ایلام بیدار07:30 - 1399/04/15
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

مشکلات روستای گنبد پیرمحمد؛ از تعطیلی پروژه آب رسانی تا اینترنت لاک پشتی

روستای گنبد پیرمحمد از توابع شهرستان ملکشاهی دارای مشکلاتی می باشد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

به گزارشايلام بيدار، روستاها به عنوان بخش بزرگي از نظام اجتماعي و جمعيتي که در آن تعداد کثيري از عوامل انساني مولد سکونت دارند محسوب مي شوند.

در روستاها عوامل و منابع ارزشمندي اعم از عوامل انساني و منابع طبيعي و اقتصادي به عنوان ذخاير استراتژيک کشور وجود دارند که در پيشرفت یک منطقه نقش مهمي ايفا مي کنند؛ براي جامعه اقتصادي ما بسياري از دستاوردهاي روستاييان نقش استراتژيک را می تواند داشته باشد.

حمایت از ساکنان روستاها در هر منطقه مي تواند کمک شايان توجهي به تامين امنيت اجتماعي نموده و باعث کاهش حجم زياد ناملايمات اجتماعي گشته و منجر به کاهش پديده "مهاجرت روستا به شهر" شود.

ايجاد و راه اندازي کسب وکارها مانند کسب وکارهاي خانوادگي و گروهي در روستاها به دليل وجود پيوندهاي قوي اجتماعي و روحيه بالاي مشارکت و تعاون در روستاها بالاتر از شهرهاست؛ روحيه کار و تلاش و مسئوليت پذيري و التزام و تعهد به پيشرفت درميان جمعيت روستايي بيشتر از شهرنشينان وجود دارد؛ اما جوامع روستايي با معضل بيکاري به نوعي دست به گريبان هستند و ابعاد اين معضل، بخش‌هاي اقتصادي، اجتماعي فرهنگی و... را نيز متاثر ساخته است؛ اين معضل به عنوان يکي از مهمترين مشکلات اقتصادي و اجتماعي روستاها در سیروان نیز مطرح مي‌باشد.

شناخت دقيق مسايل مربوط به روستاهها از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. زيرا ريشه تمامي مشكلات و مسائل عقب ماندگي مثل فقر گسترده، نابرابري در حال رشد، رشد سريع جمعيت و بيكاري فزاينده، در مناطق روستايي قرار دارد. توجه به توسعه روستاها و رفع مشكلات ساكنين، از جمله راهكارهاي موثر در جلوگيري از مهاجرت به شهرها محسوب مي شود.

يکي از اهداف کلان توسعه در اغلب کشورها و از جمله کشور ما، کاهش بيکاري و توسعه فعاليت هاي شغلي است. توسعه و عمران روستايي در چند دهه اخير همواره يکي از دغدغه هاي اصلي توسعه در ايران و اکثر کشورهاي در حال توسعه بوده است.

در بسياري از کشورها، توسعه روستائي به مثابه راهبردي با اهميت براي تامين نيازهاي اساسي و توزيع بهينه منافع ناشي از توسعه ملي تلقي شده و بدين منظور نيز با شيوه هاي متعدد،الگوهاي متنوعي براي توسعه روستايي تجربه شده که عمدتا دستاوردهاي مطلوبي نداشته و هنوز نيز سهم جوامع روستايي جهان سوم از توسعه و پيشرفت بسيار اندک است.

 

مشکلات روستای گنبد پيرمحمد و ضرورت توجه به آن

 

روستای گنبد پیرمحمد از توابع بخش مرکزی در 26 کیلومتری مرکز شهرستان ملکشاهی قرار دارد.

 

قرار گرفتن مرقد مطهر امامزاده محمد عابد (ع) در اين روستا آن را به مكاني زيارتي و محل تردد زوار مبدل ساخته است و جمعيت قابل توجهي در اين روستا ساكن مي باشند.

 

این روستا در مسیر تردد زائرین اربعین حسینی قرار دارد و هرساله در ایام اربعین جمعیت قابل توجهی از زائرین از مسیر شهرستان ملکشاهی و روستای گنبد پیرمحمد تردد کرده و خود را به مرز مهران جهت شرکت در پیاده روی کنگره عظیم اربعین می رسانند.

 

مردم این روستا با کمبودها و مشکلات عدیده ای روبرو هستند بطوری که مردم آن‌ طعم تلخ "محرومیت" را با تمام وجود چشیده‌اند و همین هم موجبات گلایه آنها را در پی داشته است.

 

یشتر جوانان این روستا تحصیلات عالی دارند اما به دلیل نداشتن شغل و نبود امکانات، راه مهاجرت را به سمت شهرهای بزرگتر در پیش گرفته اند.

 

توسعه عمراني هرچه بيشتر اين روستا در گرو همت مسئولين شهرستان و استان مي باشد.

 

كوچه هاي اين روستا به مرمت، روکش آسفالت و روشنايی معابر نيازدارند.

 

یکی از مشکلات عمده روستای گنبد پیرمحمد سرعت ضعیف و بسیار کند اینترنت است که مشکلاتی برای ساکنین روستا بوجود آورده است، با توجه به نیاز ویژه مردم به اینترنت و دنیای ارتباطات در زندگی روزمره، افزایش سرعت اینترنت و توسعه آن در روستای گنبد پیرمحمد امری ضروری است.

 

از ديگر خواسته هاي ساكنين، اجرای طرح تسطيح قبرستان مجاور صحن امامزاده سیدمحمدعابد (ع) به منظور ايجاد نظم و ساماندهي ترددهای زائرين است.

 

استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی بیشتر، ترمیم و بهسازی راههای مواصلاتی از دیگر نیازهای این روستا به شمار می روند.

 

اجرای طرح هادی روستایی، پرداخت وام مسکن روستایی و تسهیلات اشتغالزایی از دیگر مطالبات مردم این روستا از مسئولان شهرستان و استان محسوب می شوند.

 

احداث میدان و بلوار در ورودی این روستا در حال اجرا می باشد که میزان پیشرفت آن بسیار ضعیف و این پروژه نیمه کاره رها شده است.

 

پروژه آب رسانی به روستای گنبدپیرمحمد از منطقه دره مورت از مدار خارج شده، تاسیسات آن بر اثر سیل اخیر دچار خسارت گردیده و روستا با مشکل کمبود آب شرب مواجه شده است.

 

یکی از مطالبات مردم روستای گنبدپیرمحد، ایجاد شهربازی برای کودکان  و فضای سبز جهت پرکردن اوقات فراغت است.

 

ایجاد ایستگاه پمپاژ آب جهت آبرسانی به زمینهای کشاورزی و و ایجاد سیل بند جهت جلوگیری از خسارت سیل و بارشهای سیل آسا به مزارع کشاورزی از دیگر انتظارات مردم این روستا از مسئولین است.

 

در پایان یادآور می شویم که توجه به توسعه روستاها و رفع مشكلات ساكنين، از جمله راهكارهاي موثر در جلوگيري از مهاجرت به شهرها محسوب مي شود.

 

انتهای پيام/ش