ایلام بیدار08:20 - 1398/07/17

متهم ۴۰۰۰ میلیاردی با کدام سیاسیون ارتباط داشت؟ +عکس

گروه عظام در سال ۸۰ در مجموع ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار واردات داشته که با توجه به موارد مذکور میزان قاچاق توسط گروه عظام متعلق به عباس ایروانی است.

به گزارشايلام بيدار، روز چهارشنبه محاکمه مدیران شرکت قطعه‌سازی عظام به اتهام قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

نماینده دادستان در تشریح اتهامات متهمان گفت: شخصی به نام عباس ایروانی از طریق تبانی با مدیران بانکی و بدون احراز صلاحیت از طریق ارتکاب رفتارهای مجرمانه موفق به اخذ تسهیلات بانکی خلاف ضوابط شد و از سوی بانک‌های ملی، ‌ مسکن و صادرات تسهیلات دریافت کرد و چندین شرکت خرید و به تولید قطعات خودرو اقدام کرد.

عباس ایروانی و همکاران در دادگاه

شاه محمدی افزود: معوقات بانکی وی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان می‌باشد وی به شبکه‌های بانکی نفوذ کرد و از این طریق اقدام به واردات متعددی کرد.

وی بیان کرد: متهم از طریق پرداخت رشوه و اعمال نفوذ در صاحب منصبان دولتی از طریق کم اظهاری در تعداد کالاهای وارداتی تا سال ۹۵ وجوه کلانی را به صورت نامشروع تصاحب کرد.   این در حالی است که متهم عباس ایروانی به جای کم اظهاری صدور اظهار نامه خلاف واقع خود جهت بهره برداری را در دستور کار خود قرار داد و به مدیران ارشد خود ابلاغ کرد در مواقع لزوم رشوه پرداخت کنند همچنین وی تعرفه ۲۵ درصدی برای خودروهای بنزین سوز را به بهانه آنکه قطعات خودرو گازسوز است ۵ درصد در نظر می‌گرفت.

نماینده دادستان ادامه داد: بر اساس قانون مصادیق قاچاق گمرکی استفاده از اسناد خلاف واقع جهت وارونه جلوه دادن اقدامات مصداق قاچاق گمرکی است.

شاه محمدی اظهار کرد: همچنین اظهار کالا به گمرک با اسناد و مجوزهای جعلی از طریق قاچاق نیز از دیگر اقدامات شرکتهای  گروه عظام است که با ریاست عباس ایروانی صورت می‌گرفت همچنین شبکه تحت هدایت وی اظهار نامه گمرکی خلاف واقع را جعل می‌کرد و آن را به شبکه گمرکی ارائه می‌داد و اقدام به پرداخت رشوه می کرد و از این طریق می‌توانست قطعات خودرو را غیر قانونی وارد کشور کند.

وی ادامه داد: قاچاق مذکور به سبب حرفه‌ای و سازمان یافته بودن قطعات خودرو به صورت عمده و کلان صورت می‌گرفت و عباس ایروانی و مدیران ارشد تحت امر وی و برخی از کارکنان گمرکی در دریافت رشوه با ایشان همراهی می‌کردند و تحت عنوان قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای قطعات خودرو قابل تعقیب کیفری است و با توجه به اینکه محتویات پرونده و اقاریر متهمان حاکی از تکرار این اقدام است لذا فعالیت آنها از مصادیق قاچاق حرفه‌ای محسوب می‌شود.

نماینده دادستان افزود: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز  به وضوح در عملکرد متهم و مدیران وی قابل رؤیت است به طوری که متهم عباس ایروانی با تشکیل یک گروه منسجم مجرمانه اقدام به قاچاق قطعات خودرو کرده است وی نقش رهبری گروه را داشته و خطی مشی‌ها و برنامه‌های مجرمانه را برنامه ریزی می‌کرده است به طوری که تمامی مدیران وی مکلف به تبعیت محض از وی بودند.

شاه محمدی با استناد به نامه گمرک ایران گفت: گروه عظام در سال ۸۰ در مجموع ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار واردات داشته که با توجه به موارد مذکور میزان قاچاق توسط گروه عظام متعلق به عباس ایروانی می‌باشد.

