ایلام بیدار08:00 - 1398/06/17

هیأت امنای خانوادگی در مرکز دایرةالمعارف اسلامی/ موسوی بجنوردی: فعلا فرصت جواب ندارم!

قطع همکاری برخی از بزرگان با مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی موجب شد پس از یک سال از رکود، فعالیت‌های این مرکز دوباره مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد، چرا که خبر این مسئله به رئیس جمهور نیز رسیده است.

به گزارشايلام بيدار،  از تعطیلی، تنش و مشکلات مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی طی یک سال گذشته و حتی کاهش تعداد کارمندان  آن در اخبار متعددی طی سال گذشته منتشر شد.

بر اساس این گزارش، قطع همکاری برخی از بزرگان با مرکز موجب شد پس از یک سال مجددا فعالیت‌های مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد، چرا که این مسئله به شخص «حسن روحانی» نیز رسیده است (نامه‌هایی به دفتر ریاست جمهوری از مشکلات مرکز و خانوادگی بودن هیات امنا و مدیره ارسال شده است.)

در مسیر رسیدگی به نابسامانی، تنش‌ها و مشکلات مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی حتی رئیس‌جمهور به واسطه ارجاع مشکلات به او در نامه‌ای مطلع شد و اعلام کرد: «مسئله بررسی شود و اگر هیأت امنا خانوادگی باشد، طبق این گزارش باید جلوی آن گرفته شود».

موضوع مهم و مبهم برای اکثر اعضای هیأت علمی و کارکنانی که سال‌ها در آنجا مشغول به خدمت بودند، مشخص نبودن مرز اموال دولتی و خصوصی دارایی‌های مرکز است.

در این راستا و شائبه‌های موجود تلاش کردیم با «سیدکاظم موسوی بجنوردی» مدیرعامل و رئیس هیأت‌ مدیره این مرکز تماس و گفت‌وگویی داشته‌باشیم که پاسخ اینگونه ارسال شد: «ایشان می‌فرمایند فعلا فرصت برای این کار ندارند».

«اسماعیل شمس»، عضو هیات علمی دایرةالمعارف بزرگ اسلامی درباره مشکلات این مرکز می‌گوید: بەعنوان کسی که در ۱۰ سال گذشته با دایرةالمعارف بزرگ اسلامی همکاری نزدیک داشته‌ام، بر این نکتە تاکید می‌کنم که مرکز دایرةالمعارف گرفتار مشکلاتی است؛ اما ریشه این مشکلات بیش از هر چیز اقتصادی است. (اینجا بخوانید)

سیدصادق سجادی، معاون پژوهشی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی هم به برخی شائبه‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه «ما نمی‌دانیم این درآمدها خرج چه می‌شود؟» تاکید کرد: «باید کاملاً اعلام شود که اگر درآمدی هست مثلاً صرف خرید کتاب، تجهیز کتابخانه، حق‌التالیف و از این قبیل موارد شود؛ این مرکز اساساً برای دایره‌المعارف بزرگ اسلامی تأسیس شد، اما طی سال‌های اخیر به پژوهش‌هایی جدای از حوزه خود پرداخته است. بخشی از بودجه، صرف دانشنامه‌هایی شد که اصلاً ربطی به دایرةالمعارف بزرگ اسلامی نداشت؛ مثل دانشنامه فرهنگ و مردم، دانشنامه زبان‌ها و گویش‌ها، دانشنامه حقوق، دانشنامه هنر و ... این‌ها چیزهایی بود که آقای بجنوردی با وجودِ مخالفت‌های بخش قابل توجهی از استادان، آنها را راه‌اندازی کردند و طبیعتاً قسمتی از کمک فرهنگی دولت، صرف این دانشنامه‌ها شد و از دایرةالمعارف کم گذاشته شد». اینجا  بخوانید.

اینها اظهارات متفاوت درباره همکاری با مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی است، اما همچنان ابهاماتی در چگونگی فعالیت این مرکز وجود دارد. یکی از آن ابهامات پیرامون اعضای هیات امناست، چرا که در سال ۱۳۸۹ سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی، ابوالقاسم سرحدی‌زاده، سید مصطفی احمدآبادی، محقق داماد و سیدحسن طباطبایی، اعضای هیات مدیره بودند که به مرور با مدیریت موسوی بجنوردی، این ترکیب تغییر کرد و در سال ۹۶ هیأت مدیره به اعضای خانواده سید‌محمدکاظم موسوی بجنوردی شامل سیدحسن، سیدعلی، سیدمحسن و خانم امیرفرهنگ (همسر آقای سید کاظم موسوی بجنوردی) محدود شد.

در سال‌های آغاز تاسیس مرکز حضور برخی از بزرگان و شخصیت‌های نظام در هیأت امنا به این مرکز اعتبار بخشیده و همین امر موجب شد که اراضی و کمک‌های مالی فراوانی را از دولت دریافت کند اما نحوه مواجهه با اموال که متعلق به دولت است، سوالاتی را به وجود آورده که مدیریت سازمان حاضر به پاسخگویی درباره آن‌ها نمی‌شود.

برخی از این سوالات که به مرکز و از طریق روابط عمومی آن ارسال شد تا پاسخ آنها دریافت شود عبارتند از:

۱. فعالیت مرکز در حال حاضر پس از تغییرات سال گذشته و اندک شدن نیروها به چه صورت است؟ آیا در بودجه تغییراتی داشته‌اید؟

۲. پس از برخی تغییرات سال گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره فعالیت مرکز شنیده شد و حتی بزرگان هیات مدیره و هیات امنا کنار گذاشته شدند و افراد دیگری جایگزین شده‌اند. چرا اسامی هیات امنا را منتشر نمی‌کنید؟

۳. کاهش فعالیت‌ها با توجه به بودجه محسوس است. آیا کمک‌های دولت ادامه‌دار است؟ چرا که در سال‌های گذشته کمک‌هایی را شاهد بودیم. (اموال و دارایی‌هایی از سوی دولت به مرکز ارائه شده است.)

یادآور می‌شود: مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی است که در تاریخ ۲ /۱۲ /۱۳۶۲ به شماره ثبت ۱۰۱۰۰۱۹۴۹۴۰ توسط سید کاظم موسوی بجنوردی در شهر تهران تاسیس شد. این مرکز طبق اساسنامه ابتدا فعالیت خود را در یک ساختمان مصادره‌ای کوچک با اموال محدود در خیابان شهید آقایی نیاوران به طور موقت آغاز کرد و قریب به ۱۷ سال تا ۱۳۷۹ در این ساختمان فعالیت داشت. به مرور و به دلیل گسترش فعالیت و منحصر به فرد بودن چاپ و انتشار دایرة‌المعارف‌های اسلامی علمی مورد توجه دولت و برخی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی نظام واقع شد و با هبه و کمک‌های دولتی به مرور اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول و مرکز افزایش می‌یابد و تنها در یک فقره مساعدت انجام شده از سوی دولت وقت، زمینی به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع و ۲۰ هزار مترمربع در منطقه دارآباد نیاوران به این مجموعه اختصاص یافته و با کمک دولتی در حال حاضر یک ساختمان دائمی در این اراضی احداث کرده و در سال ۱۳۷۹ مرکز به این مکان منتقل شد.

این مرکز در چند منطقه شهر تهران و خارج از تهران نیز اموال و اراضی زیادی دارد که با توجه به نوع فعالیت فرهنگی و اسلامی در مقاطع مختلف مورد حمایت دستگاه‌های دولتی و شخصیت‌های نظام قرار گرفته و دارایی‌های مرکز همواره روند افزایشی داشته است.

انتهای پیام/ر