ایلام بیدار07:56 - 1398/08/14

چالش‌ها و مزایای ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک جهان

مسئول فنی ثبت پروپوزال شهر خلاق رشت، درباره اتفاقات خوب پس از ثبت جهانی رشت به عنوان شهر خلاق غذا گفت.

به گزارشايلام بيدار، فاطمه قدیمی حرفه مسئول فنی ثبت پروپوزال شهر خلاق رشت درباره تأثیر ثبت رشت به عنوان شهر خلاق خوراک جهان بر گردشگری غذایی این منطقه اظهار کرد: خوشبختانه شهر رشت در گرفتن امتیاز‌هایی مثل مجوز تأسیس اولین آکادمی بین المللی خوراک در ایران، تأسیس اولین باغ موزه شهر‌های خلاق دنیا و انجام مطالعات شهر‌های خلاق خوراک شناسی عضو راه ابریشم و ارائه برنامه عملیاتی برای آن موفق بوده است. ما در حیطه مستندسازی، ارائه گزارش و تنظیم عملکرد توانستیم گام‌های خوبی برداریم.

او افزود: در بخش ملی نیز با ارائه پیشنهاد تاسیس شبکه ملی شهر‌های خلاق ایران در سال۱۳۹۶ و امضای بالغ بر۲۲ تفاهمنامه که منجر به برنامه‌های عملیاتی شد، در محورهای۱۱گانه مورد نیاز حوزه شبکه شهر‌های خلاق خوراک شناسی دنیا بوده موفق بودیم. این موارد شامل برگزاری همایش ها، جشنواره‌ها، تفاهمنامه‌های تخصصی از جمله کرسی طب سنتی یونسکو در ایران، همکاری با دانشگاه‌ها، همکاری با انجمن‌های مردم نهاد، پرداختن به مسائلی مثل امنیت غذایی، عدالت غذایی، تنوع فرهنگی و تنوع پایدار در حوزه خوراک بوده است.

قدیمی حرفه بیان کرد: در حیطه محلی که در آن با ذی نفعان اصلی پروژه یعنی مردم سر و کار داریم، در ۴ سال گذشته بیش از ۲۰۰ واحد صنفی در حوزه توسعه مراکز عرضه خوراکی داشتیم و اکثر آن‌ها منوی خوراک محلی دارند. اما یکسان سازی گاری‌های شهری عرضه محصولات خوراکی به دلیل وجود ضعف در مدیریت شهری و مخالفت برخی از اعضای شورای شهر، بیش از ۲سال است که بلاتکلیف مانده. آکادمی خوراک نیز پارسال افتتاح شد، اما پس از آن اقدامی برای سرمایه گذاری در این آکادمی صورت نگرفته است. راه اندازی خیابان غذا هم یک سال است که در دستور کار قرار گرفته و همکاران ما در شهرداری رشت تلاش می‌کنند که انجام شود. در خصوص یکسان سازی رستوران‌ها نیز باید همکاری مشترکی بین حوزه خوراک شناسی شهرداری رشت و میراث فرهنگی شکل بگیرد، زیرا ما نمی‌توانیم در حوزه تخصصی کار میراث ورود کنیم. وزارت میراث فرهنگی نه تنها در ایران بلکه در همه کشور‌ها استاندارد‌های خودش را دارد. ما باید سطحی از استاندارد را تعریف کنیم که با اطلاع رسانی، تبلیغات درست، سرو غذای محلی و پایداری تنوع محصول و ارگانیک بودن آن به نتیجه مثبت و موثر برسیم.

مسئول فنی ثبت پروپوزال شهر خلاق رشت گفت: میزان معرفی غذا‌های شهر رشت به گردشگران داخلی و خارجی تا اندازه‌ای به نیاز مردم بستگی دارد. باید ببینیم که ذائقه مردم به چه سمت می‌رود. ما امروز در شهر رشت امتیاز برگزاری میزبانی بین المللی و بازدید ارزیابان از شهر را از دست دادیم و اگرچه سرمایه گذار خصوصی وجود داشت، از سال ۹۶ تا ۹۸ نتوانستیم میزبانی بین المللی را برگزار کنیم؛ بنابراین امیدوارم همت بیشتری برای حفظ برند شهر خلاق خوراک برای شهر رشت داشته باشیم.

انتهای پیام/ش