرستان و رئیس ارتباطات دادگستری لرستان خاطرنشان کرد: دردستگاه قضایی لرستان و مرکز استان (خرم اباد)هیچ گونه پرونده ای تحت عنوان "حامد اس" یا مشابه اسم ایشان تشکیل نشده و ثبت نگردیده و هیچ یک از همکاران محترم قضایی به اینگونه پرونده ای رسیدگی نکرده اند.

وی اضافه کرد: از تاریخ اعلام شده ای که در فضای مجازی توسط برخی رسانه ها اعلام شده کنترل لازم بعمل آمده وهیچ گونه پرونده ای مبنی بر دستگیری تبعه افغانی یا ایرانی یا برگشت هر شخصی به کشور دیگری که متضمن انتساب به ایشان باشد موجود نبوده و خبر اعلامی را صد درصد تکذیب می نماییم.

سبزواری در پایان تاکید داشت:چنانچه بفرض محال صحت داشته باشد برخورد لازم قانونی صورت خواهد پذیرفت.

 

 

انتهای پیام/س