ایلام بیدار07:56 - 1398/06/21

پادزهر شبهات جوانان بر قیام عاشورا

باید همه نخبگان با روشنگری، مردم را با فرهنگ عاشورا آشنا کنند و در منابر و شبکه های اجتماعی با شبهات و مسائل پاسخی مناسب ارائه دهند چراکه بر اساس شواهد و قرائن امروز جوانان با نوعی سردرگمی و عدم پاسخگویی درست و همه‌جانبه متولیان فرهنگی و تبلیغی در این زمینه روبرو شده‌اند.

به گزارشايلام بيدار،به نقل از صبح توس؛ عاشورای سال ۶۱ هجری و حرکت کشتی نجات حسینی دامنه‌ای به وسعت تاریخ دارد.

باید وقایعی مانند غدیر، قربان و عاشورا به خوبی توسط عالمان دینی و فعالان مذهبی تشریح شوند تا اصل فلسفه ایامی مانند قیام عاشورا به خوبی تبیین و مشخص شود.

عقیده بسیاری از بزرگان بر این مبنا است که فرهنگ عاشورا، مهم ترین عامل پیروزی و رشد روز افزون اسلام و شیعه است و لذا باید از آسیب‌ها و خطرات مختلف مصون بماند چراکه نشان دهنده عظمت ماه محرم همین است که امام خمینی(ره) فرمودند این ماه اسلام را زنده نگه داشته است.

محرم سیدالشهدا(ع)، فرصت مغتنمی برای تعلیم و تربیت است که اقشار مختلف فرصت دارند از این ماه باعظمت برای رشد خود استفاده کنند و نه اینکه فرصتی برای سوء استفاده دشمنان دین و تهدید شعائر اسلامی شود.

در این راستا باید همه نخبگان با روشنگری، مردم را با فرهنگ عاشورا آشنا کنند و در منابر و شبکه های اجتماعی با شبهات و مسائل پاسخی مناسب ارائه دهند.

بر اساس شواهد و قرائن امروز جوانان با نوعی سردرگمی و عدم پاسخگویی درست و همه‌جانبه متولیان فرهنگی و تبلیغی در این زمینه روبرو شده‌اند و بیش از هر زمانی نیازمند پاسخ شفاف به شبهات و سؤالات هستند.

اگر جوان پاسخی مناسب در دسترس نداشته باشد قطعا ناامید و متزلزل شده و در برابر هجمه‌های همه جانبه دشمنان آسیب‌پذیر می شوند و باتوجه به فضای منفی که دشمنان در شبکه‌های اجتماعی در رابطه با ایجاد شبهات درست کرده اند، روشنگری عالمان دینی درباره قیام عاشورا اهمیت دوچندانی در درک جوانان از این واقعه دارد.

یکی از زمینه های روشنگری در این باره تبیین فلسفه عزاداری حقیقی است چراکه باید عزاداری واقعی همان ادامه راه پیروی از سیره و منش حسینی باشد.

باید دانست محرم یک چراغ راه برای آزاده‌خواهی، و یک نیروی محرکه برای آزادی‌خواهان عالم است و ماه محرم و عاشورای سیدالشهدا(ع) تبلور و نمود عینی شعار پیروزی خون بر شمشیر است لذا دشمن نیز در راستای توقف این نیروی محرکه مسلمانان که در ماه محرم برای مبارزه با استکبار فعال‌تر می‌شود و جوشش بیشتری پیدا می کند، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

باتوجه به تفاوت های شیعیان با سایر مسلمانان در داشتن و بهره گیری از فرهنگ عاشورایی و ایستادگی در برابر ظلم، دشمنان در تلاش هستند، تا آن چه موجب تقویت ایمان مسلمانان در برابر ظلم می شود را منحرف کرده یا با شبهه مواجه کنند لذا یکی از نقاط هدف دشمن علی الخصوص صهیونیست ها تخریب فرهنگ عاشورایی و گرفتن آن از جامعه شیعی است.

به همین دلایل است که داشتن شناخت کامل از فلسفه قیام عاشورا و تطبیق آن با جامعه امروزی و تبعیت نکردن از کفر و ستم، از ضروریات و با اهمیت محسوب می شود.

ارتباط دادن وقایع عاشورایی با ظلم‌های جاری روزگار ما، و لزوم دفاع از مظلوم بر اساس سیره امام حسین(ع) سبب می‌شود مردم درک درست‌تر و کامل‌تری از قیام عاشورا داشته باشند

اصلا مراسم عزاداری در ماه محرم که در رثای سالار شهیدان صورت می گیرد، ایجاد الگوهای واقعی را برای ظلم ستیزان و پیروان حضرت نتیجه می دهد و به خوبی این پیامد را می رساند که قیام مخصوص بخشی از تاریخ نبوده و قابلیت فراموش شدن ندارد.

این نوع درس‌آموزی در قیام امام حسین(ع) که با ریختن اشک و ابراز احساس همراه شود، تأثیر عمیق و پایداری در روحیه مردم خواهد داشت تا با این روحیه بتوان در برابر قدرت های استکباری ایستادگی کرد.

حسین عباسی

 

انتهای پیام/الف