ایلام بیدار10:44 - 1398/08/06

اولویت BBC فارسی چیست؟

درحالی که عده‌ای گمان می‌کنند،«مردم» اولویت اخبار BBC فارسی هستند اما بررسی اخبار همین چند روز گذشته نشان می‌دهد که این رسانه انگلیسی برای رسیدن به اهدافش براحتی از ارزش‌های خبری عبور می‌کند و اخبار را آن طور که دوست دارد نشان می‌دهد.

به گزارشايلام بيدار، این روزها  از کسانی که مخاطب تلویزیون BBC فارسی هستند زیاد شنیده می‌شود که «بی‌بی‌سی فارسی» رسانه بی‌طرفی است که تمام اخبار را بدون هیچ جانبداری و کم‌وکاستی در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد.گذشت یک هفته از اربعین حسینی فرصت مناسبی است برای بررسی عملکرد رسانه‌ای که به اذعان عده‌ زیادی، رسانه‌ای بی‌طرف محسوب می‌شود. 

برای بررسی این موضوع به سراغ صفحه اینستاگرام بی‌بی‌سی فارسی که مطالب مهم تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی را منتشر می‌کند و آرشیو مهمی در این خصوص بحساب می‌آید رفته‌ایم. بی‌بی‌سی فارسی در مجموع برای موضوعی که بیش از ۳.۵ میلیون ایرانی در آن حضور داشتند تنها ۷ پست اینستاگرامی منتشر کرد.

نکته قابل توجه در همین هفت پست هم طرح مسائل حاشیه‌ای اربعین ، تشویق غیرمستقیم به عدم شرکت در راهپیمایی و برجسته‌سازی ناآرامی‌های عراق است.

 

این رسانه مدعی بی‌طرفی اما هیچ تصویری از شکوه و عظمت مردم در اربعین منتشر نکرد و  بعد از پایان مراسم اربعین تنها تیتری که انتخاب کرد این بود:  ایران ۷۱ هزارتن زباله از عراق جمع کرد!

برای بررسی بهتر این موضوع، ۴ سوژه داغ دیگر روزهای گذشته کشور را هرچند که از بعد ارزش خبری «بزرگی و فراوانی» و اهمیت قابل مقایسه نیست را در این رسانه بررسی کردیم؛ دستگیری روح‌الله زم، عدم رویارویی سعید ملایی با حریف رژیم صهیونیستی، موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ آزادی و فوت سحر معروف به دختر آبی.

 

* دغدغه بی‌بی‌سی برای آقای زم!

بی‌بی‌سی فارسی برای دستگیری روح الله زم، مدیر کانال و سایت آمد نیوز بیش از ۱۴ پست منتشر کرد.

 

حتی نوع نوشتن و دلسوزی بی‌بی‌سی فارسی برای روح الله زم و نام بردن از لفظ «آقای» برای روح‌الله زم برای مدیر این کانال تلگرامی که برخلاف اصول حرفه ای در نگارش بحساب می‌رود هم سوژه کاربران شده بود.

 

* ۹ پست برای سعید ملایی

جالب توجه این است که بی‌بی‌سی فارسی درحالی تنها ۷ پست به این رویداد بی‌نظیر مردمی اختصاص داد که برای عدم حضور موضوع سعید ملایی مقابل حریفی از رژیم صهیونیستی که منجر به تعلیق فدراسیون جودو شد، ۹ پست اینستاگرامی اختصاص داد.

 

* سنگ تمام برای دخترآبی

واقعیت این است که این رسانه انگلیسی در موضوعات مهمی که به اقتدار ایران، شیعه و مسلمانان مربوط است به سادگی عبور می‌کند اما موضوعی که بتواند روی آن مانور خبری دهد را به شدت تکرار می‌کند. به طور مثال بی‌بی‌سی در موضوع دخترآبی ۲۵ پست منتشر کرد و برای ورود زنان به استادیوم بیش از ۳۵ پست منتشر کرد. 

انتهای پیام/ر