وی افزود: نظر به کلان بودن مبالغ اخلال در نظام اقتصادی کشور ناشی از اقدامات مجرمانه بوده و شرکت عظام به رهبری عباس ایروانی و ورود خسارت عمده به  حقوق عمومی و بیت المال متهم آقای عباس ایروانی به افساد فی الارض متهم است و با توجه به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و قانون مجازات اخلالگران و قانون مجازات اسلامی این اتهام محرز و مسلم به نظر می رسد.

نماینده دادستان بیان کرد: نامبرده با ارتکاب رفتارهای مجرمانه و تسهیلات کلان ارزی و ریالی اقدام کرده و علاوه بر داشتن بیش از ۳ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی شرکت وی و چندین پرونده ناشی از تسهیلات کلان بانکی با ارتکاب رفتارهای مجرمانه مفتوح به رسیدگی است.

شاه محمدی یادآور شد: حسب گزارش‌های ضابطان و جوابیه استعلام‌ها متهم عباس ایروانی به میزان ۷۶۴ میلیون و ۳۷ هزار و ۴۲۵ دلار و همچنین امیر رضا رفیعی به میزان ۲۰۱ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۸۳۹ دلار و مرتضی روغنی‌ها به میزان ۱۱۸ میلیون و ۲۹۵ هزار و ۸۷۶ دلار، همچنین حامد خاتمی‌پور به میزان بیش از ۱۲۸ میلیون دلار در زمینه قاچاق خودرو مشارکت داشتند.

شاه محمدی گفت: متهم ایراونی یکی از پرنفوذترین فعالان اقتصادی است که عمده فعالیت خود را بر رشوه و رانت اطلاعاتی بنا نهاده است و به دنبال تحصیل مال نامشروع بوده است وی با تبانی شرکت‌های خارجی تعداد قطعات ثبت سفارش شده را کمتر از مقدار واقعی اعلام می‌کرده است و کلیه اسناد ارائه شده به گمرک توسط افراد مذکور تنظیم گردیده است.

نماینده دادستان گفت: رقم دست اندازی ایروانی به بیت المال سالانه بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است که در سال‌های فعالیت وی در مجموع به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

* عباس ایروانی کیست؟

 

عباس ایروانی در سایت شخصی خود، توضیح مفصلی درباره زندگینامه‌اش داده است.

وی رئیس گروه قطعات خودرو عظام است که از ۱۲ شرکت بزرگ تولیدی بزرگ تشکیل شده است. موضوع کسب و کار گروه، تولید قطعات خودرو است و فعالیت آن از سال ۱۳۷۶ آغاز شده و تا کنون ادامه دارد. شرکتهای عضو گروه در تهران و استان‌های مختلف دیگر از جمله آذربایجان شرقی، گیلان، البرز و اصفهان استقرار یافته‌اند و شرکت "مادر" نیز با نام "گروه قطعات خودرو عظام" ثبت و در تهران مستقر است.

بنابر اظهارات ایروانی، وی در سال‌های اخیر علاوه بر حضور پررنگ در صنعت قطعه‌سازی خودرو، به فعالیت‌های گردشگری، هنری و میراث فرهنگی نیز علاقه‌مند شده و سرمایه‌گذاری‌های کلانی هم در این بخش‌ها انجام داده است. وی سرمایه‌گذار اصلی پروژه ساخت مرکز تحقیقات و نو آوری مغز و اعصاب برای پروفسور سمیعی است.

 

* عباس ایروانی با کدام سیاسیون عکس یادگاری دارد؟

 

عباس ایروانی در سال‌های اخیر با دولتمردان زیادی در ارتباط بوده است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

عباس ایروانی در کنار محمود علوی وزیر اطلاعات

 

عباس ایروانی در کنار مرحوم هاشمی و صادق خرازی

 

عباس ایروانی در کنار مهدی جهانگیری برادر اسحاق جهانگیری (مهدی جهانگیری هم‌اکنون پرونده مفتوحه در قوه قضائیه دارد و با وثیقه آزاد است.)

 

 

عباس ایروانی در کنار محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی و مرتضی بانک مشاور روحانی

 

عباس ایروانی در کنار رضا رحمانی وزیر صنعت

 

 

عباس ایروانی در کنار محمد شریعتمداری وزیر کار

 

 

عباس ایروانی در کنار محمد سلطانی‌فر وزیر ورزش

 

 

عباس ایروانی در کنار علی جنتی

 

 

عباس ایروانی در کنار محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت دولت یازدهم

 

 

انتهای پیام/ر