ایلام بیدار07:26 - 1398/08/13
در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آخرین اخبار از ساخت و ساز‌های اطراف کاخ گلستان/ وزارت میراث فرهنگی برای جلوگیری از تخریب خانه‌های تاریخی چه می‌کند؟

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده ساخت و ساز‌های اطراف کاخ گلستان را تشریح کرد.

به گزارشايلام بيدار، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در خصوص وضعیت فعلی رسیدگی به ساخت‌ و ساز‌های غیرمجاز در اطراف کاخ گلستان گفت: شهرداری تقریباً موضوع یکی از ساخت و ساز‌ها را حل کرد. در خصوص مورد دیگر نیز ساخت طبقه بالایی‌ تا صدور رأی دادگاه متوقف شده است و ما منتظر رأی دادگاه هستیم.

او افزود: در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص تخریب یکی از خانه‌های تاریخی شیراز نیز هیئتی را فرستادیم؛ تاکید کردیم که به هیچ وجه پروانه ساخت ندهند و اگر آن را بدهند، حتماً باید مطابق با سطح اشغال و تراکم قبلی باشد تا کسی تشویق به تخریب مجموعه‌ای که می‌تواند مهم باشد، نشود. البته صاحب بنا به ما گفته بیایید و بنا را از من بخرید. ما هم‌اکنون با توجه به وضعیت بودجه‌ای نمی‌توانیم به راحتی چنین کاری را انجام بدهیم، اما تلاش خودمان را می‌کنیم.

گفتنی است در ماه‌های اخیر اخبار مرتبط با تخریب یک خانه تاریخی در شیراز منتشر شد. پس از آن مسعود منیعاتی، مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس در قالب یک مصاحبه گفت این خانه تاریخی با مجوز میراث فرهنگی تخریب شده است.

البته در خصوص وضعیت این خانه مصاحبه‌ای با عبدالرضا نصیری، معاون میراث فرهنگی استان فارس نیز منتشر شد. به گفته نصیری خانه‌ای که تخریب شد روزی یک خانه تاریخی ارزشمند به حساب می‌آمد، اما با از سر گذراندن یک آتش‌سوزی که در سال ۱۳۹۰ رخ داد و تخریب هشتی آن در سال ۱۳۹۴ تقریباً به بنایی که فاقد ارزش ثبت است، تبدیل شد. بنابراین اگرچه بنای خانه در بافت تاریخی شیراز واقع شده، مجوز تخریب آن صادر و با توجه به این امر با درخواست مالک برای تجدید بنا برابر قانون موافقت شد و کار غیرقانونی صورت نگرفته است.

در همان روز‌ها محمدحسن طالبیان، معاون میراث سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد هیئتی برای بررسی تخریب خانه تاریخی شیراز اعزام شده است.


انتهای پیام/ش