ایلام بیدار10:14 - 1398/07/16

بومی‌سازی تجهیزات و ابزارهای شناختی سرعت گرفت

تلاش‌ها برای بومی‌سازی تجهیزات با حمایت‌های گسترده ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد و تاکنون دستاوردهای مهمی در در این حوزه برای کشور به دست آمده است.

به گزارشايلام بيدار، نشست ملی رستاخیز علمی در محور‌های هوافضا، انرژی هسته ای، فناوری نانو، سلول‌های بنیادی، فناوری فضایی، علوم شناختی و شرکت‌های دانش بنیان برای تحقق مطالبات بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه‌های علم و فناوری برگزار شد.

حسین عزیزی مسؤول گروه پژوهش، فناوری و زیرساخت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست گفت: با تلاش محققان، دانشمندان و پژوهشگران  و با حمایت های گسترده این ستاد، دستاوردهای مهمی در امر طراحی، تولید و بومی سازی تجهیزات و ابزارها شناختی در کشور بدست آمده است.

وی با اشاره به اینکه دستیابی به فناوری های پیشرفته و تبدیل علم به ثروت و خدمات یک نیاز ضروری در جامعه محسوب می شود، بیان کرد: تعامل بین رشته ای مواردی همچون ابزارسازی و ایجاد فناوری در حوزه های علوم شناختی را ممکن ساخته است و ستاد توسعه علوم شناختی در این زمینه حمایت از شکل گیری گروه های پیشران را به منظور بهره برداری از ظرفیت و پتانسیل  های موجود درکشور در اهداف و برنامه های خود انجام می دهد، در این راستا گروه های متعددی از جمله در حوزه های نورواپتیک، اختلالات عصب-تحولی و تحریک عمقی مغز شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه تلاش ها در امر بومی سازی تجهیزات و سیستم های مورد نیاز مراکز پژوهشی و تخصصی و درمانی با حمایت های گسترده این ستاد همچنان ادامه دارد، ابراز کرد: بواسطه تشکیل تیم های مشترک تحقیقاتی بسیاری از تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز بخش های دانش علوم شناختی از جمله دستگاه ثبت نوارهای مغزی، تحریک الکتریکی مغز، تصویربرداری از مغز در داخل کشور طراحی ، تولید و در مراکز علمی و درمانی مورد استفاده قرار دارد.

عزیزی وجود ظرفیت ها، پتانسیل و نیروی انسانی در حوزه های مختلف علمی و تخصصی را یک موهبت در سطح کشور یاد کرد و گفت: ارتقای کمی و کیفی سطوح مختلف دانش بویژه در حوزه های علوم شناختی نیازمند سرمایه گذاری مناسب و گسترده است و این انجام این مهم ضمن ایجاد فرصت های شغلی به پیشبرد اهداف و برنامه ها علمی و پژوهشی کمک موثری می کند.

مسؤول گروه پژوهش، فناوری و زیرساخت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری در بخشی دیگر از سخنانش در این نشست، ارتقای سطح کیفی در امر آموزش در فضاهای آموزشی را ضرروی دانست و گفت: ارتقای سرمایه و قابلیت های شناختی در جامعه یک نیاز ضرروی است و این امر باید  از سنین کودکی آغاز شود.

وی همچنین بیان کرد: حوزه های علوم شناختی، دانشی میان رشته ای، نوپا و معطوف به آینده است که در آن مغز و فرآیندها و کارکردهای شناختی مورد مطالعه روش مند و منظم قرار می گیرد ستاد توسعه علوم شناختی به عنوان نهادی علمی و حمایتی، فعالیت های ترویجی و اثر بخش را در دستورکار اقدامات خود قرار داده است تا دستاوردهای مهمی در حوزه علوم و فناوری های شناختی برای ارایه خلاقیت ها، ابداعات و راهکارهای مناسب برای ارتقا و بازتوانی شناختی و پیشگیری از بیماری ها نصیب کشور شود.

به گفته وی، سرمایه گذاری وسیع برای ترویج و ارتقای دانش علوم شناختی و جذب فارغ‌التحصیلان مجرب و نخبه مراکز علمی داخل و خارج از کشور به منظور رفع نیازهای داخلی و کاهش وابستگی ها و حضور در عرصه های منطقه ای و بین المللی به عنوان یک اولویت و سیاستی پایدار در دستور کار و اهداف راهبردی این ستاد قرار دارد.

عزیزی بیان کرد: در نتیجه تلاش ها و اقدامات حمایتی ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری، علاوه برجلب همکاری و مشارکت ده ها تن از متخصصان، اساتید و پژوهشگران داخل کشور در اجرای طرح های تحقیقاتی و تخصصی، تعداد زیادی از فارغ التحصیلان ایرانی دانشگاه های معتبر بین المللی برای فعالیت های پژوهشی و تخصصی به داخل کشور مهاجرت و در مراکز علمی و تخصصی مشغول فعالیت هستند.

انتهای پیام/ش