ایلام بیدار09:48 - 1398/07/30

رسانه ها در 5 سال اخیر به اندازه 500 سال متحول شدند/ تشابه فضای مجازی با طوفان

یک استاد ارتباطات گفت: در حال حاضر شبکه‌های مجازی آمدند و در مدت ۵ سال رسانه‌های ما به اندازه ۵۰۰ سال متحول شدند و این شبکه‌های مجازی به مثابه طوفانی هستند که همه پنجره‌ها را شکستند.

به گزارشايلام بيدار، «محمود مختاریان» روزنامه‌نگار و استاد ارتباطات  درباره ضرورت یادگیری سواد رسانه‌ای در کشور گفت: سواد رسانه‌ای به معنی قدرت تحلیل رسانه است. سواد رسانه‌ای به این معنا است که وقتی می‌بینید شبکه‌های مختلف خبرها و مطالبی را ارائه می‌کنند، قدرت تحلیل داشته باشید که متوجه شوید کدام خبر صحیح و کدام دروغ است. به هر حال نباید فراموش کنیم که اینها رسانه‌های معاند هستند و اگر اشتباه نکنم چندی پیش اعلام کرده بودند که ۲۹۵ رسانه معاند با جمهوری اسلامی ایران داریم و از طرفی هم ۴ هزار نفر در ایران از ماهواره استفاده می‌کنند و اینها دائما اخبار دروغ پخش می‌کنند.

وی افزود: حتما این را هم می‌دانید که سازمان ملل آمده و سوادهای مختلف را تقسیم کرده است. آنها در سال ۱۹۹۵ گفتند افرادی که سواد الفبا نمی‌دانند بی‌سوادند، در سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ گفتند آنهایی که تحصیلات دانشگاهی، کامپیوتر و اینکه دو زبان به صورت همزمان نمی‌دانند بی‌سواد هستند. همچنین از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ گفتند که ما ۱۲ سواد داریم و اینکه داشتن مدرک دکترا ۵ درصد از سواد محسوب می‌شود. در ادامه می‌گویند آنهایی که آموخته‌هایشان را در خدمت تغییرات ندانند، سواد ندارند. 

این استاد ارتباطات ادامه داد: اینکه شما قدرت تحلیل رسانه‌های گوناگون را داشته باشید، کمک می‌کند که سواد رسانه‌ای پیدا کنید. در ادامه موضوع دیگری که بسیار مهم است، نقش رسانه‌ها در جا انداختن سواد رسانه‌ای دارند مخصوصا رادیو و تلویزیون. باید دید که شما چقدر جریان باز خبر را در اختیار دارید و چقدر جریان بسته خبر؟ چقدر از مردم استراتژی‌های خبری را می‌دانند و چقدر نمی‌دانند؟ همه اینها در دانش سواد رسانه‌ای اهمیت دارند. از طرفی بخشی از اینها به این خاطر است که ما بلد نیستیم خبری را چطور منتشر کنیم و هنوز بسیاری از اخبار هستند که ما نمی‌توانیم به خوبی آنها را بازتاب دهیم. 

این روزنامه‌نگار در ادامه با اشاره به آموزش سواد رسانه‌ای در کشور نیز عنوان داشت: وقتی راجع به رسانه صحبت می‌کنیم سه چیز در دست داریم: صلاح، غذا، رسانه و اینها شاخصه‌های امنیت ملی هستند. بعد به این می‌رسیم که همه نظام‌های جهان رسانه پایه هستند و شما وقتی جریان آزاد و بسته خبر را بلد نباشید و ندانید که چه کار باید بکنید همه تشنه شنیدن خبرها هستند و در نتیجه به هر سویی می‌زنند تا اخبار را دریافت کنند.

وی درباره حضور و نقش شبکه‌های مجازی در این موضوع نیز گفت: در حال حاضر شبکه‌های مجازی آمدند و در مدت ۵ سال رسانه‌های ما به اندازه ۵۰۰ سال متحول شدند و این شبکه‌های مجازی به مثابه طوفانی هستند که همه پنجره‌ها را شکستند. در واقع می‌توانیم بگوییم در این سالها بزرگترین کوچ بشر به تلگرام بوده است. همین الان حدود ۲ میلیارد آدم در جهان در فیسبوک فعالیت می‌کنند و هر ثانیه ۴۸ هزار توئیت زده می‌شود و در هر ثانیه ۱۰ هزار عکس در اینستاگرام قرار می‌گیرد. و این خبر از گسترش این فضا می‌دهد.

مختاریان در پایان نیز افزود: با شواهد موجود ما با یک تحول عظیم جهانی مواجهیم و باید ببینیم که در این فضا چقدر افراد باید سواد رسانه‌ای داشته باشند و این بسیار اهمیت دارد. از طرفی هم حتما مسئولان باید آموزش سواد رسانه‌ای را یاد بگیرند و بتوانیم آن را تحلیل کنیم. فراموش نکنیم که الان فروپاشی ذهنی جامعه را در خبر دروغ و اینکه وقتی شما ایجاد فضای رسانه‌ای بلد نیستی سریعا می‌توانند مخاطبینت را با دروغ جذب کنند و همین باعث پخش شدن شایعه در سراسر جامعه خواهد شد و در پی آن هزینه‌های سنگینی بوجود خواهد آمد. 

انتهای پیام/ر