ایلام بیدار09:36 - 1398/06/07
رئیس دیوان عالی کشور:

هر مجرمی در هر سطحی بدون ملاحظه محاکمه می‌شود

رئیس دیوان عالی کشور گفت: هر مجرمی در هر سطحی بدون ملاحظه محاکمه می‌شود.

به گزارشايلام بيدار، حجت‌الاسلام سید "احمد مرتضوی مقدم"، رئیس دیوان عالی کشور در جمع قضات دادگستری استان ایلام با بیان اینکه تمام احکام دادگاه‌ها به دیوان عالی کشور نمی‌آید و قابل فرجام نیست، گفت: پرونده‌هایی که قابل فرجام باشد محدود است و بسیاری از آرا در خود استان قطعی می‌شود. آن بخشی که به دیوان عالی کشور می‌آید توسط قضات شعب دیوان مورد ممیزی قرار می‌گیرد و اگر نقصی داشت متذکر می‌شوند و در صورتیکه ایرادی نداشت تأیید می‌گردد.

وی افزود: آن بخش از آرائی که در استانها قطعی می‌شود از دید دیوان عالی کشور دور است لذا ریاست قوه قضاییه آیین نامه‌ای تصویب کرد که نظارت دیوان عالی کشور نسبت به آن بخش از  احکام فعال گردد.

رئیس دیوان عالی کشور تاکید کرد: انتظار رئیس قوه قضاییه از بدنه دستگاه این است که فعالیت و تلاش در همه موارد افزایش یابد تا از اطاله دادرسی جلوگیری و در کار تسریع ایجاد شود و مردم زودتر به حق خود برسند.

وی اظهار کرد: دستگاه قضایی به تمام معنا باید دستگاهی فعال باشد که اگر اینگونه شود تمام دستگاه‌های اجرایی به جنب و جوش خواهند آمد لذا انتظار می‌رود دستگاه قضایی که در این دوره که دوره تحول نامیده شده حرکت بزرگی را آغاز کند و همه دستگاه‌های اجرایی را هم به جنب و جوش بیاورد.

رئیس دیوان عالی کشور با طرح این پرسش که هدف ما در دستگاه قضایی چیست، گفت: هدف ما در این دوره جدید بروزرسانی کار است؛ یعنی آنچه عقب مانده را به روز کنیم که نیاز به تلاش مضاعف دارد.

وی گفت: کسی که امروز در رأس قوه قضاییه قرار گرفته انسان دلسوز و خدمتگزار به معنای واقعی است و هدف او بروزرسانی کارها است تا پرونده‌ای نماند و مردم سریع به حق خود برسند.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم ادامه داد: هدف دوم این است که عدالت را در تمام سطوح جامعه گسترش دهیم و در دستگاه قضایی افراد خاصی بهره نگیرند و همه باید به صورت مساوی از عدالت بهره مند شوند.

وی یادآور شد: همانطور که امروز در جامعه بین مردم امید ایجاد شده است باید این امید را در عمل محقق کنیم تا آنها ببینند تبعیضی در دستگاه قضایی وجود ندارد.

رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر اینکه هر مجرمی در هر سطحی بدون ملاحظه محاکمه می‌شود، افزود: وقتی مردم این موضوع را در عمل ببینند این امر محقق شده است و توانایی قضات عملی کردن این کار در کشور است.

وی ادامه داد: مطلب سوم پیشگیری از وقوع جرم است که با فکر و تدبیر و آراء قاضی این کار انجام می شود و پیشگیری از وقوع جرم آراء عادلانه است.

مرتضوی مقدم با تاکید بر اینکه آراء عادلانه یکی از مواردی است که از وقوع جرم پیشگیری می‌کند، گفت: وقتی مردم به دستگاه قضایی امید داشته باشد که رأی عادلانه‌ای صادر می‌شود و با مجرم عادلانه برخورد خواهد شد برای آن‌ها آرامش و تسکین است و موضوع را به دستگاه قضایی واگذار می‌کنند تا رأی صادر شود.

رئیس دیوان عالی کشور ادامه داد: باید در روش‌ها ضمن اینکه قانون رعایت می‌شود، تغییراتی ایجاد کنید و روش‌هایی را که کارایی ندارد با ابتکار و خلاقیت خودتان تغییر دهید.

مرتضوی مقدم تصریح کرد: رایی خیلی خوب و قابل استناد و مستدل است که گویا باشد و استنادات خوب و جامع داشته باشد.

وی خطاب به قضات با تاکید بر اینکه در بازجویی سئوالات کاربردی بپرسید و قرارهایتان مناسب باشد، ادامه داد: همانگونه که قاضی دادگاه باید رای را مناسب با جرم صادر کند و تعزیر را مناسب با جرم تعیین کند بازپرس نیز قرار را باید متناسب با جرم تعیین کند؛ یعنی اگر شخص بازداشتی نباشد و بازداشتی نگه دارید هم تخلف کرده‌اید و هم پیش خدا مسئول هستید.

 

انتهای پیام/س