ایلام بیدار07:53 - 1398/06/17

توصیه‌های سازمان دامپزشکی برای ذبح دام در دسته‌های عزاداری

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو توصیه‌های بهداشتی را برای قربانی کردن دام در ایام تاسوعا و عاشورا مطرح کرد.

به گزارشايلام بيدار، "سامد برومندفر" مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد: عزاداران گرامی که می‌خواهند در این ایام  در جلوی دسته‌جات گوسفند قربانی کنند لازم است موارد بهداشتی را رعایت کنند که حتماً در زمان ذبح از دستکش‌های مخصوص استفاده کنند تا خون و شیرابه دام با بدن آنها تماس نداشته باشد، دام‌ها در جایی محصور ذبح شوند تا خون و شیرابه آنها در جوی آب روان نشود و در جاهای دیگر منتشر نشود.

وی افزود: به هیچ عنوان به لاشه دام دست نزنند که احتمال ابتلا به بیماری حتی با دست زدن به لاشه دام هم وجود دارد و گوشت آماده شده 24 ساعت در یخچال نگهداری و پس از آن استفاده شود و اگر کنه‌ای به دام چسبیده باشد به هیچ عنوان به آن دست نزنند.

*فوت 9 نفر به دلیل بیماری تب کریمه کنگو

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور به این دلیل این توصیه‌ها را به عزاداران می‌کند که در ماه‌های گذشته بیماری تب کریمه کنگو که در اثر تماس خون و شیرابه دام به انسان منتقل شده است به طوری که طبق گزارش وزارت بهداشت 9 نفر به دلیل بیماری تب کریمه کنگو فوت شده‌اند.

به گزارش فارس، بیماری تب کریمه کنگو اولین بار در شهر کریمه (اوکراین) پیدا شد و پس از آن حدود 12 سال بعد در سوئیس دیده شد. به دلیل اینکه این بیماری همراه با تب و خونریزی بود به آن تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو گفتند؛ این بیماری مرگ و میر بالایی دارد. 

برومندفر پیشنهاد کرد: در شرایط کلی هر گونه کشتار و ذبح باید در داخل کشتارگاه‌ها انجام شود به خاطر اینکه دامپزشک و تیم بهداشتی در این مکان‌ها حضور دارند و در صورت احتمال بیماری اجازه کشتار نمی‌دهند. 

وی با بیان اینکه رعایت مسائل بهداشتی از هر گونه ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو جلوگیری خواهد کرد، گفت: این بیماری در دام علایم بالینی ندارد و ویروس در اندام‌ها و خون حیوان در گردش است در زمان کشتار اگر دست به خون و لاشه حیوان بزنند باعث انتقال این  ویروس به انسان می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد: در کشتارگاه‌ها هم کارگران وسایل شخصی خودشان را باید داشته باشند و لاشه‌ای که از کشتار دام به دست می‌آید باید 24 ساعت در شرایط یخچال نگهداری شود تا این بیماری به افراد دیگر منتقل نشود. 

*سامانه 1512 پاسخگوی مکان‌های عرضه دام بهداشتی و سالم

برومندفر در پاسخ به اینکه آیا جایگاه‌های مشخصی برای عرضه دام در ایام تاسوعا و عاشورا وجود دارد، گفت: در مناسبت‌های مختلف مانند عید قربان، تاسوعا و عاشورا جایگاه‌های عرضه دام در کشور فعال می‌شود تا دام سالم و بهداشتی را به هموطنان تحویل دهند.

وی درباره آدرس این جایگاه‌ها گفت: سامانه 1512 در کل کشور پاسخگوی آدرس این جایگاه‌ها است. 

انتهای پیام/ر