ایلام بیدار08:52 - 1398/08/01

کاهش تعهدات برجامی ایران تا رسیدن به تناسب لازم ادامه دارد/ اروپایی‌ها راهی جز تمکین خواسته‌های ایران ندارند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اشاره به نزدیکی اجرای گام چهارم کاهش تعهداتی برجامی ایران گفت: قطعاً ایران تا زمانی که تعهدات طرفین برجام به تناسب و توازن لازم نرسد، به کاهش تعهدات برجامی اش ادامه می دهد.

به گزارشايلام بيدار،به نقل از دیار آفتاب؛ اخیراً دولت فرانسه در راستای میانجی گری خود مابین ایران و آمریکا، طرح جدیدی را مطرح کرده است.

این طرح که گفته می‌شود هدف آن نجات توافق هسته‌ای و پایان دادن به تنش‌های میان ایران و آمریکا است، در ازای متعهد کردن کشورمان به مطالبات فرابرجامی، ایران را از امتیازاتی که قرار بود طی اجرای برجام به آن برسد، برخوردار می کند.

در همین راستا ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌‌ای با روزنامه فیگارو درباره طرح کشورش برای نجات توافق هسته‌ ای برجام و میانجیگری میان ایران و آمریکا اظهار نظر کرده است و مذاکرات منطقه‌ای با ایران و آینده توافق هسته‌ای بعد از سال ۲۰۲۵ را هدف طرح ابتکاری رئیس‌جمهور کشورش دانست و گفت: «بر اساس این طرح تحریم‌های آمریکا به تدریج رفع ‌می‌شوند و صادرات نفت ایران افزایش می‌یابد.»

او در ادامه درباره طرح فرانسه گفت: «هدف از آن، متقاعد کردن ایران به پایبندی دوباره به تعهدات خود در توافق هسته‌ای وین، آغاز مذاکراتی برای رایزنی درباره بحران‌های منطقه و بحث درباره آینده توافق بعد از سال ۲۰۲۵ است.»

این یعنی برای عمل کردن طرف های اروپایی برجام به قسمت اندکی از تعهداتشان ذیل این توافقنامه، نیاز است تا جمهوری اسلامی ایران علاوه بر بازگشت کامل به برجام، تعهدات جدیدتری را هم قبول کند که البته این تعهدات دیگر تنها محدود به مسائل هسته ای نمی شود و پا را فراتر هم می گذارد!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

طرف های اروپایی برجام، راهی جز تمکین بر خواسته‌های ایران ندارند/ کاهش تعهدات برجامی ایران تا رسیدن به تناسب لازم ادامه دارد

محمد ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب، در خصوص این طرح فرانسه، گفت: جمهوری اسلامی ایران طی چند مرتبه مواضع خود را به صورت شفاف اعلام کرده است.

وی افزود: فرانسوی ها یا احمق هستند یا خودشیفته، چرا که تصور می کنند ایران همچنان در دوران قاجاریه به سر می برد که هر چه غربی ها تدبیر کنند، تصمیم بگیرند و اعلام کنند، مسئولین ایرانی آن را پذیرفته و به اجرای آن بپردازند.

رضایی، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طی توافق برجام تعهداتی را از طرف غربی طلب دارد، گفت: مسئولین ایرانی چیزی کمتر یا بیشتر از برجام را نمی پذیرند و مکررا در موضع گیری های رسمی خود آن را اعلام کرده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طرف های اروپایی این توافق در صورتی که خواهان ادامه برجام هستند، راهی جز تمکین بر خواسته های به حق جمهوری اسلامی ایران ندارند و باید به تعهدات خود جامه عمل بپوشانند.

نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعا ایران تا زمانی که تعهدات طرفین برجام به تناسب و توازن لازم نرسد، به کاهش تعهدات برجامی اش ادامه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: آن زمانی که فرانسه و سایر کشورهای اروپایی در راستای از پا درآوردن ایران، با آمریکا همراهی می کردند، به چشم خود دیدند که جمهوری اسلامی ایران تسلیم خواسته های آنان نشد. امروز که اثر فشار حداکثری تحریم های آمریکا به حداقل خود رسیده و این راهبردشان شکست خورده، با دست و پا زدن بیخود به دنبال گرفتن امتیاز هستند ولی واضح است که نخواهند توانست و در نهایت باید تسلیم خواسته های ایران شوند.

 

انتهای پیام/