ایلام بیدار11:22 - 1398/07/23

مراقب باشیم «صباح» گم نشود! + عکس

کتاب دوست کامی‌ ابتدای همین امسال با نام «صباح» منتشر شد. این کتاب خاطرات خانم «صباح وطن خواه» را با خوانندگانی به اشتراک گذاشته بود که پیش از این، حدود ۶۰ بار نام صباح را در کتاب «دا» خوانده بود.

به گزارشايلام بيدار، وقتی کتاب «دا» منتشر شد، حجم وسیعی از مخاطبان دولتی و خصوصی به سراغش آمدند و با اینکه حجم کتاب نشان می‌داد خوانندگان زیادی ندارد، اما در خیلی از کتابخانه‌های ادارات و منازل قابل تشخیص بود.

با عطف قرمز کتاب، حروف درشت دا و تصویری که از «سیده زهرا حسینی» روی آن درج کرده بودند، به راحتی می‌شد این کتاب را در هر کتابخانه ای ردیابی کرد. «دا» بیشتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت به فروش رفت و نویسنده و راوی آن بارها در مجامع مختلف حضور پیدا کردند و به تبلیغ کتابشان پرداختند. این کتاب تا به حال با ۱۵۹ چاپ، ۵۵۵ هزار نسخه اش را در معرض خوانش مخاطبان قرار داده است. این کتاب با همه کاستی‌هایش، عرصه جدیدی را در تدوین و نگارش تاریخ شفاهی دفاع مقدس باز کرد. دقت و نکته سنجی سیده اعظم حسینی در تدوین این کتاب و نتیجه قابل توجهی که حاصل شده بود هم روز به روز بازار این کتاب را گرم تر می‌کرد. حالا دیگر خیلی‌ها می‌خواستند از روی این کتاب کپی برداری کنند. برخی موفق شدند با حفظ اصول حرفه ای، راه خانم حسینی در تدوین «دا» را پیش بگیرند که موفقیت‌های نسبی هم داشتند؛ اما برخی هم برای تقلید از راه رفتن کبک، راه رفتن خودشان را فراموش کردند!

در این میان، فاطمه دوست کامی‌، یکی از رویش‌ها بود. او که اساسا در کار تحقیق و پژوهش در زمینه زندگی اسرای جنگ تحمیلی با انتشارات پیام آزادگان فعالیت می‌کرد، بعد از کتاب «سرباز کوچک امام» فکر و ذکرش را روی کتاب دیگری گذاشت که وزنش چیزی کم از «دا» ندارد.

کتاب دوست کامی‌ ابتدای همین امسال با نام «صباح» منتشر شد. این کتاب خاطرات سرکار خانم «صباح وطن خواه» را با خوانندگانی به اشتراک گذاشته بود که پیش از این، حدود ۶۰ بار نام صباح را در کتاب «دا» خوانده بودند. کتاب «صباح» حالا در حالی منتشر و به همراه چند کتاب دیگر در حوزه زنان رونمایی شده که متاسفانه آن‌طور که باید و شاید دیده و خوانده نشده است. سخت‌گیری‌ها و وسواس‌های نگارنده، باعث شده نتوان کوچک‌ترین شبهه روایی را به این کتاب وارد کرد و از سوی دیگر، راوی کتاب هم بین پنجاه تا شصت سالگی، ده سال از عمر طلایی اش را پای بیان خاطرات و تدوین آن گذاشته است.

کتابی که حدود ۱۰ سال از عمر یک زن مبارز و یک زن نویسنده و دغدغه مند را گرفته، حالا در حالی روی ویترین کتاب‌فروشی‌هاست که خیلی‌ها از طلای وجودی‌اش بی‌خبرند. این روزها تولیدات فاخر انتشارات سوره مهر روز به روز بیشتر  می‌شود و گاهی کتاب‌هایی نیز از سوی این نشر به بازار می‌آید که تبلیغ و ترویج بیشتری را طلب می‌کند. اگر چه کتاب‌های خوب، راه خودشان را باز می‌کنند، اما چه خوب که به کمک دوستداران کتاب و علاقه‌مندان این حوزه و به همت ظهور و بروز نسل فعالی از کتاب‌خوانان حرفه ای در شبکه‌های اجتماعی، این کتاب‌ها خیلی زود برجسته و دیده شوند. خواندن مقدمه فاطمه دوست کامی‌در «صباح» کافی است که به ارزش آن پی ببریم.

روزنامه اصفهان زیبا / میثم رشیدی مهرآبادی

 

انتهای پیام/ر