ایلام بیدار07:07 - 1398/08/21
پیگیری های ایلام بیدار نتیجه داد؛

استقرار فاز اول آب شیرین کن ملکشاهی/ پیشرفت 60 درصدی انتقال آب از سد ایلام

فاز اول پروژه آب شیرین کن ملکشاهی با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال و با ظرفیت ۱۶۰۰ مترمکعب هم اکنون آماده شده است و به زودی در مدار آبرسانی شهرستان قرار خواهد گرفت.

به گزارشايلام بيدار، مدتهاست است که مردم شهرستان ملکشاهی با مشکل تهيه آب شرب بهداشتی دست و پنجه نرم می کنند.

میزان شوری و درجه سختی آب این شهر بیش از حد است و مردم ملکشاهی از آب لوله کشی برای مصارف شرب و مصارف خانگی استفاده نمی کنند و مجبورند برای تامین آب شرب راهی چشنه های اطراف شهر شوند.

برخی از شهروندان برای تهیه آب شرب، کیلومترها از شهرخارج شده و به چشمه های اطراف مي روند تا چند دبه آب برای مصارف پخت وپز وآشامیدن تهیه کنند.

به هرحال طرح و ایده انتقال آب سد چم گردلان از مسیر شهر مهر تنها راه حل بحران آب شیرین این شهرستان است.

پروژه آبرساني از سد چم گردلان به ملكشاهي از سال 91 آغاز شده است كه داراي 24 كيلومتر خط انتقال، سه ايستگاه پمپاژ، يك تصفيه خانه و برق رساني به ايستگاههاي پمپاژ مي باشد.

با توجه به بحران آب در شهرستان ملكشاهي و پروژه انتقال آب طولاني مدت و زمان بر است، از سال گذشته پروژه آب شيرين كن در شهر اركوازملكشاهي در دستور کار قرار گرفت.

 

استقرار فاز اول پروژه آب شیرین کن ملکشاهی

"محمد تاسمه"، فرماندار ملکشاهی درحاشیه بازدید مدیرعامل آبفای استان ایلام از روند پیشرفت پروژه آب شیرین کن ملکشاهی گفت: از ابتدای سال جاری زیرساخت لازم برای استقرار دستگاه آب شیرین کن شهر ارکوازملکشاهی فراهم شده و دستگاه آب شیرین کن با تجهیزات فنی آن در محل استقرار یافته است.

 

وی  اظهار کرد: فاز اول این طرح با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال و با ظرفیت ۱۶۰۰ مترمکعب هم اکنون آماده شده است و به زودی در مدار آبرسانی شهرستان قرار خواهد گرفت.

تاسمه افزود: با بهره برداری از این طرح مشکل شوری آب شهرستان برطرف می شود.

 

پیشرفت 60 درصدی پروژه انتقال آب ملکشاهی

فرماندار ملکشاهی گفت: در کنار این طرح پروژه آبرسانی از سد چم گردلان نیز با پیشرفت ۶۰ درصد در حال اجراست که آب شرب شهرستان را در بلند مدت تامین می کند.

 

وی یادآور شد: طرح آبرسانی به ملکشاهی شامل سه واحد ایستگاه پمپاژ، یک واحد تصفیه خانه آب، ۳۰ کیلومتر خط انتقال برق فشار قوی ۲۰ کیلوولت، ۹ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب و ۲۴/۵ کیلومتر خط انتقال آب فولادی به قطر ۵۰۰ میلی متر است که در حال اجرا می باشد.

 

تاسمه ادامه داد: ایستگاه پمپاژ شماره یک بطور کامل اجرا شده و ایستگاه های پمپاژ ۲ و ۳ و تصفیه خانه آب با پیشرفت چشمگیری در حال اجراست.

 

فرماندار ملکشاهی تصریح کرد: خط انتقال برق فشار قوی بطول ۳۰ کیلومتر بطور کامل اجرا شده است و از ۲۴ کیلومتر خط انتقال آب ۱۸ کیلومتر تکمیل و از ۹ هزار متر مکعب مخزن، هفت هزار متر مکعب به اتمام رسیده است.

 

وی در پایان گفت: با راه اندازی تصفیه خانه و ایستگاه های  پمپاژ بیش از ۱۵۵ لیتر در ثانیه آب سد چم گردلان تصفیه شده و به مخازن ذخیره بین راهی منتقل و از آنجا وارد مدار توزیع آبرسانی شهرستان خواهد شد.

 

انتهای پیام/ش