ایلام بیدار00:30 - 1398/06/17
ایلام بیدار گزارش می دهد؛

تنورخاموش گردشگری در ایوان/ظرفیتی که مغفول مانده است

شهرستان ایوان یکی از شهرستانهایی است که در حوزه گردشگری از پتانسیل های زیادی برخوردار است که می توان با بهره گیری از آن در راستای پیشرفت شهرستان گامهای موثری برداشت.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::گردشگری امروز از سودآورترین صنایع جهان شناخته می شود که مورد توجه ویژه کشورهای جهان قرار گرفته است،هرچند سودآوری این صنعت عمدتا بر روی جذب گردشگران خارجی متمرکز شده است اما نمی توان از سهم گردشگران داخلی در سودآوری و توسعه منطقه ای نیز چشم پوشید.

شهرستان ایوان یکی از شهرستانهایی است که در شمال  استان ایلام واقع شده است ،شهرستانی که بیش از 50هزار نفر جمعیت را دارا می باشد.

داشتن آب و هوای مناسب و طبیعت بکر و آثار تاریخی فراوان و وجود دو امامزاده در این شهرستان زمینه ای را فراهم کرده است که می توان از نعمت گردشگران در فصول سال بهره مند شد.

شش كيلومتري جنوب شرقي شهر ايوان و در دامنه كوههاي « شيره زول » بقعه اي به چشم مي خورد که اين بقعه امامزاده سيد عبدالله(ع) نام دارد که در دامنه كوه و اطراف بقعه دره اي زيبا و چشمه پر آبي قرار گرفته است كه بر جذابيت بقعه افزوده است.

فاصله حرم مطهر تا جاده اصلي ايلام -كرمانشاه دو كيلومتر است قبلاً در اين مكان ساختماني احداث نشده بود ، بلكه مقبره در زير درختي تنومند قرار گرفته بود و اطراف آن را سنگ چين كرده بودند تا اینکه در سال 1330 ساكنين روستاهاي اطراف اولین بقعه را بر روي قبر ساختند .

طاق شیرین و فرهاد بنایی سنگی است که در دوران ساسانی با استفاده از سنگ‌های حجیم تراش خورده و بدون ملات ساخته شده است.

آتشکده‌ی سیاهگل

آتشکده‌ی سیاهگل یا سه پا، تنها آتشکده‌ی استان ایلام است که هنوز هم سالم است، این اثر تاریخی در روستای سیاهگل از توابع شهرستان ایوان و در حاشیه‌ی رودخانه‌ی کنگیر ساخته شده است. بنای آتشکده در مسیر راه باستانی قرار دارد که آثار ساخت و سازهایی چون قلعه، محوطه و بنا در فواصل دور و نزدیک آن موجود است.

 

 

Description: http://joyzar.ir/sites/default/files/fullimages/sia1.jpg

مصالح ساخت بنا، قلوه سنگ و گچ نیم کوب است که چند فصل کار مرمتی و حفاظتی بر روی آن انجام شده است. بنای مذکور در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مربوط به دوران ساسانی و متعاقباً قرون اولیه اسلامی است.

 

این بنا در پای دامنه شرقی ارتفاعات صخره ای از نوع سنگهای لاشه ای قرار گرفته که به علت قرارگیری در مسیر فرسایش صخره های متلاشی شده، مدام در معرض مدفون شدن قرار داشته است.

این اثر تاریخی در محدوده منابع طبیعی و در منطقه گرمسیری ایوان قرار داشته که هنوز هم عشایر کوچ رو از آن به عنوان منطقه قشلاقی استفاده می کنند.

نوع پوشش گیاهی منطقه مرتع و نوع بافت خاک مکان و زمین پیرامون آن، شنی سنگلاخی است.

اساس این بنا را طاقی سنگی با پلانی مربع شامل شده که اطلاق نام طاق به این بنا، عبارت از یک اتاقک نیمه زیر زمینی است که به طول ۳۲۰ سانتی متر و عرض ۲۹۰ سانتی متر و ارتفاع ۲۲۰ سانتی متر از کف طاق ساخته شده است.

مصالح ساخت این بنا را تماما سنگهای حجیم تراش خورده تشکیل داده که به صورت خشکه چین و بدون ملاط و به صورت رج رج بر روی هم قرار گرفته اند. برش دادن تپه نیز بخاطر وضعیت ساخت بنا و عدم ریزش آن بوده است.

بنای طاق در فضای داخلی کاملا یکنواخت، ساده و بدون هرگونه تزئینی بوده است. در سطح داخلی بنا در حال حاضر کفی موجود نیست فقط در بخش نعل درگاهی پوششی از سنگهای تخت لاشه ای از جنس صخره های بالادست بنا پوشیده شده است.

این گزارش تنها گوشه ای از شاخصه های گردشگری شهرستان ایوان را نشان داده است چرا که در ایام تابستان و نوروز گردشگران زیادی  از اماکن دیدنی و زیارتی و تفریحی شهرستان ایوان دیدن کردند و این نشاان دهنده این است که ظرفیت بیشتری در حوضه گردشگری در شهرستان ایوان وجود دارد که می توان با برنامه ریزی ازسوی مسئولان و شناسایی و ایجاد مراگز اقامتی و گردشگری بر تعداد گردشگران افزوده شود

 

 

انتهای پیام/الف