ایلام بیدار08:36 - 1398/06/13

آغاز پایش هوشمند کسب و کارهای اینترنتی/ 580 کسب و کار اینترنتی متخلف شناسایی شد

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آغاز پایش هوشمند کسب و کارهای اینترنتی گفت: 580 کسب و کار اینترنتی متخلف و عرضه‌کننده کالا و خدمات ممنوعه مثل سکه، طلا، اسلحه و مشروبات شناسایی شد.

به گزارشايلام بيدار،  علی رهبری در حاشیه پنجاه و چهارمین جلسه کمیته نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی  در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرایی شدن فاز اول طرح پایش هوشمند کسب و کارها در فضای مجازی گفت: تاکنون نظارت‌ها بر فعالیت‌ کسب و کارهای اینترنتی به صورت انسان محور و سنتی بود اما با اقدامات انجام شده در چند ماه اخیر مجهز به روش هوشمند یعنی پایش سیستمی بر فضای تجارت الکترونیک کشور شدیم که در گام اول 3500 وب‌سایت تحت پایش قرار گرفت و 3 نوع سناریو را بر روی آن پایش کردیم. 

* شناسایی وب‌سایت‌های عرضه‌کننده کالاهای ممنوعه

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس این پایش 70 وب سایت شناسایی شد که کالا یا خدمت ممنوعه مثل ارز مجازی، سکه، طلا و اسلحه و مشروبات عرضه می‌کردند و نزدیک 180 کسب و کار اینترنتی شناسایی شد که با جعل لوگوی نماد الکترونیکی فعالیت می‌کردند. 

رهبری اظهار داشت: همچنین 330 سایت شناسایی شد که بعد از ابطال یا تعلیق و یا انقضای تاریخ اعتبار نماد کماکان فعال بودند و تجارت الکترونیکی خود را انجام می‌دادند.

وی افزود: ما در حال برنامه‌ریزی هستیم تا این 3 سناریو را افزایش دهیم تا علاوه بر این 3500 سایت همه وب‌سایت‌های دارای نماد در گام اول و حتی سایت‌های دیگر که نماد اعتماد ندارند را در فضای مجازی تحت پایش این خزش‌گر‌ها قرار دهیم.

* 300 هزار کسب‌وکار اینترنتی بدون نماد اعتماد فعالیت می‌کنند

رهبری اظهار داشت: در مجموع 54 هزار کسب و کار اینترنتی دارای نماد اعتماد فعال است اما در مورد کسب و کارهای اینترنتی بدون نماد اعداد مختلفی بین 180 هزار 300 هزار مطرح شده است. 

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به تغییر پارادایم در مرکز گفت: تاکنون سخت‌گیری‌های مرکز در هنگام صدور نماد اعتماد الکترونیکی بوده است و بعد از صدور نظارت‌های ما انسان محور بود که اثربخشی جدی نداشته است اما اکنون در حال تسهیل فرآیند صدور نماد هستیم اما بعد از صدور نماد نظارت‌ها را گسترده‌ انجام می‌دهیم.   

* گرفتن «نماد اعتماد الکترونیکی» اعتماد صد در صد ایجاد نمی‌کند

رهبری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر این که آیا با اقدامات انجام شده مردم می‌توانند به نماد اعتماد الکترونیکی به صورت کامل اعتماد کنند و این اعتماد برای مردم چه زمانی محقق می‌شود، گفت: موضوع اعتماد مدرج است و اینگونه نیست که اگر ما به کسی نماد اعتماد الکترونیکی دادیم این فرد یا کسب و کار  صد در صد قابل اعتماد است. 

وی افزود:  برای شناسایی میزان اعتماد رتبه‌بندی سایت ها و کسب‌ و کارها و رتبه‌بندی آن‌ها در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم و امیدواریم تا پایان شهریور یا مهر رتبه‌بندی کسب و کارها اعلام شود و با در اختیار گذاشتن این رتبه‌بندی پروفایل دارندگان نماد در اختیار مردم قرار می‌گیرد. 

رهبری اظهار داشت: اما باید توجه داشت که حتی با این اقدامات ممکن است توسط دارندگان سایت‌ها کلاهبرداری انجام شود. 

انتهای پیام/ر