ایلام بیدار00:06 - 1400/05/24
پیرغلام ایوانی:

افتخار زندگی ام نوکری امام حسین (ع) است

مداح ایوانی گفت: وقتی دل و قلب مداح زلال بود کلامش چشمه جوشانی می شود که به دل مردم نفوذ می کند.

گروه دین و مذهب ایلام بیدار::با فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حسین بن علی (ع)، دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در شهرستان ایوان با نصب بیرق عزا بر سردرب مساجد، تکایا، اماکن مذهبی، منازل، میادین و معابر به سوگ می نشینند.

این ایام ،مساجد و خانه ها از چند روز پیش از ماه محرم سیاه پوش می شوند و از روز اول ماه محرم مراسم عزاداری آغاز می شود و مردم در دسته و هیئت های زنجیر زنی و سینه زنی به مساجد و تکایا می روند و کسانی که نذر دارند نذورات خود را اعم از آش، خرما، شربت، و غذا .. بین مردم پخش می کنند.

در این میان آنچه خ که می شود گفت این است درکنار دستجات عزاداری سالیان سال وجود دارد وجود و حضور مداحانی از سنین مختلف است که با سوز صدای خود مظلومیت سرور سالار شهیدان را در قالب اشعار بیان می کنند.

آشنایی با یکی از پیرغلامان ایوانی تنها به بهانه دیدن یک عکس از مراسم های مذهبی شهر ولایتمدار و شهید داده ایوان  فراهم شد. چهره مردی که نشان از ارادت چندین ساله به خاندان اباعبدالله(ع) دارد.

او از کودکی پای روضه اهل بیت(ع) بزرگ شده است و امروز مردم شهر ایوان ، به نام پیر غلام اهل بیت نامش را در شهر و هیئت های عزاداری خواهند برد.

نصرت اله رضایی متولد۱۳۵۴از مداحان شهر ایوان که خبرنگار دین و مذهب  ایلام بیدار در ایوان به گفتگو با وی پرداخته است .

از امام حسین (ع) چه می‌خواهید؟
عزاداری برای امام حسین (ع) یک هدف است وهدف شناخت مظلومیت حضرت سیدالشهدا و سیره نبوی است که ارباب به وسیله آن راه حق را از باطل به ما شناخت.

وی گفت :برای من جای بسی سعادت و افتخار است که توانسته ام به عنوان خادمی کوچک در ایام محرم و سوگواری سرور و سالار شهیدان مداحی و روضه خوانی کنم.

رضایی اظهار کرد :هرکسی درخانه ی ائمه اطهار به خصوص امام حسین علیه السلام نوکری کند، برکت به زندگی اش اضافه می شود و این یعنی در تمام مسائل زندگی علی الخصوص کار برکتش را احساس می کند چه در مقام مداح، سینه زن یا مستمع باشد.

وی تصریح کرد :بی شک در راه اهل بیت هر کس بتواند کاری خالصانه انجام دهد خود اهل بیت آرامش و خیال آسوده را به قلبش هدیه می دهند.

تأثیر شعر خوب در امر مداحی چیست؟

انتخاب شعرمناسب هم می‌تواند هدف امام حسین رامعرفی کند وهم می‌تواند ظلمی که توسط بنی امیه برخاندان سیدالشهدا در صحرای کربلا  روا شد را به مستمع القاء نماید و مستمع نیز روی مداح تاثیر دارد.

این پیر غلام اهل بیت در پاسخ به این سوال که از چه زمانی وارد عرصه مداحی اهل بیت شدید؟

از کودکی علاقه زیادی به مداحی داشتم ومتولد سال 1345 هستم و از سن 13سالگی شروع به مداحی و نوکری امام حسین کردم.

برای بانیان هیأت چه نصیحتی دارید؟
بانیان هیئت به عنوان مدیران هیئت باید دارای ارکانی همچون اخلاص، همت عالی، مردم داری باشندبه نظر من همه هیئت‌ها باید به سمت خدمت رسانی وخدمت گذاری به مردم حرکت کنند بزرگترین درسی هم که اربعین به ما می‌دهد هم همین است.

وی بیان داشت:مداحی در وصف امام حسین شورو حال خاصی در من ایجاد می کرد به همین خاطر سعی می کردم برای اینکه بهتر وظیفه ام را انجام دهم به مداحی چند تن از مداحان کشوری همچون آهنگران که در دوران جنگ مداحی می کردند گوش فرا دهم و شمه ای از سبک مداخی ایشان را در مداحثی هایم بگنجانم.

وی در پایان گفت :وقتی مداح کلامش چشمه جوشانی می شود که جاری می شود و به دل مردم نفوذ می کند و ذکر، منقبت و فضیلت هایی که از چهارده معصوم بیان می کند موجب هدایت مستمعینی می شود که تشنه شنیدن هستند.

انتهای پیام/الف